Perenhout boomgaard

BertRijk

Nieuw lid
3 dec 2019
16
6
Beste,

Ik help iemand meedenken over 250 stammen perenhout. Het is een 50-jaar oude boomgaard van ras 'Bonne Louise d'Avranches'. De stammen zijn circa 25cm diameter en ~3 meter lang, redelijk recht maar wel met veel knoesten (zie bijlage). Helaas moet de boomgaard om economische redenen gerooid worden.

Ik heb een paar stammen omgezaagd en in planken gezaagd (zie bijlage voor foto). Perenhout is natuurlijk erg mooi hout, maar ik twijfel over de bruikbaarheid van dit hout voor meubels of sierstukken. Door de knoesten is het waarschijnlijk sowieso niet erg geschikt voor muziekinstrumenten. Anderzijds is het hout 'gratis', kunnen we het in eigen schuur laten drogen en zou het me pijn doen als er slechts brandhout van wordt gemaakt.

Hebben jullie tips over wel of niet zagen van planken? Zou er interesse zijn in het hout? Ik verwacht uiteindelijk zo'n ~5 - 10 m3 gezaagde planken. Ik begrijp dat 'stomen' van het hout goed is tegen ongedierte, voor kleuring van het hout en tegen vervormen/scheuren, weten jullie een bedrijf dat dat op grotere schaal doet?

Aanstaande zaterdag gaan we de stammen in ieder geval zagen en naar het erf toe rijden, dan kunnen we beslissen of het brandhout of meubels worden (het perceel moet nu zsm leeg). Mocht er nog interesse zijn om een dagje te klussen in ruil voor wat hout zijn jullie welkom!

Merci
 

Bijlagen

  • 20200220_202018.jpg
    20200220_202018.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 313
  • Perenhout stammen.jpg
    Perenhout stammen.jpg
    19,1 KB · Weergaven: 310

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Misschien ook handig om te vermelden in welke regio het is?
Maar ik ben het met je eens dat het zonde zou zijn als het brandhout werd
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Oh wat zonde. En zeker als het hout vervolgens in de haard zou belanden. Perenhout is prachtig hout, zeker gestoomd. Ik heb op dit moment weinig gelegenheid om te komen helpen, maar zou zeker geinteresseerd zijn in wat hout...
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Helaas veel te ver weg voor mij, maar het ziet er mooi uit en best bruikbaar voor kleine meubels. Ik herinner me ooit te hebben gelezen dat vrijwel alle hout baat heeft bij wateren. Zeker bij fruitbomenhout zou het goed helpen om de 'levendigheid' (de relatief grote werking in de seizoenen) eruit te halen. Zou dat geen optie zijn in plaats van het stomen? Succes hiermee.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wanneer ik zo het kleine fotootje bekijk met de boompjes (?) vraag ik mij af of je wel van stammen kan spreken ..
er zullen inderdaat heel veel noesten inzitten ..Je moet wel heel iets speciaaals willen om er mee aan de slag te gaan
Misschien kleine delen voor wat schaaltjes en kleinere dingen uit te maken ?
Ik vind het getoonde plakje overigens wel mooi,



Lees ook even hier

https://www.af.nl/voorraad/massief/peren/
 
Laatst bewerkt:

BertRijk

Nieuw lid
3 dec 2019
16
6
Ik heb al enkele planken gezaagd voor mezelf. De planken zijn zo'n 20 - 25cm breedt en max 2.5m lang, zie hieronder. Ik zie dat gestoomd peren inderdaad de wilde variant of hoogstambomen is, die veel groter wordt, maar ze leveren bij de Arnhemse Fijnhouthandel ook ongestoomd perenhout uit boomgaarden: https://www.af.nl/voorraad/massief/peren_ongestoomd/ Naar eigen zeggen: "Het hout komt meestal van relatief kleine bomen (vaak uit boomgaarden) waardoor er ook alleen maar kleine planken en balken leverbaar zijn."
WhatsApp Image 2020-04-08 at 12.48.13.jpg
WhatsApp Image 2020-04-04 at 14.08.33.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat ik wel eens heb gelezen bij een handelaar in olijfhout, die ongedierte wilde doden, is een stapel maken, een stevig zwart zeil er over en een stoomgenerator er in uit laten komen.
Maar daar ging het niet over zo'n ding waar je behang mee los maakt, maar een aanhanger met stoomgenerator op diesel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb vorig jaar perenhout gekocht.Het hout was afkomstig van hoogstambomen. Houtworm had welig getierd in het spint en onder de schors. De rest van het hout was niet aangetast. Perenbomen en meidoorn (wat dezelfde soort zijn) worden als ze ter plaatse afsterven snel volledig aangetast door houtworm.
Ik zie dat je de volledige stam in planken gezaagd hebt. Misschien de eerste en laatste al wat dikker nemen en niet meedrogen. Deze zijn toch niet bruikbaar (spint) en gaan enkel dienen als woonplaats van ongedierte.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Is inderdaad heel mooi dat plankje. En nog mooier hout. Echter uit de foto van de bomen kan je duidelijk opmaken dat het om gewone laagstamperen gaat.
Zal je dus ook moeilijk kwijt geraken in die hoeveelheid.
Veel geluk.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
In ieder geval de bast van de planken afhalen dan kun je de hoeveelheid beestjes in het spint nog enig zins te temperen.
Heb zelf ook eens hout uit een oude boomgaard verzaagd, maar vooral met allerlei noesten en vergroeiing is het erg lastig om het mooi recht te houden tijdens het drogen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
de wilde peer (met ronde vruchten) en de meidoorn behoren tot de rozenfamilie, maar de cultuurpeer volgens mij weer niet vandaar de verwarring denk ik

Onjuist.
Zowel de wilde peer, pyrus pyraster als onze peren bij de groenteboer/fruithandel, pyrus communisbehoren tot dezelfde familie, nl. rosaceae.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
de wilde peer (met ronde vruchten) en de meidoorn behoren tot de rozenfamilie, maar de cultuurpeer volgens mij weer niet vandaar de verwarring denk ik

Nee hoor. alle peren horen tot de rozenfamilie, net als de beide soorten meidoorn die we in nederland hebben (een- en tweestijlige), maar ze zitten in hele andere geslachten (Pyrus (peer) en Crataegus (meidoorn)), die binnen de Rosaceae een eind 'uit elkaar staan' - Pyrus is vooral sterk verwant aan Malus - appel. Het gaat dus beslist in alle gevallen om andere soorten. Peer en meidoorn zijn niet _nooit_ dezelfde soort.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Nee hoor. alle peren horen tot de rozenfamilie, net als de beide soorten meidoorn die we in nederland hebben (een- en tweestijlige), maar ze zitten in hele andere geslachten (Pyrus (peer) en Crataegus (meidoorn)), die binnen de Rosaceae een eind 'uit elkaar staan' - Pyrus is vooral sterk verwant aan Malus - appel. Het gaat dus beslist in alle gevallen om andere soorten. Peer en meidoorn zijn niet _nooit_ dezelfde soort.

Ik had me inderdaad slecht uitgedrukt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.