Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

paneeldeuren / houtsoort

Ik ga moet binnenkort een paneeldeur maken voor een grote kast, en waarschijnlijk ook een bureau met panelen. De panelen frees ik met een universele freeskop op een spindelfrees.

Tot nu heb ik een aantal lade-fronten gemaakt op deze manier met MDF. Ik ben daar niet geheel tevreden over. De geschaafde profielen vergen erg veel schilderen en schuren (niet mijn grootste hobby ).

Nu zoek ik een alternatieve houtsoort voor dit werk. Bovendien moet, met name, de grote kastdeur toch redelijk sterk worden. Welke houtsoort zou een goede keuze zijn.
    In alle gevallen volgt een hoogglans afwerking.

Volgens mij kan ik met de genoemde freeskop (40mm) panelen tot 20 mm frezen. Dit lijkt mij voor een kastdeur voldoende.
    gandel

Re: paneeldeuren / houtsoort

MDF "kopsekanten" kun je behoorlijk glad krijgen, door middel van schuren, maar je zult veel langer moeten schuren dan je gewend bent met andere houtsoorten.

Als je schuurt met 120 - 240 en dan met de hand droog waterproof schuurpaier tot korrel 800 of zelfs even kort met korrel 1000. krijg je spiegelglad, ik grond dit een keer met grondverf van de bouwmaat, en een keer is genoeg. Nadien weer schuren met een hoge korrel. En dan aflakken of rollen.

Het meest verkochte MDF is troep, harde buitenkant en zachte binnenkant, vaak is de toplaag maar 3 tot 4 mm hard bij 18 of 22 mm. De binnenkant lijkt soms wel zachtboard.
    Ik heb wel eens het idee dat ze hardboard verlijmen en persen op zachtboard, om goedkoop MDF te maken.

Als je goed zoekt kun je MDF/HDF ook bijna formaldehyde vrij krijgen.
    Vaak zit er dan een sticker op: Eco keurmerk

Beter is om een HDF te gebruiken, dan MDF.
    Maar bij de meeste bouwmarken kijken ze je je raar aan, en kennen ze dit niet.
    Het soortelijk gewicht van HDF is ook hoger, lees zwaarder.
    De Festool MFT3 heeft bv dit als werkblad.

Mooi voor kasten is bv Meubelplaat, Crossboard, Meubelpanelen (ook wel timmerpanelen genoemd).

De houtsoorten worden in vier klasses verkocht A, B, C, D.
    Dit heeft te maken met de nerf, hardheid, en en de groote van de knoest.

Verwar de schoonheidsklassen A,B,C,D niet met de duurzaamheid klassen I II II.

hey gandel
    ik heb laatst ook een kastje gemaakt en daar bij heb ik esdoorn gebruikt dit is nog erg glad na het frezen alleen heb ik geen idee wat het kost ze maken er ook vloeren van echt super mooi hout om te bewerken gr leroy

Hallo Gandel,

als je zoekt naar een houtsoort die zich zonder problemen mooi strak laat aflakken, en ook nog de nodige mechanische sterkte bied, kijk dan eens naar Yellow Polar, een ondergewaardeerde houtsoort die zich uitstekend leent voor dergelijke toepassingen. Bijkomend voordeel, de prijs valt heel goed mee. De houtsoort laat zich al heel strak en glad bewerken ( schaven, frezen, snijden, draaien) nadien nog eens licht schuren en klaar.
    Voor geprofileerd werk dus een uitgelezen houtsoort, en heel wat degelijker dan Mdf en afgeleiden ervan.

@zweihaak, de "schoonheidsklassen" waar je naar refereert is waarschijnlijk de normering van Grenen of Lariks. Hier kent men ook vier verschillende kwaliteitsklassen, maar deze hebben niets vandoen met duurzaamheid, maar enkele met uitzicht en (mechanische) sterkte.
    Vuren bijvoorbeeld kent nog meer klassen, ook Beuk, Eik, etc. kennen verschillende kwaliteiten aangeduid met een hoofdletter, A,B,C of AA, AB, BC, etc... en idem voor de fineren.
    Het is niet altijd glashelder wat naar waar verwijst, maar we moeten het ermee doen.

Duurzaamheidsklassen I,II,III,IV en V, verwijzen op hun beurt naar de weerstand tegen rotting, en deze waarde word proefondervindelijk vastgesteld door ingegraven onbehandelde paaltjes van de te testen houtsoort, de zone tussen grond en lucht is de kwetsbaarste plek, hier treed de aantasting eerst op, eens aantasting geconstateerd stopt de teller, en weet men in welke duurzaamheidsklasse een houtsoort terecht komt. Deze proeven lopen soms tientallen jaren, en sommige maar enkele maanden, al naargelang de kwaliteiten van de geteste houtsoort.

Mvg,

André

Ja klopt gaat voornamelijk om naaldhout soorten, klassering op:
    Grote knoest
    Hoeveelheid knoest, en de afstand tot elkaar.
    Kromtrekken
    Scheuren, en scheurkans.

Yellow Polar, word dat ook niet Magnolia genoemd?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zweihaak
    Yellow Polar, word dat ook niet Magnolia genoemd?
    Inderdaad, de houtsoort is bekend onder verschillende namen: Magnolia, tulpenhout, Tulip tree, Tulip Poplar, etc..
    Botanische naam is liriodendron tulipifera, hier ten lande bekend onder de handelsnaam Yellow Poplar.

Vers geschaafd een mooie houtsoort, licht groen gekleurd met beige banen, jammer genoeg onder invloed van licht snel verdonkerend naar bruin. Door de fijne nerf wel heel geschikt om af te lakken, of te beitsen.
    Het is een heel plezante houtsoort om mee te werken, en eens gedroogd ook heel stabiel.

Mvg,

André

Forum Rechten