Opzoek naar beste afzuiging

LinRoosen

Nieuw lid
10 apr 2020
4
0
Ik ben opzoek naar de beste manier om mijn machines zo goed mogelijk te laten afzuigen.
Sinds kort heb ik een Bosch PTS10T zaagtafel. Onderin zit een aansluit mogelijkheid voor een gewone bouwstofzuiger.(35 mm)
Daarnaast heb ik een simpele afkortzaag met ook een 35 mm aansluiting.
Ik heb een oude Huvema afzuiginginstallatie kunnen krijgen van iemand met 100mm slang.

Kan ik het beste een goede bouwstofzuiger kopen of kan ik deze Huvema afzuiginstallatie ook aansluiten op deze machines?
Of is een combinatie van een bouwstofzuiger met een zelf gemaakt hangende slang boven de zaagtafel die verbonden is met de Huvema een nog betere optie?

Ik ben nog vrij nieuw in deze houtbewerkingswereld en niet technisch onderlegd in alle mogelijkheden.

Het liefste zou ik een bouwstofzuiger aanschaffen onder de 300 euro.
Hier lees ik veel verschillende reacties op. Sommige zeggen: dat is niet mogelijk en je moet toch minstens 600 euro uitgeven
en andere vinden voor hobbymatig gebruik een stofzuiger rond de 300 euro prima.

Mijn vragen dus:
Hoe sluit ik mijn zaagtafel en afkortzaag het beste en goedkoopste aan op goede afzuiging. (Huvema heb ik gratis gekregen dus hierdoor goedkoper, maar is dit mogelijk?)
En wat is een goede(goedkopere) bouwstofzuiger?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
 

Bijlagen

  • IMG_20200401_164400_resized_20200410_074902653 (1).jpg
    IMG_20200401_164400_resized_20200410_074902653 (1).jpg
    81 KB · Weergaven: 381

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik zie dat je hier nieuw bent ...Nou hartelijk welkom tussen de houtmannen en vrouwen.
Ik wil niet vervelen zijn maar mischien kun je ven een zoek term in typen en eerst eens alle beschikbare informatie hier door lezen
Er is al veel over dit onderwerp geschreven. Je zal er veel van je gading vinden ...

Geef ons oom iets meer informatie over je huvema die ik op de foto zie
heb je een type nr ? En welk vermogen heeft de motor die er op zit ?

En een belangrijke vraag

Hoe druk maak je je over het stof probleem
wil je het gondig aan pakken of neem je het niet zo nauw ?

Veel succes !
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan ik het beste een goede bouwstofzuiger kopen of kan ik deze Huvema afzuiginstallatie ook aansluiten op deze machines?
Of is een combinatie van een bouwstofzuiger met een zelf gemaakt hangende slang boven de zaagtafel die verbonden is met de Huvema een nog betere optie?
Het liefste zou ik een bouwstofzuiger aanschaffen onder de 300 euro./QUOTE]

als de huvema nog prima werkt, dan is de enige uitdaging de aansluiting van de slang van 100 mm op de 35 mm van zowel de tafelzaag als de afkortzaag
daarvoor bestaan verloopstukken
vind je die niet in de houtwereld, dan heb je nog veel kans in de sanitaire wereld
blijft er een verschil in diameter van een paar mm, gebruik dan plakband of tochtband om dat te overbruggen

voldoet de huvema niet meer, dan moet je uitwijken
vermits je (tot nu toe) enkel zaagt, volstaat een bouwstofzuiger
zelf heb ik een makita vc2512l & 3011l, die ik bij het schuren + lamellenfrezen gebruik
slang van 35 mm
die machines heb je voor niet meer dan 200 euro
het voordeel hiervan is dat je de machine waarmee je werkt op die stofzuigers aan kan sluiten
aansluitwaarde max 2.500 of 2.000 w
van zodra je start, start ook de stofzuiger
nadeel aan zo'n stofzuigers is dat je zakken moet kopen
bij die huvema kieper je de zak gewoon uit om hem daarna opnieuw te vullen
 
Laatst bewerkt:

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Heb zelf pas geleden de bosch advancedvac 20 gekocht.

