Beeldwerk van Padoek

YurivandenBrand

Nieuw lid
5 apr 2020
1
0
Hallo beste lezers!

Ik heb een beeldwerk gemaakt van Padoek-hout en de verslaglegging heb ik hiervan gedaan via Google Documents.
Omdat het verslag (helaas) te groot is, kan ik het niet in zijn geheel uploaden. Ik heb daarom de link naar mijn verslag hieronder staan:

https://docs.google.com/document/d/1DtCTyFkwzOK7ZEO1-qOJbu6FGse6-TrW9RsHCarzvT8/edit?usp=sharing

Indien je geïnteresseerd bent ben je van harte welkom om het verslag te lezen! :)

Veel lees plezier! Als je vragen, opmerkingen of tips hebt hoor ik deze graag!

- Yuri
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Netjes beschreven en veel mooie foto's, instructief om het zo vorm te zien krijgen.
Hoeveel tijd heb je hier ongeveer in gestoken? (puur als indicatie voor mezelf, heb plannen om me ook aan sculpturen te wagen als huidige projecten af zijn.)

Juist omdat zeilen glad zijn zou ik die egaal schuren en de bovenste balk afronden, maakt het m.i. makkelijker herkenbaar als zeil.

Ik denk dat ik begin met een makkelijker houtsoort dan padoek, respect voor het aangaan van deze uitdaging!
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
IK zou al die potloden pennen en papieren en theorieën maar eens opbergen en meer praktijk ervaring op gaan doen
De handen trainen te doen wat je in geest voor ogen hebt . Begin eerst met eenvoudge dingen. Mijn eeste werk stukje maakte ik toen ik 8 jaar was,
een lepel en nog een lepel en een schaaltje en daarna een iets groter schaaltje aldoende leert men
Kijk eens hier laat je dit en laat inspireren
https://www.google.nl/search?q=snijwerk++indonesië&tbm=isch
Mensen werken met eenvoudig gereedschap zonder al die praat onzin: doen doen doen doen doen en nog eens doen zoek en zoek een goede leermeester die het in de vingers heeft .
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Karangetang : Mensen werken met eenvoudig gereedschap zonder al die praat onzin: doen doen doen doen doen en nog eens doen zoek en zoek een goede leermeester die het in de vingers heeft .
Als je doel is om te gaan houtbewerken met je handen en handgereedschap ben ik het helemaal met je eens.
Alleen werkt men op het HBO niet zo. Ik ben enigzins verbaasd dat dit niet met een cnc uitgevoerd word. Maar daar gaat het nu niet om. Wat ik denk is dat de verslaglegging probleemoplossing ed belangrijker is dan het resultaat. Als het gaat om het eindresultaat (een perfect gesneden werkstuk) dan is dit maar van secundair belang.
Denk je echt dat IPO 'ers later met handgereedschappen gaan werken? Nee die maken een ontwerp en laten dit uitvoeren. Simpel gezegd zij moeten het draaiboek maken.
 
Hoi Yuri,

Ik begrijp dat je dit project voor je studie doet.
Het vervaardigen van een werkstuk uit een stuk hout is bijzonder moeilijk. helemaal als dit padoek is !!!!!.
Doordat je bij elk deel anders ten opzichte van de nerf moet werken is dit bijna niet te doen. Ik weet dat 1 tikje of snede voldoende kan zijn om padoek ongecontroleerd te laten barsten. Beter was het geweest de verschillende delen te verlijmen en dan zo dat de nerf voor dat deel het beste uitkomt.
Kijk naar de oude meesters die bijvoorbeeld kerkbeelden maakte. Hun gebruikte nooit 1 stuk maar zochten naar het geschikte stuk voor elk onderdeel.

Ik denk dat je nu zeker zoveel tijd kwijt bent omdat het eigenlijk niet te bewerken valt.

Jouw bewerking zou prima passen bij een groot blok mdf maar niet met padoek.
Misschien zou het lukken met tulp of linde maar zelfs daar twijfel ik aan.

Ben wel zeer benieuwd naar het eind resultaat.

Succes en sterkte :D

Groet Edwin
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Yuri, zoiets zien we niet zo vaak voorbij komen drijven.. Ben benieuwd of dit nu het eindresultaat is zoals je in je document beschrijft, zo is nog niet zo goed te zien of het gelukt is. De meeste beeld - houtsnijders zullen meer intuitief te werk gaan. Voor mijn beeldhouwwerk gebruik ik vaak niet veel meer dan een A5 scrapbook om een paar aanzichten te schetsen. Inderdaad zou je veel meer op de houtnerf kunnen letten als je een complex werk maakt, aan de andere kant zijn er ook voorstellingen van Japanse houtsnijders waarbij een complete boom liggend wordt bewerkt totdat er een zeer gedetailleerde voorstelling ontstaat compleet met dorp, mensen en schepen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.