Buitendeur voor serre (tuinkas)

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Hallo, ik wil een nieuwe houten deur maken voor mijn tuinserre (in Nederland noemt men dat een kas dacht ik). Welk hout zou daar het best geschikt voor zijn? Zou grenen hout daarvoor goed zijn en zal dit hout niet teveel werken?? Of bestaat er een betere houtsoort daarvoor?Bedankt voor info!!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Houd er rekening mee dat het in een kas altijd vochtig is, en dat de temperatuursverschillen (binnen/buiten maar ook dag/nacht) groot zijn. Met grenen ben ik bang dat je over een paar jaar opnieuw kunt beginnen omdat er rot aan zit ivm het vocht.
Je zou dan mss het beste voor hardhout kunnen gaan, dat rot niet snel, maar is wel weer zwaar.

Ik heb ooit op een ander forum een topic voorbij zien komen van iemand die een kas had gebouwd van western red ceder. Is een lichte houtsoort (wordt veel voor boeidelen gebruikt), maar is wel zachter dus gevoeliger voor deuken. Maar heeft voor buitenwerk eigenlijk geen behandeling nodig (eventueel wat olie zou kunnen, maar is niet eens echt nodig) en vergrijst dan mooi.
Ik heb zelf een lat al een jaar of 5 buiten in de regen liggen (afzaagsel van een boeideel, ik vond het toen zonde om weg te gooien). De vuren plank die erbij lag is al helemaal weggerot, aan het WRC is nog niets te zien, behalve dat de verf die erop zat er al lang geleden vanaf is gebladderd.

Maar of het voor een deur geschikt is, geen idee hoe het zich houdt qua kromtrekken.
EDIT: Hier en hier lees ik dat het uitermate geschikt is als bouwmateriaal en juist weinig kromtrekt, ook in vochtige omstandigheden en bij temperatuursverschillen. Wel wordt geadviseerd om de houtmaten iets dikker te nemen ivm geringere sterkte en om RVS/inox-bevestigingsmaterialen (schroeven) te gebruiken ivm corrosie.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Een serre/ kas bevat veel glas, dus zou een glazen deur/ schuifdeur misschien soelaas bieden.
en anders zou ik ook voor ceder gaan misschien met een raampje er in deze worden ook in sauna’s gebruikt.
mooi licht materiaal eenvoudig op te klampen en te verlijmen.
 

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
@ klusrob en FerryLeek: hartelijk bedankt voor deze nuttige info. Ik zal maar voor deze houtsoort gaan. Ik heb niet de nodige machines om pen-gat verbindingen te maken maar ik vermoed dat het zal lukken met mijn Kreg om de deurstijlen aan mekaar de vijzen eventueel aangevuld met dikke deuvels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.