elctrische aandrijving kaardemolen

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
ik heb een electromotor gekocht die mijn kaardemolen moet gaan aandrijven
er zit een regelkast bij, die ervoor zorgt dat het aantal omwentelingen van de uitgang geregeld kan worden van 0-1500 toeren.
ik hoef voor het kaarden maar weinig omwentelingen te hebben (denk zo 20 per minuut) en bedacht dat ik bij gelijke pulleygroottes dan de knop maar amper hoefde aan te raken/te draaien...maar is dit wel verstandig?
Moet er niet een tweede set pulleys tussen met een extra snaar om toch het bereik van de motor te kunnen benutten?
wie kan mij daarover wat vertellen, ik weet bijna niets van deze materie :oops:
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ariette, ik neem aan dat je niet veel vermogen nodig hebt om de kaardemolen aan te drijven.
Je zou kunnen denken aan een Z profiel V-snaartje, 10x6mm, te gebruiken om aan te drijven.
Je zou zelf hardhouten snaar pully's kunnen draaien met een overbrenging van b.v. 1 op 3, waarbij de kleinste pully 50mm kan zijn en de grootste 150mm, zodat het motor toerental op 60 gereduceerd moet worden.
Voor de vorm van de V-groeven kun je kijken in de documentatie van Birn zie: http://www.birn.com/uk/article/V-belt-p ... lings.html
Dit Z profiel snaartje is de lichtste V snaar die je kunt kopen. Bij een handels maatschappij kun je wel terecht voor een snaartje.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes Ad
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@ Ariette
Het ligt er ten eerste aan wat er in die regelkast zit.
Als dit een echte frequentieregelaar is heb je de beste manier om toerental te regelen.
Maar dan nog kunnen die slecht regelen in het lage gebied. En dan zit je 20 toeren wel helemaal onderin. (Ik vermoed dat het zelfs al moeilijk wordt 50 toeren te halen)

Maar wat let je dit gewoon te proberen (zoals WR1944 ook al zegt)en dan verder te kijken.
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
ligt eraan hoe oud de regelaar is maar al lange tijd kan je echt goed regelen onderin de toeren.Echter vanwege d ekoeling van de motor is het beter deze op toeren te houden of je moet geforceerd koelen.Voorkeur verdiend het om de poelies te veranderen maar om te testen is het best even mogelijk om de motor op laag toeren te regelen en daaruit de poelies te berekenen
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
hanske zei:
ligt eraan hoe oud de regelaar is maar al lange tijd kan je echt goed regelen onderin de toeren
@HAnske
1500 toeren =50 hz
20 toeren wordt dan.....0.67Hz
De regelaars waar ik vaak mee werk (spiksplinternieuwe SE's) gaan niet lager dan 2Hz
En dat geeft dan soms al problemen zonder terugkoppeling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.