Zwaluwstaartmal Porter Cable, de eerste stappen

WR1944

Oud hout
Zoals al eerder aangegeven heb ik bij Woodcraft een Porter Cable zwaluwstaartmal gekocht, model 4216, de 12" uitvoering met alle bijbehorende mallen. De prijs is $210, met 6% salestax $223, dat is ca. EUR 170. Hiermee kan ik blinde en doorgaande zwaluwstaarten maken alsmede vingerlassen. Ook kan ik een zwaluwstaartgroef maken om bijvoorbeeld schotjes aan een wand te bevestigen. Maar voor dat laatste gebruik ik liever de geleiderail van Festool als ik er ooit voor zou staan.
Na het Sinterklaasgevoel bij het uitpakken en wat onderdelen in elkaar te schroeven ging ik het manual bestuderen. In het begin zag het er een beetje gecompliceerd uit maar toen ik eenmaal m'n eerste testje ging doen viel het reuze mee.
Ik zal proberen om stap voor stap door het proces te gaan en het met foto's te verduidelijken. Helaas kan je geen tekst tussen de foto's plaatsen dus zal je tussen de tekst en de foto's moeten springen (ik heb ondertussen ontdekt dat het wel kan).
De eerste foto laat de hoofdrolspelers zien, de mal, de plankjes, de bovenfrees (OF1400) en de Porter Cable dovetail jig.
Op foto 2 de plankjes die ik heb voorzien van tekens, links, rechts, voor en achter. En ook wat staart of pen wordt.
Foto 3 laat zien dat twee stukjes afvalhout onder de bovenklem worden geplaatst. Deze stukken moeten even dik zijn als de plankjes. De frees wordt op deze dikte ingesteld. Omdat het hout zo smal is heb ik twee stukjes geplaatst. Je kan dan ook twee stukken tegelijk frezen. De zwarte zijaanslagen worden zo ver mogelijk naar de buitenkant geschoven.
Op foto 4 is te zien dat de mal is geplaatst met de rechte pennen naar je toe. Hiermee worden de staarten gefreest. De plankjes links en rechts worden onder tegen de mal geschoven, gelijkelijk tussen de tanden verdeeld. Zorg dat ze haaks staan t.o.v. de mal. Nu worden de zijaanslagen tegen de plankjes aangeschoven en vastgezet. Vervolgens worden de afvalstukjes strak tegen de verticale plankjes aangeschoven.
Foto 5 laat zien dat de lijn "Tails/Box" over de naad gesteld wordt.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Zwaluwstaartmal Porter Cable, de eerste stappen, vervolg

Nu komt het voorbereiden van de bovenfrees.
Foto 1. De voet wordt voorzien van een kopieerring. De kraag past precies russen de vingers van de mal. Ik was verbaasd hoe nauwkeurig de ring (Amerikaans) in de voet (Duits) paste.
Op foto 2 is de zwaluwstaart in de bovenfrees gemonteerd en met de diepteaanslag op diepte gesteld.
Foto 3 laat zien hoe de frees op diepte wordt gesteld. De aanslag was niet helemaal haaks zodat de diepte afhing van de stand van de frees. Met wat wrikken heb ik dat hersteld. Later kwam ik er achter dat de diepte net iets onder het niveau van tafel van de mal moet worden gesteld.
Op foto 4 is het resultaat van de eerste freesbeweging te zien.
Beide staarten zijn gefreest (foto 5). Het valt me niet tegen.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Zwaluwstaartmal Porter Cable, de eerste stappen, vervolg

