Werken met een bovenfrees

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Goede avond beste forumleden.

Ik zit met een vraag en hoewel het internet een hoop informatie geeft dacht ik bij mezelf: misschien weten de forumleden dit ook of hebben zelfs betere tips.

Ik heb de makita rt0700cx3j bovenfrees. Nu heb ik bij verschillende klusjes gehad dat het hout verbrand. Ik weet het, ieder stuk hout is anders (hardheid enz), maar wat is nu de heilige graal met een bovenfrees om die brandplekken te voorkomen? Mijn frezen zijn scherp en ik heb al verschillende snelheden geprobeerd maar als ik bijvoorbeeld langzamer ga om brandplekken te voorkomen heb ik juist sneller last van tear-out.

Alvast dank voor alle tips and tricks!

Fijn pasen allemaal!

Groetjes Boy
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
scherpe en schone freesjes
juiste snelheid van de frees en het verplaatsen van de machine.

de machine het werk laten doen niet meer druk uitoefenen dan nodig
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Alle tips van boertje125. Vervolgens, waar mogelijk eerst de bulk verwijderen. Dan kan worden afgewerkt met een lichte afname, hoeft de frees niet zwaar te werken en heeft hij voldoende ruimte om te koelen.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Ik heb dezelfde frees en toen ik hem kocht was dat voor mij ook mijn eerste frees ervaring. Waar ik mij toen over verbaasde is dat ik de frees best wel snel moest verplaatsen om verbranding (en stof) te voorkomen. Je zou inderdaad, zoals broertje125 ook aangeeft, eens kunnen spelen met de voedingssnelheid.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb eens een timmertip van koos gezien op youtube bij het profiel randj frezen. Eerst een stukje plakband erop en je profiel frezen. Dan zijn er nog lichte brandsporen. Daarna tape verwijderen en nog eens eroverheen. Dan haa je net het allerlaatste beetje eraf zonder brandsporen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Soms is het lagertje van buiten en/of inwendig vervuild. Lagertje losbouten en alles schoonmaken. Daarna lagertje opnieuw smeren, en alles loopt weer netjes. (icm de andere tips).
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik had er eerst ook last van, maar blijkbaar drukte ik te hard.

Gewoon zorgen dat hij niet uit je hand vliegt en beetje snelheid houden dan komt het goed.

Gr Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.