Ben er zelf zeer tevreden over. Vooral de prijs kwaliteit verhouding.
Ik zelf heb er wel een cycloon voorzitten. En er komt nagenoeg geen stof in de zak.
Dit in combinatie met een dewalt dw745.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Om een verloopstuk zelf te maken: Neem een plaatje 18mm multiplex en zaag er een ronde schijf uit die precies in de 100mm slang past, en boor er met een klokboor in het midden een gat in van de kleine diameter.
Als er aan de zaag een tuit zit om een slang overheen te schuiven, een gat van die diameter. Bij een mm te groot een paar lagen ducttape over de buis heen om een strak passende verbinding te krijgen.
Als er een gat in de machine zit om een zuigbuis in te stoppen, een kort stukje buis zoeken om de schijf met de machine te verbinden. Mogelijk voldoet 32mm pvc.
De dunne buis/slang moet je in ieder geval zo kort mogelijk houden als je 'm aansluit op de Huvema.

Dan kan je in ieder geval goedkoop proberen of het werkt. Vaak is het zo dat een zaag met een kleine afzuigopening de grote afzuiging teveel 'knijpt' om een goede afzuiging te hebben. De Huvema moet het hebben van veel volume en weinig onderdruk, en veel volume gaat er nu eenmaal niet door een opening van 35mm. Een bouwstofzuiger werkt anders: met veel onderdruk (vacuüm) en weinig volume aan luchtverplaatsing, daardoor is een dunnere slang en opening daarvoor wel geschikt. Maar proberen kan altijd; ik heb op mijn afzuiger ook een aftakking met slang van 50mm zitten om los zaagsel op te zuigen, en dat gaat redelijk.

Qua bouwstofzuiger: als je net begint hoef je helemaal geen dure stofzuiger te kopen. Ik heb zelf een grote Jet-afzuiger (model van jouw Huvema maar dan groter) staan voor de zaag/vandiktebank. Die machines hebben dan wel een uitgang van 120mm dus zijn erop gebouwd om daarmee te werken.
Daarnaast heb ik en een simpele Starmix van de Hornbach voor de kleinere machines (afkortzaag, handcirkelzaag, elektrische handschaaf etc). Heeft weinig gekost en is flink mishandeld tijdens de verbouwing, maar doet het nog steeds. Maar op een zaag zoals jij die hebt, gaat dat ook prima, zeker met de 35mm afzuigopening.
Het nadeel van een bouwstofzuiger is wel dat de stofzak/bak snel vol zit en dat je die dus heel regelmatig moet legen.
Ikzelf gebruik in mijn Starmix geen zakken (meer) voor zagen en schaven, maar alleen het papieren filter dat ik regelmatig buiten uitklop. Maar ik neem dus daarmee ook het risico dat'ie er een keer mee ophoudt omdat er toch teveel stof doorheen gaat, maar het is makkelijker om de bak leeg te kiepen (of te zuigen met de grote afzuiger) dan steeds nieuwe zakken te kopen. En het is toch een goedkoop ding dat z'n geld al 10x heeft opgebracht. Allen met schuren doe ik er wel een zak in ivm fijn stof, vooral omdat dat makkelijker af te voeren is dan.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Tja Lin

We willen je best helpen

Geef ons ook iets meer informatie over je huvema die ik op de foto zie
heb je een type nr ? En welk vermogen heeft de motor die er op zit ?

Neem dan wel de moeite om te reageren...........
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Klusrob, starmix heeft ook een voorfilter. Dat helpt goed tegen het vervuilen van de filterpatroon.
 

LinRoosen

Nieuw lid
10 apr 2020
4
0
Geef ons oom iets meer informatie over je huvema die ik op de foto zie
heb je een type nr ? En welk vermogen heeft de motor die er op zit ?

En een belangrijke vraag

Hoe druk maak je je over het stof probleem
wil je het gondig aan pakken of neem je het niet zo nauw ?

Veel succes !

Karangetang, bedankt voor je snelle reactie.
(ik wist alleen niet dat ik binnen twee dagen moest antwoorden ;))

Mijn huvema is het volgende model: CT-90C/230. 0.75 KW en 50 HZ. Ik zal ook een foto erbij zetten.

