Zaagtafel en vlak en vandikte bank aanbevelingen gezocht.

AntiVi

Nieuw lid
5 apr 2020
5
0
Hey,

Ik ben van plan een werkplaats op te stellen maar ik heb geen idee wat ik moet doen als het over een zaagtafel en vlak en vandiktebanken gaat.
Ik zit in een kleine garage dus het kan niet groot zijn en ik kan geen 400V machine zetten want daar heb ik geen stopcontacten voor.

Ik zat zelf naar de Hammer K3 Basic te kijken voor een zaagtafel maar die is 400V dus dat zal niet lukken.
Ik heb ook veel slechte dingen gehoordover jobsite zaagtafels en zo dus heb ik geen idee naar wat ik nu moet kijken.

Ik ben ook van Belgie als dat er om toe doet.

Ik heb houtbewerking gestudeerd dus ik ben het gewoon om met industriele machines te werken maar kleine budget opties daar weet ik niets van.

Alle aanbevelingen zijn welkom.
 

Pter

Nieuw lid
29 feb 2020
9
0
Ik ben geen prof maar wat wil je er mee gaan doen? Stem daar het type zaagtafel op af binnen je budget. Als je houtbewerking hebt gestudeerd zou je in principe je eigen vraag moeten kunnen beantwoorden. Zelf stel ik veiligheid boven alles na een klein ongelukje, denk aan Sawstop e.d.
 
Laatst bewerkt:

AntiVi

Nieuw lid
5 apr 2020
5
0
Ik ben geen prof maar wat wil je er mee gaan doen? Stem daar het type zaagtafel op af binnen je budget. Als je houtbewerking hebt gestudeerd zou je in principe je eigen vraag moeten kunnen beantwoorden. Zelf stel ik veiligheid boven alles na een klein ongelukje, denk aan Sawstop e.d.

Jammer genoeg leren ze je niet zo veel aan behalve hoe je in principe een job in een fabriek moet doen en ze leren je zeker niet veel over welke machines van welke merken er nu wel degelijk goed zijn.
Een machine kan er heel goed uit zien maar nadat je het krijgt kan je al veel fouten zien en veel problemen mee hebben als je de juiste niet koopt.

Om je andere vraag te beantwooden zou het om meubels en sculpturen gaan.
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
135
42
Heb je een 2de hands hammer op het oog? Een nieuwe kun je voor zover ik weet ook met een 230 motor bestellen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
krachtstroom kan je (laten) aanleggen
als je reeds 3 fase binnen krijg bij de meterkast is dat niet al te ingewikkeld
en ook alvast handig voor je toekomstige elektrische auto
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wat wil je er mee? Hammer is mooi spul voor een hobbyist. Maar met een Kity of Inca (of iets van dat formaat) kom je ook een heel eind. Of wil je je beroep er van gaan maken?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zoveel mogelijkheden.... Ligt er ook wat aan wat je precies wil gaan doen.... massief.... plaatwerk.... beide...... Budget....

Die hammer is in elk geval ook op 220 volt te krijgen. Eventueel ook met voorritser en ook in combi met een topie (dan heb je een topie op dezelfde oppervlakte). Is in elk geval geen slechte hobbymachine.

In dezelfde klasse machines (Degelijke hobbymachine, stationair, maar te voorzien van wielen etc.) zeker het bekijken waard: Robland (de recentere versie met paneelwagen tot tegen het zaagblad vind ik interessanter), SCM (of casadeï), eventueel lurem of Rojek (Lurem is iets moeilijker om aan onderdelen te geraken).

Voor een vlak-vandikte kan je bij dezelfde merken kijken. Kijk als je machines vergelijkt ook naar de lengte van de vlaktafels (hier zit soms wat verschil op, bij schijnbaar gelijkaardige machines steeds kiezen voor die met de langste vlaktafels).

Ik zou me eerder onthouden van machines in de trend van schepach - tendotools.

Welke regio in België?
 

AntiVi

Nieuw lid
5 apr 2020
5
0
Heb je een 2de hands hammer op het oog? Een nieuwe kun je voor zover ik weet ook met een 230 motor bestellen.

Ik zat te kijken naar toonzaal modellen en tweedehands machines. Ze waren allemaal 400V voor zo ver ik heb gezien maar je kan het inderdaad met 230V bestellen, dat wist ik niet.
De vraag is of je die in de toekomst kan vervangen met 400V, van wat ik gezien heb zou dat waarschijnlijk mogelijk zijn want de machine heeft redelijk wat opties die je later kan installeren.


krachtstroom kan je (laten) aanleggen
als je reeds 3 fase binnen krijg bij de meterkast is dat niet al te ingewikkeld
en ook alvast handig voor je toekomstige elektrische auto

Dat is inderdaad mogelijk maar dat kost veel geld, zeker voor een huis die niet van jouw is dus ik wil daar liever geen geld in steken.


