mijn eerste draaiwerk: handvaten!

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hoi iedereen,

tijd om weer wat te laten zien, fotootjes en zo!

Tijdens de lessen avondschool de draaibank leren kennen. En wat is er dan beter op te oefenen dan handvaten maken voor mijn oude beitels met kunststof handvat (niet zo mooi..). Alles is een beetje uit de losse pols gedraaid, dus de handvaten zijn niet gelijk, maar dat was ook niet meteen de bedoeling. Tevens ook wat experimenteren met verschillende afwerkingsmogelijkheden.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden, dus.. veel kijkplezier!

Attached files
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ziet er proper uit .
hoe heb je het kunststof handvat verwijderd ?
en hoe heb je de beitels dan in het handvat bevestigd ? is dit enkel opgespannen door de ring of komt er ook nog lijm bij te pas ?

groetjes
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
de kunststof handvaten heb ik verwijderd door het staal van de beitel in de werkbank te klemmen en het handvat er vervolgens afmeppen (mbv een aanslag, in dit geval een fineerhamer).

De nieuwe heb ik voorgeboord en erop gemept. De ring zorgt ervoor dat het hout niet splijt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Keurig werk in beukenhout zo te zien!
Er is vast wel een forumlid die graag zulke handvaten wil hebben. :)
Heb jezelf een draaibank en welk merk hebben ze op school/opleiding?
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit kwam in een eerder topic ook al aan de orde; het opmeppen van handvatten (niet: handvaten), oftewel hechten, op beitels en ander gereedschap. NIET DOEN. Dat meppen dus. Bij meppen moet je het mes vasthouden en/of ondersteunen, en krijgt het (vrijwel) de complete klap te verwerken; er is dus gerede kans dat je een mes beschadigt.

Hechten maak je aan beitels door gebruik te maken van massatraagheid. Vooropgesteld dat het gat geschikt is voor de arend die er in gaat natuurlijk (en veelal gebruik ik ook wat lijm om de zaak te bestendigen, maar dit terzijde). Wat je doet is de arend in het gat plaatsen (duwen) totdat het handvast zit. Daarna geef je, terwijl je het hecht en beitel verticaal houdt met het hecht onder, met de achterkant van het hecht een aantal fikse klappen op een harde ondergrond; de kinetische energie en massatraagheid van het mes zorgt er dan voor dat bij de plotselinge stop de arend steeds een stukje verder het hecht indringt. De kans dat hierbij de beitel beschadigt, of erger nog, breekt, is veel kleiner, omdat in feite alleen de arend belast wordt - en die is bovendien vaak minder gehard dan de andere kant van het mes...

Oh, natuurlijk: mooie handvatten!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@surfie: ziet er goed uit, niets werkt zo lekker als je eigen handvatten

@henk : klinkt logisch, dit ga ik de volgende keer proberen
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
mooie handvaten surfie ziet er goed uit vertel eens wat over de afwerkingen die je gebruikt hebt gr leroy
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
@ iedereen: merci :mrgreen:

@ jan pranger: zelf heb ik (nog) geen draaibank (geen plek en geld). Ik bekijk straks het merk en type als ik het niet vergeet.

@ henkverhaar: dat klinkt idd logisch :). Ik heb het mes bij het prototype ingeklemd tot aan de hals (waar dat kegelvormig stuk begint, zodat het met goed zou blijven. En dan met kleine tikjes erin meppen. Ik dacht dat dat nog wel kon, aangezien er meer kracht op uitgeoefend wordt tijdens het effectieve gebruik van de beitel?
Maar ik ga vanavond jouw methode eens proberen; Lijkt met net iets accurater dan de mijne.

@leroy: de afgewerkte heeft een mengeling van lijnolie met terpentijn (ter uitharding volgens mijn leraar?), de zwarte heeft zwarte terpentijnwas gekregen en de 2 andere gele en bruine boenwas.
Algemene afwerking: Na vorming met draaibeitels, schuren van p80 tot p220. gladmaken met fijn staalwol of houtkrullen (testen wat het interessantste is voor de toekomst, voorlopig neig ik naar houtkrullen, bij de staalwol kwam er nogal wat heel erg fijn staalstof vrij..); En daarna de olie/ was erop zoals op de foto.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Mooie Handvaten/-vatten zijn dat geworden. Gelukkig zijn de hier de twee schrijfvormen beiden goed.

Handvaten en handvatten zijn allebei correct. Wel geven veel mensen de voorkeur aan handvatten, omdat dat vroeger de enige juiste vorm was. In het Witte Boekje (2006) en in Van Dale (2005) staan beide vormen, het Groene Boekje (2005) geeft alleen handvatten, maar op de website van de Nederlandse Taalunie wordt handvaten ook goedgekeurd.