Ik hoef het niet enorm grondig aan te pakken maar de hoeveelheid stof en zaagsel die nu vrijkomt zonder afzuiging lijkt me niet zo gezond. Maar als er wat stof en zaagsel over blijft vind ik dat niet zo'n probleem.
 

LinRoosen

Nieuw lid
10 apr 2020
4
0
@ZotVanHout
Dank je wel ZotVanHout. Die Makita was ik inderdaad al tegengekomen. Goed om te weten dat je daar goede ervaring mee hebt. En goede tip om sanitaire verbindingen te proberen. Top.

@klusrob
Klusrob ik ga dat multiplex plaatje zeker proberen. Misschien los ik hiermee al genoeg op en hoef ik geen nieuwe apparaten aan te schaffen. Hier was ik zelf niet op gekomen dus bedankt.

@chevy66
Wat bedoel je met voorfilter? Dan heb je geen zakken meer nodig en neem je niet het risico dat je apparaat er snel mee ophoudt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Een voorfilter zorgt er voor dat het filter van je stofzuiger niet zo snel verstopt raakt. Daardoor houdt je langer zuigkracht. Het doet niets voor fijnstof. Je hoeft alleen geen extra dingen aan je stofzuiger te bouwen. Ik gebruik nooit zakken in mijn stofzuigers. Volgens mij zijn er zelfs geen zakken voor mijn grote starmix.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Lin

Beschouw het maar als betrokkenheid

Mijn huvema is het volgende model: CT-90C/230. 0.75 KW en 50 HZ. Ik zal ook een foto erbij zetten.

Ik had voor jou gehoopt dat die huvema wat sterker zou zijn , 0,75 Kw is niet zoveel
dat zal zich vooral uiten in en lage onderdruk .
Een stevige werkplaatzuiger heeft voral een hogere onderdruk bij een lagere luchtstroom qua volume (debiet)
wat weer leidt tot veel zuigkrcht maar door eendune pijp of slang.
Dat werk goed met bv een (hand)schuurmachietje maar bij een zaag tafel werkt het toch iets anders .
Kritisch is daarbij hoe de slang is aangesloten op je zaag tafel en dan bedoel ik niet hoe hij er aan vast zit maar hoeveel lucht er
verloren gaat voordat hij het zaagsel deeltjes mee leurt in de zuigstroom.
Bij een zaagmachine wordt er ook veel zaagsel aan de boven kant de lucht in gelanceed door de snelheid van het
naar jou toe draaiende blad , ook bij kleine maches , en daar heb je dan het meeste last van, die gaan zo je neus in
Dus een goede zuigkap aan de bovenkant is evenbelangijk als de onderafzuiging

IK zelf heb jaren met een festool C70 met een sterke festool werkplaatstofzuiger naar tevredenheid gewerk
maar of ik gezon dbezig was betijfel ik ..vandaar datik het nu grondig bij de staart aanpak
zie mijn item ocer de cycloons

Waarom een cycloon? Omdat mijn afzuiger met zo'n zak er boven het zeer schadelijke fijnstof dwars door de
zak de lucht in mijn werkplaats grondig verpeste en dat zal dat ding van jou ook doen
daarom doe ik inplaats van de zak een fijsto filter op maar die dingen zijn opzich al aan de prijs.

Dus volg mijn item mischien komt er nog ook voor jou een goede maar ook betaalbare oplossing uit

En ja voor enkele duizenden euro's is wer wel van alles te koop .

zoiets bv

20200115-oneidaair zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg
over de 3000,- best wel goed hoor , daar heb jij dus nks aan...

Dus volg de ontwikkelingen over afzuiging op de pagina
https://www.woodworking.nl/showthread.php?29212-Cycloon-voor-stofafzuiging

Wie weet komt er een goede betaalbare oplossing uit, ook vor jou

fijne paasdagen verder
 

Bijlagen

  • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg
    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg
    17 KB · Weergaven: 143
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Een grote afzuiger gaat hier niet werken. Een 100mm slang op een 35mm aansluiten ben je veel van je zuigkracht kwijt. Beter kan je, zoals je zelf al voorsteld, op zoek naar een kleinere stofzuiger. Zo behoud je de meeste zuigkracht. Ik heb zelf een starmix 1425. Deze is boven je budget, maar er zijn genoeg andere betaalbare op de markt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Dat gele ding is een drie motorige bedrijfsstofzuiger. Door de grotere onderdruk kan je een behoorlijke hoeveelheid lucht door een fatsoenlijk filter drukken. Werkt ook zonder cycloon al jaren prima.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Jelmer