Na de staarten komen de pennen aan de beurt. Als alles na wat testen goed is afgesteld kan je natuurlijk alle staarten van het hele project achter elkaar maken als het hout van gelijke dikte is tenminste.
Op foto 1 is te zien dat de mal 180° gedraaid is, de punten wijzen naar je toe. Nu komen de voor- en achterkanten aan de beurt. Die worden ook met de binnenkant van je af ingespannen, tegen de zijaanslag en tegen de onderkant van de mal.
Foto 2 laat zien dat de lijn over de tanden over de naad tussen de plankjes en het afvalhout moet worden geplaatst.
Foto 3 laat zien dat de rechte frees is gemonteerd en op diepte is gesteld, op dezelfde diepte als de zwaluwstaartfrees.
Op foto 4 de pennen na het frezen. Nu kan het passen beginnen. Als het te zwaar gaat moet de mal iets naar achteren worden gesteld. Na een paar keer een klein beetje meer wegfrezen past het precies. Nu kan je de rest van de pennen achter elkaar maken.
Op foto 5 het eerste resultaat. De staarten waren niet diep genoeg gefreest en de pennen waren te kort (dat hangt met elkaar samen). Ook waren de plankjes niet goed uitgelijnd, ze verspringen iets. Dat laatste is wat lastiger te corrigeren. Daar moet ik nog eens goed voor gaan zitten.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Zwaluwstaartmal Porter Cable, de eerste stappen, vervolg

Uiteindelijk heb ik alle hoeken gedaan. Eén stomme fout: pennen waar staarten hadden moeten komen. Maar ja, het was een eerste probeersel. En ook waren de pennen en staarten niet exact haaks.
Nadat ik alle verkeerde dingen geanalyseerd had besloot ik alle staarten en pennen er af te zagen en opnieuw te beginnen. De diepteafstelling heb ik bijgesteld en ook gezorgd dat de plankjes haaks in de mal werden geklemd. Met het tweede rondje ging het beduidend beter, strakke verbinding maar nog steeds een licht verspringen. Zie de foto.

Het is de eerste keer dat ik met een dergelijke mal werk. Het afstellen en proefdraaien is nogal bewerkelijk maar als het éénmaal goed is ingesteld en je weet waar je op moet letten lijkt het me een goede mal. Het geheel voelt degelijk aan en het frezen gaat erg makkelijk. Het is een stabiel platform.
Ik ga voor mezelf nog een stap voor stap handleiding maken. Mochten er liefhebbers voor zijn dan kan ik dat via een PB'tje afhandelen. Anders wordt het een beetje teveel van het goede.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat zijn strakke zwaluwstaarten. Ik heb ook eens met een mal gewerkt. Bij grote productie is zo'n mal veel makkelijker dan handmatig werk. Het instellen is even werk maar dan kan je ook gas geven en is alles zo klaar. Veel plezier met je nieuwe aankoop :D
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey mooie mal man ik geloof dat we beter bij jou gereedschap kunnen bestellen das een stuk goed koper gr leroy
 

WR1944

Oud hout
Met de tweede probeerronde heb ik ook het verspringen van de aansluitende delen redelijk onder de knie gekregen. Door de speling tussen de mal en de schroefklemmen zat er 0,5 mm verschil naar beide kanten. Als dan ook de plankjes niet exact haaks op de mal aansluiten krijg je die verspringingen.
Het meubeltje, waar ik nu mee bezig ben, een wastafelkastje, heeft helaas geen laatjes maar een volgend meubel wel.
Als je uit Amerika importeert krijg je te maken met transportkosten, BTW en invoerrechten. Dan kan het flink duurder uitpakken. Ik heb al een paar keer iets meegenomen van en naar Amerika maar dat paste keurig in een koffer en was niet te zwaar.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Hoi,

deze porter cable is volgens mij exact dezelfde als de Dewalt DW 6212. Ik gebruik deze ook en heb afgelopen zomer een 10 tal laden met halfblinde zwaluwstaarten gemaakt. Eenmaal afgesteld werkt het prima. Het beste gaat het met houtbreedte op hele inches. Afstellen kost maar heel even tijd en daarna kun je snel productie draaien.
Het systeem van de zogenaamde Porter Cable kopieerringen/guide bushes gebruik ik ook. Ik vind het veel makkelijker werken.
Op de Dewalt werk ik met een fixed base frees, een Dewalt 618, Voordeel is lage zwaartepunt en makkelijke afstelling. Met een Bosch GMF 1400 zou dit ook moeten lukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.