Vlak-vandiktebank

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
Ik had graag mezelf een vlak-vandikteschaafmachine aangeschaft,iemand suggesties over welke machine nu wel of niet goed is? Ze zou vooral gebruikt worden om eik voor tafeltjes ed mee te schaven. Ik heb op het forum al zoveel gelezen over schaafmachines dat ik door de bomen het nos niet meer zie,mijn budget draait rond de €1000 en liefst zou ik een nieuwe machine kopen omdat ik zelf weinig van machinetechniek ken om er zelf een te reviseren
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Een goede start is dit topic, daar kun je al veel informatie over een aantal machines vinden. Als je rond de €1000 euro te besteden hebt en per se een nieuwe machine wilt, dan kun zijn er eigenlijk drie opties: De Record Power PT260, de Metabo HC260, of een machine zoals de HBM 200.

De Record Power en Metabo zijn eigenlijk vrijwel hetzelfde, alleen is de PT260 iets goedkoper en heeft een handige basis met wieltjes. Het zijn relatief lichte en makkelijk verrijdbare machines. De Metabo is misschien iets beter gebouwd, maar ik weet niet hoeveel je daar in de praktijk van gaat merken.

De HBM is groter en zwaarder (wel maar 250mm schaafbreedte), maar wel waarschijnlijk van iets mindere bouwkwaliteit. Dezelfde machine kun je ook vinden onder een paar andere merken, zoals Bernardo.

Wil je gegarandeerd een betrouwbare machine, dan kun je waarschijnlijk het beste voor de Metabo gaan. Als je iets wilt besparen is de Record Power een goede optie, en als je graag een zwaardere stationaire machine wil, kun je naar de HBM kijken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Nieuw rond dat budget zijn er maar een paar opties. Zie deze reviews:

HBM 10"
HBM 200
Metabo HC260 (of Record Power PT260)
Dewalt D27300

De HBM 10" en 200 zijn een generieke Chinese machines die ook onder andere namen wordt verkocht. Soms verschillen deze machines onderling iets. Zie ook dit overzicht voor een lijst met kleinere vlak/vandiktebanken. In post #9 staat ook de Dewalt.

Damn you , City17, je bent mij net voor! :p
 
Laatst bewerkt:

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
De Dewalt had ik ook reeds gezien,alleen weinig tot geen reviews over te vinden,de metabo lijkt me een goede machine maar het verwijderen van de tafel om vandikte te schaven lijkt me vrij omslachtig. Of valt dit mee?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Dat valt mee! De tafel verwijderen is 2 hendels omzetten en dan ben je al klaar. Het omzetten van de spaanderkap is iets meer werk, maar ook dat stelt niet veel voor. In totaal is het omzetten van vlakken naar vandikteschaven minder dan 1 minuut werk.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Het valt inderdaad mee qua tijd, wel lijkt het me eenvoudiger als je een type hebt waarbij de tafel(s) naar boven klappen. Anders moet je 1 tafel en de geleider toch weer ergens kwijt (geen onoverkomelijk probleem natuurlijk).

Ik doe er iets langer over dan een minuut maar ben ook een stuk minder bedreven dan LN ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.