Patio Pergola advies

TheBuzz

Nieuw lid
5 apr 2020
1
0
Hoi Woodworkers,

Ik wil graag in onze patio een pergola maken. De patio heeft een afmeting van 440cm breed en 850cm diep. De pergola komt ongeveer halverwege. Daarbij moet de dwarsbalk dus een lengte overbruggen van 440cm. Dit wil ik doen met een blak van 15 x 15 cm. Aan een kant wordt deze balk ondersteund door een drager die ook 15 x 15 cm zou moeten worden en rust op een betonpoer.
Belangrijk te weten is dat op deze constructie een zonwering komt te rusten (zie impressie)

Zonwering.jpg
Imrpessie

Vooraanzicht Pergola in Patio.jpg
Vooraanzicht

Bovenaanzicht Patio.jpg
Bovenaanzicht



Ik heb nu de volgende vragen:

  • Is een balk van 15x15cm voldoende of zouden dit ook andere afmetingen kunnen zijn? B.v. 20x7 of 12x12cm. Overigens kies ik voor 15x15 omdat dit ook wat steviger oogt. 12x12 lijkt mij wat aan de iele kant.
  • Is de constructie zo stevig genoeg of zou er beter nog een tweede draagbalk onder geplaatst moeten worden (aan de andere kant, wederom op een beton poer)?
  • Bij voorkeur zou ik de dwarsbalk zo bevestigen dat het lijkt alsof deze direct in de muur is bevestigd en niet rust om een muurdrager (zie plaatje). Zijn daar ideeën voor?

Muurbevestiging.jpg
Muurdrager


Een zonnige groet en aanvullend advies is welkom! :)
 

tuoh

Oud hout
Voor wat het moet doen is het hout zwaar genoeg van sectie. Het geheel word verbonden met een zijmuur door de de opliggende rails?
Die muurdrager moet twee dingen doen, de balk dragen, en vermijden dat het geheel van de muur afwijkt. Je zal dus wel moeten werken met zo een drager.
Of, je moet de mogelijkheid van het wijken op een andere manier aanpakken, door een korbeel te plaatsen bijvoorbeeld.
De impressie laat ook een niet al te stabiel geheel zien vind ik. Er zit geen zijdelingse stijfheid in de houtconstructie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.