Onderhoud Scheppach

bo1968

Nieuw lid
22 jan 2011
13
0
Dag Mensen,

Ik ben in het bezit van een Scheppach HM2 en het volgende is er aan de hand: Het in hoogte verstellen, met behulp van het draaiwiel, gaat ontzettend zwaar... Ik heb gekeken of er iet losgedraaid moet worden of iets dergelijks om het te verstellen, maar ik kan niet vinden waar het probleem zit.
Moet ik misschien een speciaal middel hebben om de ketting te smeren? Zou me iemand mij hiermee verder kunnen helpen?

Alvast bedankt

Groeten Rob
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
bo1968 zei:
Dag Mensen,

Ik ben in het bezit van een Scheppach HM2 en het volgende is er aan de hand: Het in hoogte verstellen, met behulp van het draaiwiel, gaat ontzettend zwaar... Ik heb gekeken of er iet losgedraaid moet worden of iets dergelijks om het te verstellen, maar ik kan niet vinden waar het probleem zit.
Moet ik misschien een speciaal middel hebben om de ketting te smeren? Zou me iemand mij hiermee verder kunnen helpen?

Alvast bedankt

Groeten Rob

Dat treft . ik heb kort geleden mijn hm2 geüpgrade naar versie 2 :lol:
Koop eerst een flesje WD40. Aan de kant van de aandrijving zit een luikje wat naar beneden kan. Als je dan naar binnen kijkt zie je de ketting zitten. Ik zelf denk niet dat het de ketting is. Deze draait op 4 tandwielen. Eigenlijk draait de ketting onder het invoerblad door . Deze tandwielen drijven een soort asje met daarop draadeindjes aan. Eerst deze assen flink insmeren, als je tussen de vandikte doorkijkt dan zie je 4 stukken schroefdraad zitten. Deze bewegen het blad op en neer. Fink op de draad spuiten. Ik heb een oud type waar het draaiwiel aan de onderkant zit. Hier ook flink in spuiten. Als jouw wiel aan de voorkant zit dan kan het ook in de overbrenging van het wiel zitten. ook maar eens flink spuiten . Je kan er NOOIT genoeg olie inspuiten want het zit allemaal niet in de buurt van het hout. RUSTIG een Nachtje laten intrekken. Ik heb met een poetslap flink zitten raggen tussen de asjes, hier verzameld het schaafafval . Na mijn smeerbeurt gaat hij weer als een zonnetje.

Nail even hoe het er mee gaat.

Hartelijke groet Hugo
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Let wel, WD40 is geen smeermiddel - het is een kruipolie, eigenlijk bedoeld om oppervlakken tegen roest/vocht te beschermen... Het kan goede diensten bewijzen bij het weer gangbaar maken van iets, maar daarna moet dat iets wel met een afdoende smeermiddel gesmeerd worden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Rob,

Naast het gangbaar maken en smeren van de ketting, tandwielen en de asjes is een veelvoorkomend probleem dat de stangen van de aanbouwdelen niet soepel meelopen of er scheef inztten. Als je nooit aanbouwdelen gebruikt zoals de langgatboor, frees etcetera dan zou je zelfs kunnen overwegen om die stangen geheel te verwijderen. Is niet moeilijk en dan loopt je hoogteverstelling ineens een heel stuk lichter. De stangen zowel onderin in de bus als bij de doorvoer aan de bovenkant goed smeren en vuil vrij maken helpt meestal al heel erg,

Bij smeren ook de haakse overbrenging in het handwiel niet vergeten.

Succes,
Scheppie
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Specificaties, zeker niet-technische, zijn vaak net reclame: je moet ze met een korreltje zout nemen. WD40 is geen smeermiddel. Natuurlijk, als je het tussen twee wrijvende oppervlakken aanbrengt vermindert het de weerstand, maar dat geldt voor water ook. Een effectie smeermiddel moet ook aanwezig blijven, niet verdampen, onder druk werken, stabiel blijven, slijtage verminderen, hittebestendig zijn, etc. Op de meeste van deze punten scoort WD40 slecht, en het is onverstandig om bij de smering van mechanisch gereedschap uitsluitend op WD40 of een andere kruipolie te vertrouwen.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Juist, en het lost vet in de ketting op! Dus ook nooit je fiets/motor/brommerketting 'smeren' met wd-40, want hij droogt uit en je gaat naar de hel.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zou daar niet gauw WD40 voor gebruiken.
Aan tandwielen bv slingert het er vrij snel af.
En idd in de meeste kettingen zit in de bussen vet, wat je er met WD40 uit losweekt.
Ik heb op die manier eens een bijna nieuwe ketting van een motorcrosser vernield.
Ook op kettingen van moutainbikes is dit funest.