Een grote afzuiger gaat hier niet werken. Een 100mm slang op een 35mm aansluiten ben je veel van je zuigkracht kwijt. Beter kan je, zoals je zelf al voorsteld, op zoek naar een kleinere stofzuiger. Zo behoud je de meeste zuigkracht. Ik heb zelf een starmix 1425. Deze is boven je budget, maar er zijn genoeg andere betaalbare op de markt.

Even een coorrectie
Wanneer je de twee yutube filmpjes die ik vanmorgen poste al hebt bekenen en bestuderd dan heb je vast begrepenn dat het iets anders zit
Natuurlijk kan je een 100 mm slang aansluiten op een 35 mm aansluiitn

De vraag is hoe doe je dat
te eerste zo'n kort mogelijk stuk flexibele slang want die hebben ook veel weerstand
ten tweede de aansluiting moet niet plots zijn maar zeer vloeiend

een vloeiedne overgang werkt als een tranformator
Lucht met een lage snelheid wordt dan lucht met een hoge snelheid
Heeft die tranformator nauwelijk weerstand, en dat kan,
dan heb je amper veliezen maar wel een sterk zuigen lucht stroom door een smaller diameter

Ga dan veder met een lange dunne slang, ja die heeft meer weerstand dan een dikke buis en zal je ook verliezen krijgen.

Sluit je die "transformator gelijk aan op je machine dan gaat dat heel best.

Dus die aansluiting moet mooi vloeiend zijn en dat is nog iets anders dan een trechter.

Een trechter

verloop.jpgverloop met techtervrom.JPG


die heeft hoeken en dat geeft turbelenties in de stroom en die veroozaken de weerstand.

aansluiting hoekig.jpg
Niet goed

Ook slecht zijn de aansluitingen die trapsgewijs zijn zoals je her en der te koop ziet

aansluitng trap.jpg

ook niet goed

L
ucht stromen houden niet van hoeken, anders zouden vliegtuigen vierkante schoenendozen zijn.
Echt goed doordachte verlopen heb ik nog nergens te koop gezien
mischien ga ik ze nog een keer zoiets maken (als het hele cycloon verhaal staat en werken is)
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat je dan veel van je zuigkracht kwijt bent. Beter in deze situatie is dus een kleinere stofzuiger die wèl een betere aansluiting heeft. Zo houd je de meeste zuigkracht.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Jelmer toch,..

ik zeg alleen dat je dan veel van je zuigkracht kwijt bent.

Nee dus! met een goed verloop ben je geen zuigracht kwijt; ik leg het je nog uit !

Debiet blijft gelijk (mits een verloop met een lage wrijving ) doorsnede van lucht stroom wordt kleiner snelheid wordt hoger
Doe me een lol en kijk even naar de twee genoemde youtube lesjes

Ik help je even, hier zijn ze

https://www.youtube.com/watch?v=Cdpo...PDHuo3lg9lT6JI

Alles berust op de natuurwetten van behoud: in dit geval behoud van massa en behoud van energie !
Door wrijving zou er wat energie kunnen wegvloeien maar dat is zeer te beperken.
Overigens: de kleinere stofzuigers hebben een lager rendement en een dunnere en geripte slang met eenveel hogere weerstand . dan een bv 2 x zo dikke gladde pijp
Reken dan je verliezen maar eens uit.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Dus wanneer je maar een vloeiend verloop hebt dan neemt het debiet niet af?
Zo geredeneerd zou je bij een vloeiend verloop van bijvoorbeeld 100 mm naar 10mm een heel hoge luchtsnelheid krijgen?
Dat lijkt me theoretisch misschien in orde, maar praktisch zal het toch anders zijn.
Ik denk dat er nog andere zaken spelen, maar welke weet ik niet.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb het in de praktijk geprobeerd. En het werkt gewoon niet. Daar hoef ik geen hele youtubefilm met berekeningen voor. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.