Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Onderwerp: Onderhoud Scheppach

  1. #1

    Onderhoud Scheppach

    Dag Mensen,

    Ik ben in het bezit van een Scheppach HM2 en het volgende is er aan de hand: Het in hoogte verstellen, met behulp van het draaiwiel, gaat ontzettend zwaar... Ik heb gekeken of er iet losgedraaid moet worden of iets dergelijks om het te verstellen, maar ik kan niet vinden waar het probleem zit.
    Moet ik misschien een speciaal middel hebben om de ketting te smeren? Zou me iemand mij hiermee verder kunnen helpen?

    Alvast bedankt

    Groeten Rob

  2. #2

    Re: Onderhoud Scheppach

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bo1968
    Dag Mensen,

    Ik ben in het bezit van een Scheppach HM2 en het volgende is er aan de hand: Het in hoogte verstellen, met behulp van het draaiwiel, gaat ontzettend zwaar... Ik heb gekeken of er iet losgedraaid moet worden of iets dergelijks om het te verstellen, maar ik kan niet vinden waar het probleem zit.
    Moet ik misschien een speciaal middel hebben om de ketting te smeren? Zou me iemand mij hiermee verder kunnen helpen?

    Alvast bedankt

    Groeten Rob
    Dat treft . ik heb kort geleden mijn hm2 geüpgrade naar versie 2 :lol:
    Koop eerst een flesje WD40. Aan de kant van de aandrijving zit een luikje wat naar beneden kan. Als je dan naar binnen kijkt zie je de ketting zitten. Ik zelf denk niet dat het de ketting is. Deze draait op 4 tandwielen. Eigenlijk draait de ketting onder het invoerblad door . Deze tandwielen drijven een soort asje met daarop draadeindjes aan. Eerst deze assen flink insmeren, als je tussen de vandikte doorkijkt dan zie je 4 stukken schroefdraad zitten. Deze bewegen het blad op en neer. Fink op de draad spuiten. Ik heb een oud type waar het draaiwiel aan de onderkant zit. Hier ook flink in spuiten. Als jouw wiel aan de voorkant zit dan kan het ook in de overbrenging van het wiel zitten. ook maar eens flink spuiten . Je kan er NOOIT genoeg olie inspuiten want het zit allemaal niet in de buurt van het hout. RUSTIG een Nachtje laten intrekken. Ik heb met een poetslap flink zitten raggen tussen de asjes, hier verzameld het schaafafval . Na mijn smeerbeurt gaat hij weer als een zonnetje.

    Nail even hoe het er mee gaat.

    Hartelijke groet Hugo

  3. #3

    Re: Onderhoud Scheppach

    Let wel, WD40 is geen smeermiddel - het is een kruipolie, eigenlijk bedoeld om oppervlakken tegen roest/vocht te beschermen... Het kan goede diensten bewijzen bij het weer gangbaar maken van iets, maar daarna moet dat iets wel met een afdoende smeermiddel gesmeerd worden.

  4. #4

    Re: Onderhoud Scheppach

    Ik schrok even van de reactie van henkverhaar

    http://www.wd40.nl/marken_wd40_nl.php

    Hier nog eens de specificatie nagelezen. Ik hoef me geen zorgen te maken, het is zowel een kruipolie als een smeermiddel.

    HG Hugo

  5. #5

    Re: Onderhoud Scheppach

    Het smeert wel, maar voor een goede smering kan je beter een specifiek smeermiddel gebruiken.

  6. #6

    Re: Onderhoud Scheppach

    Hoi Rob,

    Naast het gangbaar maken en smeren van de ketting, tandwielen en de asjes is een veelvoorkomend probleem dat de stangen van de aanbouwdelen niet soepel meelopen of er scheef inztten. Als je nooit aanbouwdelen gebruikt zoals de langgatboor, frees etcetera dan zou je zelfs kunnen overwegen om die stangen geheel te verwijderen. Is niet moeilijk en dan loopt je hoogteverstelling ineens een heel stuk lichter. De stangen zowel onderin in de bus als bij de doorvoer aan de bovenkant goed smeren en vuil vrij maken helpt meestal al heel erg,

    Bij smeren ook de haakse overbrenging in het handwiel niet vergeten.

    Succes,
    Scheppie

  7. #7

    Re: Onderhoud Scheppach

    Specificaties, zeker niet-technische, zijn vaak net reclame: je moet ze met een korreltje zout nemen. WD40 is geen smeermiddel. Natuurlijk, als je het tussen twee wrijvende oppervlakken aanbrengt vermindert het de weerstand, maar dat geldt voor water ook. Een effectie smeermiddel moet ook aanwezig blijven, niet verdampen, onder druk werken, stabiel blijven, slijtage verminderen, hittebestendig zijn, etc. Op de meeste van deze punten scoort WD40 slecht, en het is onverstandig om bij de smering van mechanisch gereedschap uitsluitend op WD40 of een andere kruipolie te vertrouwen.

  8. #8

    Re: Onderhoud Scheppach

    Juist, en het lost vet in de ketting op! Dus ook nooit je fiets/motor/brommerketting 'smeren' met wd-40, want hij droogt uit en je gaat naar de hel.

  9. #9

    Re: Onderhoud Scheppach

    Ik zou daar niet gauw WD40 voor gebruiken.
    Aan tandwielen bv slingert het er vrij snel af.
    En idd in de meeste kettingen zit in de bussen vet, wat je er met WD40 uit losweekt.
    Ik heb op die manier eens een bijna nieuwe ketting van een motorcrosser vernield.
    Ook op kettingen van moutainbikes is dit funest.

    Griffon PTFE is een geschikter spuitolie, maar ook dit heeft een beetje een oplosmiddel.

    Het beste zou zijn, ontroesten, ontvetten, en dan kettingvet uit een spuitbus gebruiken, je hebt kettingvet voor bv motorfietsen wat dun uit de bus komt en dan na contact met lucht vet word. Maar dit is wel veel werk. Dit vet kun je bij de meeste motorzaken wel krijgen.
    Het bekenste merk is van Motul, die hebben ook een ketting reiniger.

    Denk er om dat als je de ketting spant, er speling op moet blijven zitten.
    Een te strakke ketting slijt in op de tandwielen en kan knappen, vvor zowel de ketting als de tandwielen.
    Bij een oude Verboom vandiktebank, (wie kent ze nog) heb ik eens een kast gezien waar een triplexketting door heen was geslagen, de ketting lag 6 meter achter de machine.

  10. #10

    Re: Onderhoud Scheppach

    Als ik het zo terug lees dan kan je beter met een ander advies in zee geen. Hoewel ik zelf goede ervaring heb met WD 40 heb. Ik wil het niet op mijn geweten hebben een mede hobbyist zijn machientje in de soep te zien draaien door mijn verkeerde advies.

    Hartelijke groet Hugo ops:

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top