Kolomboormachine advies

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Ik ben aan het uitkijken om een kolomboormachine te kopen, prijs +-300€
Het zal niet intensief gebruikt worden.
Meestal om te boren in hout .
Alle hulp welkom

Mvg,
Rudy
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Re: Kolomboormachine

Rudy, ik kocht in 2003 bij de Aldi een tafel kolom boormachine voor de prijs van 39 euro.
Onlangs zag ik er een in de reclame folder van Liddl staan, wat duurder dan 39 euro natuurlijk maar nog steeds erg goedkoop.
Ik gebruik deze tafel kolom boormachine voor staal en hout en ben er best tevreden mee.
Groeten, Ad
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Re: Kolomboormachine

Hallo,

Aldi en Lidl gereedschap mmm ,aankoop mag nu wat beter zijn.
Oei,zo te zien niet veel reactie op mijn vraag.
Gebruiken jullie dan geen kolomboormachine ?
Jullie moeten toch met iets boren!

Groetjes,
Rudy
 
A

Athanor

Guest
Re: Kolomboormachine

Ik gebruik een HBM kolomboormachine, het vloermodel. Een jaar of vijf geleden gekocht als uitverkoopmodel rond de drie honderd euro. Voor die prijs heb je nu een tafelmodel. De machine bevalt mij goed, ik gebruik hem primair voor houtboren.


Fons
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Re: Kolomboormachine

Hallo Rudy

Ik je berichtje staat dat je hem niet veel gaat gebruiken. Het klinkt raar maar dan is en lidl/aldi (Buitelaar) niet slecht hoor. Je betaalt er niet teveel voor. Okee het is niet van Baptist maar dat merk je ook gelijk in de portemonnee. Voor een paar tientjes ook wel op marktplaats te vinden. Gewoon gebruiken, als je er niet zo veel mee werkt dan zal je het verschil niet snel merken. Als je er je brood mee moet verdienen dan moet je wel voor beter gaan.

succes met je keuze Hugo
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Re: Kolomboormachine

Hallo armadaman,

Ja, dat is snel verteld dat ik hem niet veel ga gebruiken, maar nu heb ik alleen maar een accuboormachine en daar doe ik nu alles mee.
Maar dit is voor mij niet nauwkeurig genoeg.
Het is hobby, maar ik werk graag nauwkeurig.

Mvg,
Rudy.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Re: Kolomboormachine

Ik heb mij een jaar geleden de B17pro van optimum aangeschaft. Had minder speling dan de contimac. Ik ben er zeer tevreden van en levert precies werk. Optimum maakt ook CNC machines voor de metaalindustrie.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Re: Kolomboormachine

Ik heb nu de keuze tussen
Quantum B25
Optimum B17pro
HBM 16Profi
Hammer DS80 of DR80

Graag jullie mening.

Mvg,
Rudy
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Re: Kolomboormachine

Optimum en Quantum lijken mij vergelijkbaar. HBM kan volgens mij niet op qua kwaliteit tegenover voorgaande merken. Hammer kan ik niets over zeggen maar een slechte reputatie hebben ze niet als het gaat over kwaliteits hobbymachines.
 

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Re: Kolomboormachine

Hoi Rudy,

Ik heb vorig jaar de quantum b25 gekocht. Aangezien ik niet veel ruimte heb wilde ik geen tafel model. Hij functioneert prima voor houtbewerking en ik heb er tevens een verrijdbaar platform bij gekocht zodat ik hem in een hoekje kan stallen als ik hem niet gebruik aangezien het geheel aardig wat weegt. Succes bij de keuze.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Re: Kolomboormachine

Rudi, heb je al eens naar Contimac gekeken ? Is - denk ik - hetzelfde als Huvema en hier in België overal verkrijgbaar. Ik heb er ééntje gehad ( staat nu bij mijn zoon) die een ellendig leven achter de rug heeft, gaten boren van 24 mm in ijzer van 2cm dik.... :roll: Niet dat het vlot ging, maar het ging wel! Ondertussen zit het ding een beetje onder de roest, en natuurlijk overal speling op, maar ik denk mij ongeveer eenzelfde exemplaar terug aan te schaffen.
gr,
Danny
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Re: Kolomboormachine

Ik heb een jaartje geleden een contimac via marktplaats gekocht. Loopt als een zonnetje, heeft een mooie gietijzeren tafel en een slag van 8cm. Geen noemenswaardige speling al was ie redelijk gebruikt in metaalbewerking. Dat alles voor maar EUR 75, nauwelijks meer dan een machine van de Aldi.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Re: Kolomboormachine

Hallo,

Of het al niet moeilijk genoeg is krijg ik nu een offerte voor een radiaalboormachine binnen voor de zelfde prijs.
Mag ik nu vragen wat is het verschil tussen beide?
Radiaal en kolom
Uiterlijk zie ik wel het verschil maar wat kan de een meer dan de ander?

Mvg,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Re: Kolomboormachine

rudy zei:
Hallo,

Of het al niet moeilijk genoeg is krijg ik nu een offerte voor een radiaalboormachine binnen voor de zelfde prijs.
Mag ik nu vragen wat is het verschil tussen beide?
Radiaal en kolom
Uiterlijk zie ik wel het verschil maar wat kan de een meer dan de ander?

Mvg,
Rudy


Hallo Rudy,

Bij een radiaalboormachine kan je de hele aandrijfunit onder een hoek stellen, en compleet met boorkop voor- of achteruit schuiven. Dit geeft de machine veel meer mogelijkheden dan de klassieke boorstandaard. Bij een boorstandaard moet je de boortafel inclusief werkstuk schuin plaatsen om een gat onder hoek te boren. Bij de radiaalboormachine plaats je gewoon de boorkop onder hoek om een schuin gat te boren, en dit laatste werkt makkelijker en sneller.

Mvg,

André
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Ik heb er twee!( van een goedkoop oosters merk)

1 met de originele tandkrans waar altijd een polijstborstel inzit.

De andere heeft een metabo boorkop en kan boortjes vanaf 1mm aan.
als je je werkstuk vastzet in een zware klem kan het eigenlijk niet scheefgaan.
de boorkp was duurder dan de hele machine, maar je hebt er veel gemak van.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Ik ben er nog steeds niet uit,maar nu komt er nog een ander merk meedoen,nml
Contimac, zij bieden een CH 16 NF 279€ excl. BTW -10% aan.

Ik hoor graag jullie mening.

Mvg,
Rudy
 

G.Wassink

Nieuw lid
16 aug 2010
4
0
Ik werk al jaren met een goedkope kolomboormachine. Eerst een Einhell sinds kort een zelfde formaat van Quantum. In de Word-bijlage een verslagje.
vrgr. Gert Wassink

Attached files Kolom.doc (1 MB)
 
A

Athanor

Guest
Hallo Gert,

Ik vind jouw verslag een goed vorbeeld van het weergeven van gebruikers ervaring waaraan de forumleden wat hebben!

Complimenten van Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.