tafel voor in de kas

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Wij hebben de afgelopen week ein-de-lijk de tijd gevonden om de hobby kas (die al een jaar in onderdelen lag te wachten op assemblage) in de tuin op te stellen.
De vorige eigenaar had er van de resten die over waren van een douglas overkapping, een tafel gefabriekt. Met die onderdelen werd ik dus vandaag geconfronteerd, want dat waren de laatste delen op de stapel:rolleyes:.
IMG_0170.jpg
Even voor de beeldvorming: 150x150 fijnbezaagd, 80 cm lang. Plank boven op deze balken van 200x20, alles met schroeven van 60 mm in elkaar gezet. Dat moet eleganter kunnen. Daar gaan we dus het komende Paasweekend mee aan de gang.
Morgen dus een update, met wellicht het resultaat:eek:.
Wordt vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
De update: helaas een beetje later dan gepland.
IMG_0173.jpg
De dikke moppen in 4en opgedeeld. Dan krijg je balkjes van ongeveer 70 mm vierkant. Ik laat niet het hele maakproces zien, maar even een korte beschrijving: na het opdelen het houtwerk gecalibreerd, ingedeeld, afgetekend en op maat afgekort. De hoeken op de kopse kanten met de afkortzaag gezaagd, de verjongingvan de poten op de lintzaag gedaan. Alle ruwe vlakken met de handschaaf glad gemaakt. de verbindingen met de domino gemaakt.
IMG_0174.jpg
En zo zit het eerste pootje van de twee dan in de lijmklemmen.
IMG_0179.jpg
Met het blokschaafje hier en daar een beetje bijwerken, schuurmachientje er over: klaar. Twee pootjes.
IMG_0172.jpg
Ik had er twee douglas fijnbezaagde planken bij: een lange (pakweg 2,2m) en een korte (ongeveer 1,7m). De korte heb ik alleen wat glad gemaakt, de zijkanten met de schaaf, het bovenvlak met de schuurmachine om de splinters weg te werken.
De lange plank heb ik opgedeeld in 3en, om een breder werkvlak te kunnen maken. Ik kwam nog iets te kort, dus daar het ik een regel voor gebruikt die ik nog had staan. Alles geschuurd en kantjes gebroken, je wilt tenslotte niet dat moeders meteen splinters in haar handen krijgt:).
IMG_0177.jpg
Het kasje....hier nog leeg.
IMG_0181.jpg
Tafeltje in elkaar geschroefd en in de kas geplaatst. Ik had nog wat hout over en daar heb ik meteen 2 bankjes van gemaakt. Lekker robuust, is voor van alles te gebruiken. Heeft de hoogte van een keukenstoel, dus een prettige zithoogte en is 80cm lang.
IMG_0655.jpg
Met een beetje goed wil kun je d'r met z'n 2en op zitten. Klus klaar, baas tevreden:cool:.
En ik heb er ook wel een goed gevoel bij:D.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Keurig gemaakt. Bijna zonde om het straks te gaan gebruiken.

Ga je nog meer tafels maken in de kas? Of blijft het bij deze éne en de rest in potten op de grond?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Dank je. Nee, er komen verder geen tafels bij. De kas is niet zo groot - 2,6 x 1,9 m - en je wilt ook je kont nog een beetje kunnen keren. Het kleine spul op de tafel, het schap als afleg en de vloer er onder voor de andere spulletjes. De rest komt gewoon in potten op de grond te staan. Dat geeft volgens de chef groenvoorzieningen de meeste flexilibiliteit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.