freesje laten vallen -> stuk eraf, nog gebruiken?

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Jongens,

Even een snelle vraag voor de experts.

ik heb net een ecotools sponningfreesje laten vallen en een stuk van het snijvlak is eraf.

is dit meteen wegsmijten ? of gebruiken jullie dat nog ?



20200406_172333.jpg
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Gewoon even een proefstukje frezen en letten op trillingen door onbalans. Als hij trilt, meteen stoppen, een keer GVD zeggen en weg gooien.
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Dat is wat ik dacht, spijtige zaak.

Gaat die logica ook op voor een klein stukje uit een 45 graden frees of een hap uit een 8 mm frees je?

Maw, 1 verandering aan de frees en wegsmijten die hap? Of speelt grote van beschadiging en vorm van frees een rol?
 

WR1944

Oud hout
Na wat krabbelen op een vodje papier met hele globale getallen kom ik tot de conclusie dat als je met een toerental van ongeveer 20000 rekent en het freesje 20 mm is, de middelpunt zoekende kracht 4000 maal groter is dan het gewicht van het afgebroken staal aan de tip van de frees. Nogmaals, dit is uit de dikke duim maar het geeft wel een indicatie van de ernst van het ontbreken van het stukje.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Als ik het goed heb is het ook gewoon een goedkoop ecotools freesje?
Dan zou ik er niet eens over nadenken en gewoon vervangen.
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
ja idd, het ligt al in de prullenmand. Maar ik wou me er even van vergewissen wat "de vakman" doet. Ik veronderstelde al dat deze niet meer in balans zou zijn.

nu ik dat lees over hoe een impact een stukje snijdeel eraf al geeft, ga ik er nog enkele andere uit zo een beginners doos "afdanken" en dan maar meteen iets van CMT kopen ter vervanging als ik het nodig heb.

bedankt alvast jongens!
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
De vakman heeft wellicht frezen met wisselmessen en vervangt de mesjes ;)
en sommige duurdere frezen zijn ook nog wel bij te slijpen, maar goedkope frezen (ik heb ook een aantal ecotool shier) zijn bij mij geen lang leven beschoren, want ze zijn relatief snel bot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.