Wat wil je er mee? Hammer is mooi spul voor een hobbyist. Maar met een Kity of Inca (of iets van dat formaat) kom je ook een heel eind. Of wil je je beroep er van gaan maken?

Hobby om te beginner maar als het mogelijk is in de toekomst een beroep van maken.


Zoveel mogelijkheden.... Ligt er ook wat aan wat je precies wil gaan doen.... massief.... plaatwerk.... beide...... Budget....

Die hammer is in elk geval ook op 220 volt te krijgen. Eventueel ook met voorritser en ook in combi met een topie (dan heb je een topie op dezelfde oppervlakte). Is in elk geval geen slechte hobbymachine.

In dezelfde klasse machines (Degelijke hobbymachine, stationair, maar te voorzien van wielen etc.) zeker het bekijken waard: Robland (de recentere versie met paneelwagen tot tegen het zaagblad vind ik interessanter), SCM (of casadeï), eventueel lurem of Rojek (Lurem is iets moeilijker om aan onderdelen te geraken).

Voor een vlak-vandikte kan je bij dezelfde merken kijken. Kijk als je machines vergelijkt ook naar de lengte van de vlaktafels (hier zit soms wat verschil op, bij schijnbaar gelijkaardige machines steeds kiezen voor die met de langste vlaktafels).

Ik zou me eerder onthouden van machines in de trend van schepach - tendotools.

Welke regio in België?

Beide, massief en plaatwerk. Nadat ik de reacties las heb ik gekeken op de officieele website en je kan inderdaad die zaagtafel krijgen op 230V want ik zat ergens anders te kijken naar 2dehands en toonzaalmodellen ev die waren 400V.
Bedankt voor de aanbevelingen, ik zal die zeker bekijken.

Ik ben van West Vlaanderen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik ben van West Vlaanderen.


SCM heeft verdeler in Waregem (Rogiers)

Robland is in wezen een Brugs bedrijf, LEZA verdeelt de machines ook in die regio

Hammer / Felder verdeler zit ook in jouw regio , ervaringen met de firma in kwestie zijn een beetje wisselend (elders op het forum meer daarover)

Nieuw zijn dergelijke machines bijna altijd op 220 volt te krijgen, soms zit er een kleine meerprijs op.


Zonder je in de riching van een nieuwe machine te willen drijven nota bene. Maar eens in de toonzaal gaan kijken geeft doorgaans wat meer ideën.... eens kijken wat de mogelijkheden zijn, welke opties op je machine moeten zitten en wat achteraf wel of niet kan bijgeplaatst worden.... en eventueel kijken of ze iets tweedehands of toonzaalmodel staan hebben....
 
Laatst bewerkt:

AntiVi

Nieuw lid
5 apr 2020
5
0
SCM heeft verdeler in Waregem (Rogiers)

Robland is in wezen een Brugs bedrijf, LEZA verdeelt de machines ook in die regio

Hammer / Felder verdeler zit ook in jouw regio , ervaringen met de firma in kwestie zijn een beetje wisselend (elders op het forum meer daarover)

Nieuw zijn dergelijke machines bijna altijd op 220 volt te krijgen, soms zit er een kleine meerprijs op.


Zonder je in de riching van een nieuwe machine te willen drijven nota bene. Maar eens in de toonzaal gaan kijken geeft doorgaans wat meer ideën.... eens kijken wat de mogelijkheden zijn, welke opties op je machine moeten zitten en wat achteraf wel of niet kan bijgeplaatst worden.... en eventueel kijken of ze iets tweedehands of toonzaalmodel staan hebben....

Ik zal het zeker eens bekijken.

Bedankt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi AntiVi,

Wat is voor jou een kleine garage? Straks heb je een Hammer of een Robland staan en dan pas je er zelf niet meer bij.
Groot of klein is subjectief, wat zijn de maten van je garage?

Thomasz
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het aanleggen van krachtstroom (drijfkracht) is niet zo duur en maakt de keuze uit machines veel groter. Bij mij (in NL) kost het aanleggen van krachtstroom circa €750. Doordat de keuze uit machines op 400V veel groter is kun je een betere deal zoeken en verdien je de €750 waarschijnlijk wel terug. Ik heb net een nieuwe SCM SC 2C zaag gekocht en die was in Duitsland €1100 goedkoper dan in Nederland. Een vergelijkbare Hammer was ook €1100 duurder. De SCM wordt in Duitsland onder een andere merknaam verkocht en is enkel in 400V te krijgen. Maar de kosten voor de krachtstroom zijn minder dan de besparing op aankoopprijs.

