Eerste 'project': de MFTC

ronj

Nieuw lid
10 jun 2019
7
0
Hallo allemaal, ik ben Ron en ik vind het leuk om te knutselen/klussen aan zo'n beetje van alles. Ik doe wat met auto's, electronica, plastic en tegenwoordig ook met hout. Ik heb een inpandige, verwarmde, garage waar dit allemaal plaats moet vinden. Dus slim omgaan met de beschikbare ruimte is een must. Het leek me daarom handig om voor het werken aan hout een mobiele werkbank te hebben die ik ook nog eens naar een andere ruimte kan verplaatsen. Je komt hierbij vrij snel op de MFTC uit omdat dit ontwerp erg goed uitgedacht is.

Ik had voor voorgaande kleinere klusjes al wat (hout-)gereedschap aangeschaft, dus ik kon aan de slag. Het begon met twee platen populieren multiplex en een plaat MDF. Om het zaagwerk te doen heb ik een tijdelijke opstelling gebouwd met twee gehalveerde stellingkasten met MDF bladen. Niet ideaal, maar het werkt. De noodzaak voor een goede werkbank is hoog :).

Het begin en de zaagopstelling:

360.jpg


360.jpg


Soort Ikea pakket:

360.jpg


Spannend moment, hoe gaat het met lijmen, past het wel allemaal. Aangezien ik geen Domino heb, en toen ik het karkas maakte nog geen deuvels kon zetten (inmiddels wel) heb ik het karkas slechts verlijmd en met brads vastgezet. Voorlopig lijkt het stevig genoeg te zijn geworden.

360.jpg


360.jpg


Onderstel na het gaten maken (iets te veel bleek achteraf) lijmen.

360.jpg


Dat begint al ergens op te lijken!

360.jpg


T-tracks in de tafelrand lijmen. Het frezen was nog een hele uitdaging zonder fatsoenlijke klem mogelijkheid, daar gaat de MFTC straks veel in helpen. Heerlijk idee om aan alle kanten te kunnen klemmen. Aangezien ik mijn rails niet ga bewaren in de MFTC zelf heb ik helemaal rondom T-tracks gemaakt zodat ik ook een 'lange' configuratie kan maken.

360.jpg


'Kleurtje' erop.

360.jpg


Lades erin.

360.jpg


En hoe de MFTC in Corona tijd uitkomst kan bieden, zo staat 'ie er de komende tijd bij.

360.jpg



Een hele onderneming was het, veel geleerd en veel plezier gehad. En zoals je ziet is de tafel nog niet helemaal af. Dus er moet nog wat gebeuren, echter is dat nu wat lastiger. Maar dat komt wel weer.
 

ronj

Nieuw lid
10 jun 2019
7
0
Dit is het eerste grote project eigenlijk. Hiervoor een serre geïsoleerd waarvoor wat rachelwerk gedaan moest worden maar dat is het wel.

Het volgende project wordt een opbergkast om al mijn losse 'consumables' een fatsoenlijke plek te geven en waar mijn 3d printer bovenop kan staan. De bladhoogte moet even hoog worden als de MFTC en alles komt op wielen. Zodat ik, naar gelang het project waar ik op dat moment aan werk, de beste opstelling kan maken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ziet er goed uit en daar ga je veel plezier van hebben.
Ik gebruik deze nu wat minder maar voor de corona bijna dagelijks.
Ga je ook nog de extensie tafel aan de MFTC maken?
Mvg, :).
 

ronj

Nieuw lid
10 jun 2019
7
0
Ik heb al twee extensie tafels gezaagd. Moet nu eerst beslissen of ik ze volledig dicht wil kunnen maken (daar gaat momenteel mijn voorkeur naar uit), of dat ik met de opofferings-strips ga werken. Daarna een kwestie van in elkaar zetten met deuvels. Maar dat staat nu even op een laag pitje.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb al twee extensie tafels gezaagd. Moet nu eerst beslissen of ik ze volledig dicht wil kunnen maken (daar gaat momenteel mijn voorkeur naar uit), of dat ik met de opofferings-strips ga werken. Daarna een kwestie van in elkaar zetten met deuvels. Maar dat staat nu even op een laag pitje.
Je zou ook nog kunnen kiezen om verwisselbare units te maken die in de openingen passen bv. dicht en/of met een omgekeerde bovenfrees als freestafel enz.
Mvg, :).
 

ronj

Nieuw lid
10 jun 2019
7
0
Dat was precies het idee ja. Een L frezen in plaats van een U en dan verwisselbare MDF panelen tussen de verschillende tafel-openingen.

Dat geeft nóg meer flexibiliteit in de opstelling.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
ronj ik zag bij de bureau opstelling geen onderblad waarmee de inklap poten vastgezet worden.
Ben je niet bang dat deze inklappen en dat dan je laptop en toebehoren op de grond valt?
Je kan ook een balkje als verzekering i.p.v. het onderblad maken.
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

ronj

Nieuw lid
10 jun 2019
7
0
Hij staat met deze pootjes en ondergrond behoorlijk stevig, dus ik ben niet heel bang dat de poten zomaar wegklappen. Maar dat balkje is wellicht geen overbodige luxe. Ik zal eens kijken of ik wat kan maken. Sowieso moet de plank er nog onder komen, dus dan kan ik best vast de bevestiging op het karkas monteren.
 

ronj

Nieuw lid
10 jun 2019
7
0
Vandaag 'even snel' een extensie tafel in elkaar gezet met deuvels. En een connectie strip geprint om hem in de rail te hangen. Vooralsnog werkt dat aardig, de stip gaat soepel op- en neer in de rail, het is even kijken of het duurzaam genoeg is.

360.jpg


360.jpg


360.jpg
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Leuk joh. Ik ga er denk ik ook één maken, ter vervanging van een vaste werkbank, om flexibeler te zijn in de indeling van de beperkte ruimt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.