Haperend geheugen.

tuoh

Oud hout
Ben op zoek naar een vervangsteen voor een slijpmachine, maar nu heb ik ergens eens een stalen vervangwiel met diamantlaag gezien dat geschikt is voor een bankslijpmachine.
Op het slijpvlak waren kruisvormige groeven aangebracht meen ik mij te herinneren.
Weet alleen niet meer waar ik die toen gezien heb, is er iemand met een beter geheugen? Het mijne laat het afweten.

Mvg,

André
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
das handig nooit van gehoord deze slipt ook niet dicht zeker alleen de prijs die zal wel tegen vallen denk gr leroy
 

tuoh

Oud hout
Zweihaak zei:

Bedankt voor de tip, die schijven van Buitelaar zien er wel bruikbaar uit, er moeten namelijk geen beitels op geslepen worden, maar Jade, en dat zal er wel mee lukken.

Maar de diamantschijf die ik ergens gezien heb zag er anders uit, ik dacht dat die passend was voor een Tormek machine, maar meer herinner ik me niet.

Mvg,

André
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
:D veel plezier er mee.
Laat anders even weten hoe ze slijpen.

Verglaasd dat diamant na een tijd niet?
Kernboren doen dat nl na een tijdje wel, die kun je dan weer scherp krijgen door ze even kort in een kalkzandsteen te laten draaien, zonder water.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, maar zo gauw je dat gewaar word er even overeen met een stuk puimsteen en klaar is kees.

Ps: De steen gaat NIET dienen om beitels te slijpen, maar om Jade te slijpen, dit vraagt een traag draaiende steen met waterkoeling ( Tormek, of kloon ervan) en werkt perfect.

Mvg,

André
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja had begrepen dat het om Jade ging, waar heb je dat vandaan?
Ik zoek nl nog een paar stukjes voor een ring en ketting.
Wist trouwens niet dat jade zo hard was dat je het met diamant moet bewerken, dacht altijd dat het vrij zacht was.
 

tuoh

Oud hout
henkverhaar zei:
Maar 'cubic boron nitride' is geen diamant...

Dat klopt, maar het resultaat is hetzelfde of beter = slijtvaster.

We hebben nu een internationaal bekend kunstenaar aan het werk bij ons, George Nuku, een Maori.
Hij werkt veel met Jade, en was op zoek naar een diamantsteen, blijkbaar werkt het slijpen op diamant mooier en sneller. Wel op een traagdraaiende machine, en met waterspoeling. De man tevreden, wij tevreden :D

Mvg,

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
tuoh zei:
henkverhaar zei:
Maar 'cubic boron nitride' is geen diamant...

Dat klopt, maar het resultaat is hetzelfde of beter = slijtvaster.

Dat had ik begrepen. Kennelijk is het het beste wat op dit moment te krijg (nou ja, krijg...) is voor het slijpen van draaibeitels op een normale bench grinden... Voorlopig weet ik echter nog wel urgentere zaken om mijn geld aan uit te geven ;-) Mijn witte Al2O3 steen voldoet voorlopig voor het slijpwerk dat ik moet doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.