Poor man's chopstick maker

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vind de chopstick maker van Bridge City Tools (beide versies) prachtig, maar toch echt iets te begrotelijk voor wat ze doen, en voor hoe ze werken. Ik heb daarom zelf, met behulp van de bovenfrees, een poor man's alternatief gemaakt, een plank met daarin een gleuf van 8 mm breed, en verloop van 7 naar 5 mm diep. Hierin kun je een vierkante stok van 7 x 7 mm dik (bij 250 mm lang) taps schaven: kant 1 en 2 met het afstandblokje in de gleuf, kant 3 en vier zonder afstandblokje, dan kant 1 en 2 ook nog eens zonder afstand blokje. Daarna het rechte (niet tapse) gedeelte even bijschaven (om de zaagsporen te verwijderen) en eventueel de kanten breken - daarvoor kun je nog een v-groef in het plankje frezen; ik heb daar vooralsnog mijn houten hengelschaafmal (voor ruw schaven en nabewerken) voor gebruikt, maar ik ga ook in dit plankje nog wel een v-groef maken.
 

Bijlagen

  • IMG_0193.jpg
    IMG_0193.jpg
    61,3 KB · Weergaven: 286

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Dat is listig Henk, ik had zelf ook al eens naar die chopstick maker zitten kijken, maar ik vind dat spul van Bridge City zo enorm overdesigned (en veel te duur). Toevallig zag ik net die grote schaaf voorbijkomen bij Baptist, 700 euro, da's twee keer te veel als ik kijk naar wat de onderdelen zouden moeten kosten.
Terug naar de chop stick maker, ik dacht om zelf ook iets te maken met een aantal groeven naast elkaar, om ervoor te zorgen dat de tapsheid netjes in het midden ligt.
Wat dat beteft zou ik ook wel iets willen combineren om ook potloden te kunnen maken, zoals met deze jig:
https://www.in-kleind.com/store/Pencil-Making-Tool-c35225011

Het listige daaraan is dat de hele schaafbeitel gebruikt wordt door het potlood schuin te leggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.