Wat kan een elektra beckum hc260?

haaks

Nieuw lid
19 jun 2018
6
0
Hallo iedereen

Na een beetje rondgesnuffeld te hebben in de vele posts over dit toestel, nog steeds op zoek naar een antwoord. Excuses als ik er elders over las.

Ik sta namelijk op het punt een elektra beckum HC260 2,2kW op 230V te kopen. Het lijkt me wel een prima machine, maar ik vroeg me toch af of het zal volstaan voor mn doeleinden. Ik zou namelijk graag hardhout kunnen schaven en op dikte brengen. In de eerste plaats beuk en eik, maar ik ik ben nu ook resten van mn ipé terras aan het verwerken tot shutters. Dat gaat dan wel om dunnere balkjes tot 5cm breed, maar is toch heel erg hard.

Mijn vraag: Kan deze machine overweg met hardhout?

Ervaringen van eigenaren meer dan welkom!
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Ipé heb ik nog nooit geprobeerd, maar mijn EB HC260 kon al het hardhout dat ik er tot nu toe mee geschaafd heb makkelijk aan. Die van mij is wel iets krachtiger, maar 2,2 kW is ook al meer dan de meeste oudere vlakvandiktebanken. Zolang je messen scherp zijn kan je vrijwel alles schaven. En bij het vandikteschaven zorgen dat je tafel glad is (met parafine, silbergleit, oid.), dat is eerder een probleem dan het vermogen van de motor.
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
+1
daar kan ik teak aan toevoegen. Inderdaad je tafels goed glad houden, scherpe messen gebruiken en niet teveel in een keer willen doen. Dan gaat het goed. Ik heb meer problemen met zacht hout dan hard hout, ceder bijv. Dat heeft meer aandacht nodig.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
inderdaad, want je kunt proberen 3 mm er in één keer af te halen of steeds een flintertje. Met hardhout heb je wel het voordeel dat de rollen langer schoon blijven.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Controleer de rubber aandrukrol vaak zijn deze slecht,kost rond de 35 Euro montage zelf goed te doen.
Op de afbeeldingen een van mijn kasten(komt nog een noten hout blad op) gemaakt met een HC260.

DSC09690.jpg
 
Laatst bewerkt:

haaks

Nieuw lid
19 jun 2018
6
0
Mooie kast zeg! Bedankt voor alle reacties. Ik begin er al wat vertrouwen in te krijgen!
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Even dit nog monteer geen langgat-boortafel aan de HC260 vaak een verschil bij het van dikte werk door het gewicht van de tafel.
 

haaks

Nieuw lid
19 jun 2018
6
0
Bedankt voor de tip. De verkoper heeft er nu een op gemonteerd ter presentatie. Volgens hem heeft hij de tafel er verder nooit aangehangen. Is dat al meteen een probleem? Is het makkelijk om te zien of de van diktetafel verbogen is of niet?
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Breed stuk hout door het vandikte gedeelte verwerken en dan links en rechts het hout opmeten met een schuifmaat,het probleem met de lgb-tafel is het gewicht wat rond de 14 Kg.is wat ik mij kan herrinneren in het vandikte gedeelte zit altijd iets spelling door het omhoog draaien raak je dat kwijt,maar als je er 14Kg.aan een kant aan gaat hangen heb je een probleem.
 

tuoh

Oud hout
Hallo iedereen

Na een beetje rondgesnuffeld te hebben in de vele posts over dit toestel, nog steeds op zoek naar een antwoord. Excuses als ik er elders over las.

Ik sta namelijk op het punt een elektra beckum HC260 2,2kW op 230V te kopen. Het lijkt me wel een prima machine, maar ik vroeg me toch af of het zal volstaan voor mn doeleinden. Ik zou namelijk graag hardhout kunnen schaven en op dikte brengen. In de eerste plaats beuk en eik, maar ik ik ben nu ook resten van mn ipé terras aan het verwerken tot shutters. Dat gaat dan wel om dunnere balkjes tot 5cm breed, maar is toch heel erg hard.

Mijn vraag: Kan deze machine overweg met hardhout?

Ervaringen van eigenaren meer dan welkom!

De machine gaat er geen probleem mee hebben, maar zeker voor houtsoorten als Ipé, zal wel de kwaliteit van de messen doorslaggevend zijn.
Gewone HSS messen zijn al na een paar minuten stomp. Het helpt wat als je het hout niet altijd op dezelfde plaats over de messen haalt, maar het hout werkt heel afstompend.
Als ik van in het begin van mijn carrière was geconfronteerd met Ipé en konsoorten, ik was nooit met hout verder gegaan.

Ipé is met grote voorsprong de grootste klote houtsoort die ik ooit in handen heb gehad. Het is met handgereedschap nauwelijks te bewerken, en HM bestuckt gereedschap heeft er ook de handen aan vol.
Dus, tenzij je beschikt over (zware) machines en aangepast snijgereedschap kan je vlot verwerken van deze houtsoort wel vergeten.
`
Verschillende van deze Zuid Amerkaanse houtsoorten laten zich evengoed bewerken als een baksteen:p

Dan zijn houtsoorten zoals teak, azelia, paddoek, iroko, etc... gewoon doetjes.
 

haaks

Nieuw lid
19 jun 2018
6
0
Ik ga je niet tegenspreken, Tuoh. Dit is écht de laatste keer dat ik met ipé werk (famous last words). 50m2 terras aangelegd met kopmaat 12x3cm ipé vlonderplanken en nog veel lange delen over. Die beckum zal z'n borst nat mogen maken. Bedankt allemaal voor de feedback. Ik denk dat ik de machine koop.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Prima machine hoor! Ik heb wel eens een klein stukje azobe geschaafd op mijn pt260 (nagenoeg gelijk aan de hc260). Dat ging prima, ondanks de niet heel goede messen die erin zaten. Ook veel eiken en beuken geschaafd, altijd goed gelukt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.