Opiniepeiling voet werktafel

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik heb al een jaar geleden de eerste stappen gezet naar een vrijstaand werkeiland voor in de werkplaats. Verder dan berken multiplex tegen mekaar schroeven ben ik toen niet geraakt, gezien er een paar dringende klussen zich opdrongen werd het zo al in gebruik genomen met het blad er los op gelegd. Nu heb ik afgelopen week 1 compartiment alvast van lades en 1 kant al van eiken latten voorzien, en wil ik vervolgens werk maken van de voet waar hij op komt te staan.

In eerste instantie wou ik opteren voor wielen die omhoog geschroefd of geklapt kunnen worden. Maar aangezien ik toch een palletwagen bij de hand heb, ga ik het gewoon maken zodat ik deze onder de werkbank kan rollen moest hij ooit verplaatst moeten worden. Ik twijfel alleen of ik er goed aan doe om het op deze manier te ondersteunen:

(snelle schets)

20200409_201345ff.jpg

Ik gebruik gewoon hetzelfde 18mm berken multiplex, 100mm hoog. Het plan was om het zo te doen, maar misschien kan ik de twee binnenste rode delen ook weglaten?

Een ander idee was om gewoon 6 of 8 verstelbare voetjes eronder te monteren? Die heb ik ook nog wel liggen, met M8 draad.. Gezien de tegelvloer niet 100% vlak is, misschien nog wel de betere keuze.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Wat bedoel je met die twee binnenste rode delen? Twee planken onder die houten blokjes als in een pallet?

Verder zou ik niet zoveel stelvoetjes nemen. Gewoon 4 stuks. Eventueel 6. Hoe meer pootjes, hoe meer kan op wiebelen. Ook al zijn ze regelbaar, lastig om ze allemaal op dezelfde druk te krijgen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik zou zeggen (als het niet teveel is als vloeken in de kerk) een stalen koker bijvoorbeeld 60 x 40 x 4 eronder op de plaats van de rode lijnen voor de stijfheid, en daaronder op de 4 hoeken de verstelbare stelvoetjes, die dan ver ingedraaid kunnen zitten.
Dan is het geheel star, en toch verstelbaar om oneffenheden op te vangen.

Als je er 6 onder zet, en de middelste zitten iets te ver uitgedraaid, gaat het inderdaad juist wiebelen.

En met een te slappe basis (= bodem van de kast, waar de stelvoeten op rusten) lijkt het of het geheel stabiel staat, maar ga je de boel uit zijn verband drukken. Heb hier ervaring mee met een filter van de koivijver. Leek stabiel te staan met water (gewicht) erin, toen ik na het stellen de bak van het onderstel haalde, bleek deze redelijk kromgedraaid te zijn (toch bijna een cm).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Boktor: Alle delen die je getekend ziet zijn 18mm multiplex delen, ik had misschien meer tijd moeten nemen om het te schetsen..

De 6 stelvoetjes was inderdaad mijn idee om het eventuele doorzakken te verhinderen. De constructie is mijns inziens stevig genoeg, voorzien van 6mm domino's en heel wat schroeven. Maar je weet nooit natuurlijk. Stalen kokers is misschien vloeken in de kerk, maar nog niet eens zo'n heel slecht idee.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Zoals je het nu getekend hebt is dus bedoeld om hem op te kunnen pakken met je palletwagen? Dan zijn 4 paarse blokjes op de hoeken prima. Je hebt het geheel qua doorbuiging stijf genoeg gebouwd. Die rode lijnen hoef je echt niet te monteren. Wil je toch nog 2 extra blokjes, plaats die dan onder die scheidingswand.

Door het ontbreken van een vlak aan de voorkant, is het geheel echter niet torsiestijf. Bij een niet vlakke vloer kan dat idd vervorming geven aan je werkblad. Als je 3 blokjes plus één stelpootje doet is dat ook opgelost. Dat is overzichtelijker afstellen, zeker als je hem regelmatig verplaatst.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De fundering van mijn "werkeiland" bestaat uit staalkoker van 50 x 50 x 4, er zaten oorspronkelijk vier zwenkwielen onder maar die heb ik later vervangen door vier vaste houten steunen.
Ook omdat ik een palletwagen ter beschikking heb als het ding moet verplaatst worden. Twee kopkanten en een lange zijde hebben een plint gekregen welke een paar mm van de grond blijft.
Zo kan er minder troep onder het geheel.

De kast zelf heb ik voorzien van een rugplaat in het midden van de constructie, de kast is in twee helften opgedeeld (in de breedte) De rug doet dus niet alleen dienst om het geheel zijdelings te stabiliseren, maar ook om het doorbuigen in de lengte tegen te gaan.

Zowel de bouw ervan als de latere aanpassingen staan hier ergens in een topic beschreven, maar waar waar juist?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik heb geen idee hoeveel gewicht er uiteindelijk in en op je werkeiland komt, maar vanuit mijn engineerings perspectief zou ik mijn twijfels hebben bij al die kracht op de kopse kant van multiplex...
Ik zou er gewoon 2 balkjes (SLS 2x3?) onder leggen, het ondersteunende oppervlak moet wel groot genoeg zijn... Doorbuiging van het eiland maak ik me idd ook niet druk om, maar ik denk wel dat je nu teveel kracht op een te klein oppervlak zet.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Even met een vriend van me gesproken die metaalbewerking doet. Hij had geen kokers van 40 of 50 meer liggen, maar wel 60x40. Het ziet ernaar uit dat ik hieruit een U-vorm ga laten lassen, en daar dan nog 4 voetjes onder bevestig. Zo kom ik ook aan de minimum hoogte van 9 cm onder de werkbank, nodig voor de palletwagen. Ik laat het nog even malen in mijn hoofd, kan toch pas concreet gemaakt worden na de corona maatregelen.

Al laten die poten van tuoh mij wel twijfelen, ziet er enorm knap uit zo :p
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.