Nog een overkapping, en hulp bij constructie gezocht

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Al enkele maanden pieker ik me helemaal gek, voor een probleem dat waarschijnlijk voor de meer ervaren rotten in het vak een eitje is ...
Even wat basisinfo over wat ik wil gaan bouwen :
- Het moet een volledig losstaande constructie worden van 4,4 meter bij 9 meter (buitenmaten). Net geen 40 vierkante meter dus. Heeft te maken met vrijstelling bouwaanvraag. (België)
- van voren af gezien is het linkse deel een schuur, het rechtse een overkapping.
- ik wil geen (zichtbare) schuine schoren
- Buitenbekleding die voorzien is is verticaal geplaatst thermo-Ayous (21x132mm) (dus dubbel lattenwerk omwille van de ventilatie)
- muren schuur aan de binnenzijde worden later afgewerkt met isolatie en OSB

Hier een foto en schets van hoe het geheel er ongeveer moet gaan uitzien :
Foto :
IMG_1495 2.jpg
Voorzijde :
Schermafbeelding 2020-04-10 om 08.47.58.jpg
Later wil ik hier over de volledige lengte nog een glazen schuifwand in voorzien, dus doorbuigen is absoluut niet gewenst ...

Achterzijde :
Schermafbeelding 2020-04-10 om 08.48.12.jpg
(Hier komt de achterwand van de overkapping iets naar voren, wat me een overdekte ruimte geeft voor plaatsing van een warmtepomp + wat tuingereedschap, emmers en bloempotten.

Waar loop ik nu precies tegenaan ?

Als je kijkt naar de foto lijkt het alsof er een overspanning van 9 meter is. En dat is het em nu net. Ik krijg het niet uitgetekend zodat ik het ook vertrouw ...
Bij de houthandel ben ik al even wat raad gaan vragen, maar ze hebben niet echt iemand in dienst die zicht wil/kan buigen over mijn vragen (of er de tijd voor heeft)
Min constructieschets levert me tot nu toe het volgende op, en ik weet niet of ik er tevreden mee moet zijn :

Schermafbeelding 2020-04-10 om 08.31.57.jpg
Schermafbeelding 2020-04-10 om 08.32.18.jpg

Het gaat dus vooral om de ondersteuning van de voorste overspanningsbalk, waar ik niet zo heel happy mee ben.
Of moet ik gewoon terug naar een standaardrechthoek constructie en m'n oversteek als boeideel beschouwen, en gewoon op de hoeken 2 aparte kolommen oprichten die ik bekleed ?

Verder : Ik wil de hele dakconstructie ook niet te hoog maken, dus was van plan te werken met balkdragers om de kepers tussen de ringbalken te bevestigen in plaats van ze er op te leggen. Betrouwbaar ? Even stevig ?

Ik hoor heel graag elke vorm van 'opbouwende' kritiek, advies, of wat dan ook en geef graag extra uitleg bij onduidelijkheid !

Alvast bedankt !
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Hier ga je moeten opteren voor een "moderne" aanpak, houtskelet + "I joists".
Vergeet die traditionele opbouw, die heeft hier geen meerwaarde. Het geheel is prima uitvoerbaar als skeletbouw, dan heb je ook gene zichtbare schoren nodig, deze kan je integreren in het skelet.

Glasdeuren zoals getekend "hangen" niet, maar rollen op een rail in de grond.
Een leverancier van "I joists" rekent voor je het hele plaatje uit.
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
I-joists ... die weg ook al eens bewandeld, tot ik doorkreeg dat ik geen enkel verkooppunt vind dat ze in kleine hoeveelheden wil leveren.
Ook al overwogen ze zelf te maken: ogb lijmen tussen 2 ingefreesde balken

En idd. Schuifwanden rollen, maar bij doorbuiging ben ik toch bang dat het bovenprofiel gaat beschadigen en ze dus ook niet meer rollen zoals het hoort
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
de balklaag draaien
het muddenspant ter plaatsen van de tussenwand plaatsen en deze ook met de wand ondersteunen .
dan hebben de grote overspanningen veel minder te houden.

de gevels van de schuur verzorgen de stabiliteit en moeten dus goed vast zitten in de draagstructuur.
persoonlijk zou ik maar 1 spant maken en de rest gewoon modern stijl en regelwerk


glazen pui is geen goed idee
als die belangrijk voor je is ga dan voor een stalen structuur.
die werkt niet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.