Woodstar ST 12?

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Goede avond, deze zaagtafel kwam ik tegen op het www.
http://www.scheppach.nl/product_details ... em_id=1033
Iemand die hiermee misschien ervaringen heeft? Voor zover je het kunt beoordelen op grond van de foto en de beschrijving graag jullie mening m.b.t. prijs/kwaliteitsverhouding.
Zou ik hiermee wat kunnen als beginnend houtbewerker? Natuurlijk, Festool zal top zijn, maar daar is de prijs ook naar. En een 2e hands zware machine kan ik niet kwijt, dus zoek ik een alternatief.
Gebruik de zaag voor werk t.b.v draaiwerk en soms een lijstje, kastje enz. Klein werk dus.
Alvast bedankt,
M.vr.groet,

Aad.
 

J.Tjeerdsma

Nieuw lid
11 okt 2010
7
0
www.jf-meubelmakerij.nl
Je kan redelijk leuk zagen met zo'n machine.
Maar je moet er echt alleen maar klein spul mee doen.

Grote zware platen kun je er wel mee zagen maar de tafel zelf schuift dan overal heen.
Secuur is het ook niet echt met grote stukken plaat omdat na een tijdje je langsgeleider lam word.
Schulpen is ook geen goed idee met zo'n tafel, dan is ie binnen een mum van tijd oververhit.

Maar kleine stukken plaat en wat kleine stukjes massief(mits niet te hard) moet wel lukken...
En voor die prijs is dat dan wel te doen toch??
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Bedankt voor uw antwoord. Had gehoopt meer reacties te krijgen...
Wat betreft het schulpen en daarmee het oververhit raken; ik neem aan dat u hierbij de motor bedoelt. Ik dacht dat een vermogen van 2200 watt toch ruim voldoende moest zijn om balkjes tot 45 mm te schulpen?
M.vr.groet,

Aad.
 

tuoh

Oud hout
Het aantal watt alleen zegt niet alles over de uiteindelijk geleverde kracht, je zou denken 2200watt = bijna 3pk daar kan ik al wat mee, maar niks is minder waar, cijfers zeggen niet alles.

Zo doet een motor op lichtnet altijd onder voor een gelijkaardige motor op sterkstroom. Er is nog een tweede beperking, een motor op 240V waarbij het zaagblad rechtstreeks gemonteerd zit op de motoras werkt niet echt fijn, de zaag blokkeert sneller, de motor heeft geen uithoudingsvermogen. Bij een snaar aangedreven exemplaar ben je beter af, de motor kan bij zware belasting wel vertragen ( meestal riemslip) maar hij blijft wel draaien.

De getoonde zaagtafel is een veredelde brandhoutzaag, een zaagmachine in dat gamma waar je wel wat van kan vragen is "Gjerde" maar de prijs is er dan ook naar.

Verwacht er dus niet teveel van, en zeker schulpen gaat op een desillusie uitdraaien. Dit is een belastende bewerking voor elke machine, en zeker voor het type dat je toont.

Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Aad,

Mijn advies zal zijn: Spaar nog even verder. Dergelijke machines zijn zo goedkoop met reden.

Een machine nieuw kopen heeft vele voordelen maar je zou ook kunnen kijken op de tweedehands markt. Er zijn echt nog wel een boel mooie gebruikte machines te koop.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb zelf een dergelijke machine van Scheppach, de TKU-315. Soortgelijke machine maar dan de originele duitse, dit is een chinese kopie. Die TKU-315 daar heb ik voor bouwwerkzaamheden al heel wat plezier van gehad. Met het juiste zaagblad gaat alles erdoorheen als een mes door de boter.

Schulpen is helemaal geen enkel probleem voor de Scheppach en als ik het zo zou inschatten zou het me verbazen als het met deze machine niet zou gaan. Alleen alles met mate, geen 5 centimeter planken gaan schulpen van 5 meter lang en zonder geduld. Het gaat er vast mee maar niet zo snel.

precisie moet je je ook niet alles van voorstellen, een fatsoenlijke maataanduiding zit er niet op, je moet de zaagbreedte dus met de hand instellen. Echter als hij staat dan staat hij ook vast en de constructie is dan echt wel degelijk.

Als je geen al te hoge eisen stelt dan is deze machine echt wel het overwegen waard. Een 2e hands TKU-315 overigens ook. Een mooie nette met leuke uitrusting hoeft niet zo duur te zijn. Rond de 300 moet je er 1 hebben met roltafel en verbreding. Dan kun je leuk stukje zagen.

je zou ook kunnen kijken naar elektra beckum zagen van soortgelijke bouw. Zit ongeveer in de zelfde categorie als de Scheppach,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.