Griffon PTFE is een geschikter spuitolie, maar ook dit heeft een beetje een oplosmiddel.

Het beste zou zijn, ontroesten, ontvetten, en dan kettingvet uit een spuitbus gebruiken, je hebt kettingvet voor bv motorfietsen wat dun uit de bus komt en dan na contact met lucht vet word. Maar dit is wel veel werk. Dit vet kun je bij de meeste motorzaken wel krijgen.
Het bekenste merk is van Motul, die hebben ook een ketting reiniger.

Denk er om dat als je de ketting spant, er speling op moet blijven zitten.
Een te strakke ketting slijt in op de tandwielen en kan knappen, vvor zowel de ketting als de tandwielen.
Bij een oude Verboom vandiktebank, (wie kent ze nog) heb ik eens een kast gezien waar een triplexketting door heen was geslagen, de ketting lag 6 meter achter de machine.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Als ik het zo terug lees dan kan je beter met een ander advies in zee geen. Hoewel ik zelf goede ervaring heb met WD 40 heb. Ik wil het niet op mijn geweten hebben een mede hobbyist zijn machientje in de soep te zien draaien door mijn verkeerde advies.

Hartelijke groet Hugo :oops:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zweihaak zei:
Het beste zou zijn, ontroesten, ontvetten, en dan kettingvet uit een spuitbus gebruiken, je hebt kettingvet voor bv motorfietsen wat dun uit de bus komt en dan na contact met lucht vet word. Maar dit is wel veel werk. Dit vet kun je bij de meeste motorzaken wel krijgen.

Sterker nog, voor fiets- en motorkettingen is het ouderwetse 'uitkoken', dwz smeren door het in een blik door verwarmen vloeibaar gemaakt kettingvet te leggen en daar een minuut of 10 in te laten liggen, veruit de beste methode. Tijdrovend, bewerkelijk en vies, maar superieur...
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja heb dat met motorfiets kettingen ook gedaan, word een dikke vetbrei.

Maar met nieuwere kettingen hoeft dat niet meer.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ligt eraan hoe goed de ketting is afgeschermd. Bij een racefiets of mountain bike zul je regelmatig je ketting moeten onderhouden (of een ruim budget uittrekken voor nieuwe kettingen en kransjes - is natuurlijk ook een optie...).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Werkt de hoogteverstelling bij de Scheppach ook met schroefdraadspindels? Bij mijn EB was het probleem dat deze spindels vol zaten met een mengsel van oud vet, stof en zaagsel ed. Goed schrobben met een borstel en wasbenzine. Daarna heb ik het ingespoten met houtglijmiddel. Nu draait het weer lekker licht. Maar goed, ik weet dus niet of je ook zulke spindels hebt.
 

bo1968

Nieuw lid
22 jan 2011
13
0
Hey Mensen!

Hartelijk bedankt voor het in meedenken van mijn probleem. Ik ga even het een en ander proberen en dan laat ik jullie weten hoe het met m´n machinetje gaat...

Groeten Rob
 

bo1968

Nieuw lid
22 jan 2011
13
0
Hartelijk dank voor alle tips... de hoogteverstelling draait weer als een zonnetje door de schroefspindels en de ketting goed te smeren. Maar nu dient er zich een nieuw probleem aan. Ik wou met de vandiktebank aan het werk maar de aanvoerwalsen draaien niet mee. Weet iemand waar hem dit in kan zitten?

Groeten Rob
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Daar is de hendel voor op de machine voor.

Als die op EIN staat en ze draaien nog niet moet je die kap er eens afhalen en kijken of de snaar nog leeft.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hoi

Zonder te kijken ;) de aandrijfsnaar. De plastic kap zit met 2 boutjes vast. Als je de handel in de benedenstand zet dan is de kap er af te wrikken.(spaart veel werk) Je moet een bandje van 15 cm omtrek zien zitten. Kan ook nog 1 of 2 draadjes zijn. Op marktplaats 20/30 euro. Kijk ook gelijk eens naar de doorvoerrollen.
 

bo1968

Nieuw lid
22 jan 2011
13
0
Hoi Dries en armadaman,

Dank jullie wel voor de reactie..

Ik heb gekeken en inderdaad, het riempje aan gort!! Nu wil ik hem bestellen bij Scheppach, maar dit artikelnr. (vanaf de tekening) is niet te vinden op hun site. Dat heb ik weer!!!
Ik lees op marktplaats te verkrijgen? onder welke noemer wordt het verkocht?

Alvast bedankt...

Groet Rob
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.