Groet Jos
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
henkverhaar zei:
Dit kwam in een eerder topic ook al aan de orde; het opmeppen van handvatten (niet: handvaten), oftewel hechten, op beitels en ander gereedschap. NIET DOEN. Dat meppen dus. Bij meppen moet je het mes vasthouden en/of ondersteunen, en krijgt het (vrijwel) de complete klap te verwerken; er is dus gerede kans dat je een mes beschadigt.

Hechten maak je aan beitels door gebruik te maken van massatraagheid. Vooropgesteld dat het gat geschikt is voor de arend die er in gaat natuurlijk (en veelal gebruik ik ook wat lijm om de zaak te bestendigen, maar dit terzijde). Wat je doet is de arend in het gat plaatsen (duwen) totdat het handvast zit. Daarna geef je, terwijl je het hecht en beitel verticaal houdt met het hecht onder, met de achterkant van het hecht een aantal fikse klappen op een harde ondergrond; de kinetische energie en massatraagheid van het mes zorgt er dan voor dat bij de plotselinge stop de arend steeds een stukje verder het hecht indringt. De kans dat hierbij de beitel beschadigt, of erger nog, breekt, is veel kleiner, omdat in feite alleen de arend belast wordt - en die is bovendien vaak minder gehard dan de andere kant van het mes...

Oh, natuurlijk: mooie handvatten!


Sorry, dat ik mij hier meng.

Wat is het meervoud van handvat: handvaten of handvatten?


--------------------------------------------------------------------------------

Handvaten en handvatten zijn allebei correct. Wel geven veel mensen de voorkeur aan handvatten, omdat dat vroeger de enige juiste vorm was. In het Witte Boekje (2006) en in Van Dale (2005) staan beide vormen, het Groene Boekje (2005) geeft alleen handvatten, maar op de website van de Nederlandse Taalunie wordt handvaten ook goedgekeurd.


Maar handvaten of handvatten zijn beide juist!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
[pedantic mode on]

Een vat waar je iets indoet heeft als meervoud vaten. Een vat/greep (waarbij je iets vast vat of grijpt) heeft als meervoud vatten. Dat een stel taalbobo's (let wel, Nederland is zo ongeveer het enige land ter wereld waar officieel aangestelde taalbobo's bij wet de spelling regelen) naar aanleiding van veelgebruikte foute vormen onlangs ook handvaten zou hebben goedgekeurd wil nog niet zeggen dat dat een zinvolle spelling is.

Zo ben ik persoonlijk ook nog steeds van mening dat nieuwlichterij als pannenkoek (je kunt een pannekoek helemaal niet in meer dan 1 pan tegelijk bakken) abominaties zijn....

[/pedantic mode off]

Zo nu weer over naar het houtbewerken...
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
joppe zei:
Mooie Handvaten/-vatten zijn dat geworden. Gelukkig zijn de hier de twee schrijfvormen beiden goed.

Handvaten en handvatten zijn allebei correct. Wel geven veel mensen de voorkeur aan handvatten, omdat dat vroeger de enige juiste vorm was. In het Witte Boekje (2006) en in Van Dale (2005) staan beide vormen, het Groene Boekje (2005) geeft alleen handvatten, maar op de website van de Nederlandse Taalunie wordt handvaten ook goedgekeurd.

Groet Jos

Zijn dat dan niet vaten die met de hand getild kunnen worden. In tegenstelling tot de vaten ruwe olie uit het Midden Oosten, die dus geen handvaten zijn? ;-)

@lex
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
joppe zei:
Mooie Handvaten/-vatten zijn dat geworden. Gelukkig zijn de hier de twee schrijfvormen beiden goed.

Handvaten en handvatten zijn allebei correct. Wel geven veel mensen de voorkeur aan handvatten, omdat dat vroeger de enige juiste vorm was. In het Witte Boekje (2006) en in Van Dale (2005) staan beide vormen, het Groene Boekje (2005) geeft alleen handvatten, maar op de website van de Nederlandse Taalunie wordt handvaten ook goedgekeurd.

Groet Jos

Hallo Jos
Bij vragen grijpen de meeste mensen de gereedschap almanak. Dat jij met het groene boekje op de proppe komt vind ik een bijzondere oplossing. ;)
Voor het gemak gebruik ik de spellings assistent van Bill Gates :cool:

Hartelijke groet Hugo
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Beide mag idd, maar als je eenmaal handvaten gebruikt in een stuk tekst moet je hetzelfde blijven gebruiken, alhoewel handvatten de laatste tijd meer gebruikt wordt.
Met mijn werk ben ik veel in contact met mensen die Nederlands hebben gestudeerd (redacteuren van boeken), alhoewel mijn eigen typen een puinhoop is.

Maar mooie handvatten heb je gemaakt, de handvaten zien er mooi uit ;)
Officieel mag dit dus niet.

Zover les in Nederlands schrijven.

Denk er om dat je de handvaten er niet met geweld in slaat, de kans in groot dat ze dan later scheuren. Getrapt voorboren en lijm is beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.