Nog iets om rekening mee te houden. Een reguliere 230V-aansluiting (16A) is 3700W en het kan zijn dat een flinke machine samen met de afzuiging hierover gaat. Dit kan dus problemen opleveren als jouw machines te zwaar zijn. Heb je 2 groepen in de garage, dan heb je dit probleem dus niet. Heb je maar 1 groep, dan kan het plaatsen van een krachtstroom-groep dit probleem ook oplossen. Het ligt aan de keuze van machines of 1 230V-groep een probleem gaat zijn. Ik heb in mijn garage nu 1 230V-groep en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Nu heb ik wel een lichte afzuiging en als ik die zou vervangen door een zwaardere kom ik wel in de problemen. Of als ik mijn CNC tegelijk aan zou hebben met vandiktebank en de bijbehorende afzuigingen. Dan kom ik op CNC 1050W, afzuiging CNC 1250W, vandiktebank 2200W, afzuiging vandiktebank 1000W en dat is samen 5500W. Dat is het theoretisch maximum verbruik, dus in de praktijk zal dat minder zijn.
 

AntiVi

Nieuw lid
5 apr 2020
5
0
Het aanleggen van krachtstroom (drijfkracht) is niet zo duur en maakt de keuze uit machines veel groter. Bij mij (in NL) kost het aanleggen van krachtstroom circa €750. Doordat de keuze uit machines op 400V veel groter is kun je een betere deal zoeken en verdien je de €750 waarschijnlijk wel terug. Ik heb net een nieuwe SCM SC 2C zaag gekocht en die was in Duitsland €1100 goedkoper dan in Nederland. Een vergelijkbare Hammer was ook €1100 duurder. De SCM wordt in Duitsland onder een andere merknaam verkocht en is enkel in 400V te krijgen. Maar de kosten voor de krachtstroom zijn minder dan de besparing op aankoopprijs.

Nog iets om rekening mee te houden. Een reguliere 230V-aansluiting (16A) is 3700W en het kan zijn dat een flinke machine samen met de afzuiging hierover gaat. Dit kan dus problemen opleveren als jouw machines te zwaar zijn. Heb je 2 groepen in de garage, dan heb je dit probleem dus niet. Heb je maar 1 groep, dan kan het plaatsen van een krachtstroom-groep dit probleem ook oplossen. Het ligt aan de keuze van machines of 1 230V-groep een probleem gaat zijn. Ik heb in mijn garage nu 1 230V-groep en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Nu heb ik wel een lichte afzuiging en als ik die zou vervangen door een zwaardere kom ik wel in de problemen. Of als ik mijn CNC tegelijk aan zou hebben met vandiktebank en de bijbehorende afzuigingen. Dan kom ik op CNC 1050W, afzuiging CNC 1250W, vandiktebank 2200W, afzuiging vandiktebank 1000W en dat is samen 5500W. Dat is het theoretisch maximum verbruik, dus in de praktijk zal dat minder zijn.

De stopcontacten in de garage zitten op 4 verschillende zekeringen 1 er van kan ik zeker niet gebruiken want ik kan er niet aan want die zit achter de frigo een andere daarvan word ook gebruikt voor de keuken en living. De andere 2 worden op dit moment niet echt gebruikt behalve voor een microgolf. De lichten zitten ook op een aparte zekering.
Ook om 400V te leggen moet ik ook toestemming vragen aan de huisbaas wat waarschijnlijk niet zal gebeuren.


Hoi AntiVi,

Wat is voor jou een kleine garage? Straks heb je een Hammer of een Robland staan en dan pas je er zelf niet meer bij.
Groot of klein is subjectief, wat zijn de maten van je garage?

Thomasz

De garage is 22,06 m2 de breedte begint met 3m en gaat naar 2.60m als je 3,80m verder bent. Maar zoals in elke garage staan er al wat dingen in natuurlijk.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Een reguliere 230V-aansluiting (16A) is 3700W

In België doorgaans 20A.

Niettegenstaande, zou ik ook eerder voor 400V gaan indien het kan..... maar het is er nu eenmaal niet....

Voordeel van 220 volt is dan weer dat er véél meer vraag is naar een hobbymachine op 220 als je ze ooit opnieuw verkoopt om iets anders te kopen....
 

