vlakbank vraagje

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
We hebben nog een aantal oude pallets over maar om dat hout netjes vlak en mooi te krijgen, moet er wat werk verzet worden.
Ik denk dat ik dan een vlakbank en/of vandikte bank nodig heb. \Of toch alle 2?

Om die alleen voor de pallets aan te schaffen is natuurlijk een beetje jammer. Gebruiken jullie die toch ook wanneer je gewoon bijvoorbeeld grenen/vuren hout in de bouwmarkt koopt?

Meestal is goedkoop, duurkoop dus wat zijn goede machines die toch de wereld niet kosten?
Iemand ervaring met bijvoorbeeld de [FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]hbm 40 houtfreesmachine?

[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/houtfreesmachines/hbm-40-houtfreesmachine?channable=e13762.TVBOMzM3Ng&gclid=Cj0KCQjwybD0BRDyARIsACyS8muspq-GBHcismoX76XhzAKvh80n0cc58JWV6PwtjsPlf3DBrQS8lA0aAiUkEALw_wcB[/FONT]

[/FONT]
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een vlakbank maakt 1 vlakke zijde aan een stuk hout. Een vandiktebank maakt aan hout met 1 vlakke zijde een tweede vlakke zijde, parallel aan de eerste.
De volgorde is dus eerst vlakbank, dan vandiktebank.

De HBM die je noemt is een freesmachine, dus geen vlakbank en geen vandiktebank.

Als je een beetje mooi hout goedkoop wil en toch al over een vlak- en/of vandiktebank nadenkt, zou ik het eerder in gebruikte vloerdelen zoeken, dan in pallets.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik heb er inderdaad de verkeerde machine bij genoemd.
Het had deze moeten zijn:

[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/vlak-en-vandiktebanken/hbm-10-vlak-en-vandiktebank-model-2[/FONT]
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik heb daar een review over geschreven. Mijn conclusie:

Zou ik de HBM aanraden? De bovenstaande tekst lijkt misschien heel kritisch, waardoor het antwoord misschien wat onverwacht is. Mijn antwoord is ja, met een “maar”. De “ja” komt door het feit dat je er goede schaafresultaten mee kunt behalen en dat voor een relatief lage prijs. Maar het is geen machine voor iedereen. De HBM is een machine voor een gebruiker die af en toe wat wil schaven, maar niet te veel geld wil neerleggen voor een nieuwe machine of de het gedoe, risico en opknapwerk van een oudere machine wil. Iemand die meer schaaft of kritisch is (zoals ik) zal al snel tegen een aantal terugkomende frustraties lopen en waarschijnlijk beter af zijn met een andere machine. Die andere machine zal in het geval van een nieuwe machine wel een stuk duurder zijn of in het geval van een 2ehands meer werk en meer risico met zich mee brengen. Of beiden, want mijn tweedehands Metabo was duurder en had meer opknapwerk.

Natuurlijk is de bouwkwaliteit niet overal super. Maar dat was bij de meeste dingen gemakkelijk te verhelpen. Het enige echt probleem is de montage van de spaanderkap bij het vandikteschaven. Als je daar mee kunt leven (of een oplossing verzint), dan heb je voor het geld een prima machine. Het is een beetje een Volkswagen UP vergelijken met een Renault Megane stationwagen. Met die UP kom je perfect van A naar B, maar de Megane doet dat comfortabeler, sneller en met meer bagage.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.