Rt058

Actieve deelnemer
26 feb 2017
79
8
Leeuwarden
Ik ben zelf aan het kijken voor een Laguna Fusion 3 zaagtafel. Lees er veel goede reviews over. 3 pk motor.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
op 22 m², waarvan reeds een deel benomen is, kan je niet veel aparte machines kwijt
wil je een zaagmachine + vlak- & vandikte, zijn de oppervlakte en het budget beperkt, dan is een combinatiemachine de oplossing voor een starter
heb je weinig plaatwerk, dan is een (grote) wagen niet nodig
met wieltjes er onder & de garagepoort open kan je vlot werken
je kan de machine zelfs buiten rollen (als de buren geen bewaren maken)
met een 2de-hands-robland-combi kom je al een heel eind ver
kijk op 2dehands.be of bij deze handelaars
prijs/kwaliteit is belangrijker dan de machine 'achter de hoek' te kunnen kopen, want er is heel weinig onderhoud nodig
in de 25 jaar dat ik een robland had, heb ik enkel een aandrijfriem moeten vervangen
https://www.detagroup.be/ roeselare
https://www.dbs-machines.be/nl/ hooglede
https://machinehandel-marcoen.business.site/ geetbets (limburg)
https://goossens-santens.be/ antwerpen
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Met 4 verschillende stroomgroepen in de garage hoef je niet bang te zijn dat je te veel vraagt van een groep. Misschien heb ik het gemist, maar wat is jouw budget? We kunnen een set aanraden van €8000, maar dat heeft weinig zin als je (semi)professionele machines wilt en €2000 hebt. Omgekeerd kan natuurlijk ook: voor €2000 aan machines aanraden als je €8000 hebt. Hou er ook rekening mee dat je er met de zaagtafel en vlak/vandiktebank alleen niet bent. Ook afzuiging en allerlei accessoires (zaagbladen, slagen voor de afzuiging, rolbokken, etc,) zijn nodig en dat kan ook nog oplopen. Ook budget vs gemak/insteltijd is iets om rekening mee te houden. Er zijn bv veel Roblands van 20 jaar oud te koop en die werken zonder problemen. Alleen is het ombouwen wat meer werk en moet je ze vaker bijstellen omdat er wat verloop in zit. Is dat geen probleem voor jou, dan kun je duizenden euro's besparen door een dergelijke machine te kopen. Is dat wel een probleem of vormt het een irritatie, dan kom je in een hogere categorie machines terecht.

Naast het budget zal je een inschatting moeten welke eisen je aan de machines stelt en welke machines er op termijn bij komen (lintzaag, afkortzaag, freestafel, kolomboor?). Dat laatste heeft met budget en beschikbare ruimte te maken. Ook kan het 1 het ander beïnvloeden. Koop je een zaagtafel waarmee je niet/lastig hele platen kunt verzagen, dan heb je misschien een invalzaag nodig om de platen te zagen naar een maat die hanteerbaar is op de zaagtafel. Een invalzaag met liniaal kost ook al snel €350-€650. Bedenk wat je met de machines wilt gaan doen en welke eisen deze aan de machines stellen. Wil je steigerhoutenmeubels maken, dan zijn de eisen anders dan je wanneer je elegante gecompliceerde meubels wilt maken waarbij het van belang is dat elk hoek perfect is. Wil je met hout werken dat een warrige draad heeft, dan stelt dat andere eisen aan de vlak/vandiktebank (bv spiraalmessen). Of is de insteltijd van de messen van belang en en zijn tersamessen dan een betere oplossing? Hoe dik is het hout dat je wil zagen? Is 7 cm zaaghoogte genoeg of moet je naar machines kijken die 12-15 cm kunnen zagen? Ook de keuze voor een combinatiemachine of losse machines is van invloed. Een combinatiemachine is vaak goedkoper dan losse machines en is compacter. Maar wel meer ombouwtijd en als 1 onderdeel niet meer voldoet aan de eisen, dan moet je de hele machine vervangen. Losse machines hebben ook het voordeel dat je meer met de beschikbare ruimte kunt spelen.

Hou ook rekening met de ruimte die alles inneemt en wees daar creatief in. Zeker bij zaken die bij gebruik veel ruimte innemen, zoals loopwagen, vlak/vandiktebank en afkortzaag. Bij die machines heb je meer dan 2x de lengte van de plank/balk/plaat nodig. Bij mij staat alles op wielen en dat heeft als voordeel dat ik veel machines in een kleine ruimte kwijt kan. Het nadeel is dat ik veel tijd kwijt ben met het verplaatsen van machines voor en na gebruik. Het maakt ook dat ik goed moet plannen, want het is niet leuk om alles weer te moeten verplaatsen omdat 1 dingetje ben vergeten te zagen, schaven of boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.