Mijn eerste inleg werk

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Omdat ik mezelf nog niet eerder heb voorgesteld wil ik dat ook gelijk even doen.

Ik ben Lennaert en ben 1ste jaars meubelmaker op het HMC in Rotterdam.
Momenteel loop ik stage en ben thuis ook al druk bezig met het een en ander te maken. Gelukkig heb ik een groot deel van de garage ter beschikking en heb ik onlangs al een vlakvandiktebankje gekocht. In de loop van de week ga ik mijn zaagtafel ophalen die ik dit weekend al bezichtigd heb. Foto's van mijn werkplaats gaan volgen als ik alles naar mijn wens heb :p
Ja ja, ik heb inmiddels al aardig het hout virus, waar dit forum een grote bijdrage aan geleverd heeft.

Op school heb ik laatst een klein krukje/tafeltje moeten maken. Echter vond ik deze wat saai en wilde gaan experimenteren met inlegwerk. Ik vind het best aardig gelukt en wil deze daarom dan ook met jullie delen:

img17531.jpg


img17521.jpg


Voor het blad heb ik een stuk mahonie gebruikt. Het steeltje in van wengé.

Ik weet nog niet zo gek veel over afwerken, hoe zouden jullie het tafeltje afwerken zodat de nerf extra goed naar voren komt.

Groetjes,

Lennaert
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Lennaert

Wat een prachtig blad heb je gemaakt. :D Hoe dik is je fineer dat je hebt ingelegd, en welke lijm methode heb je toegepast? Sorry voor de hoeveelheid vragen maar ik heb ook wat fineer liggen maar durf er niet mee te beginnen. ;)

Hartelijke groet hugo
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Bedankt voor jullie positieve reacties :p

Ik heb massief mahonie tot ongeveer 3mm dik geschaafd. Deze in de juiste vorm gemaakt en vervolgens met de bovenfrees 2mm diep gefreesd. Zodra alles past, de randjes in een pannetje met zand donkerder gemaakt zodat het een mooie lijn geeft. Het stukje gelijmd met houtlijm en een lijmklem. Tijdens het drogen van de lijm het volgende stukje in orde maken en zo vervolg je eigenlijk heel de procedure. Uiteindelijk een hele klus van flink wat uren. Maar wel een hele leuke ;)

Ik heb zelf deze video gebruikt als uitleg: U3Q58SKDAEA[/MEDIA]]
... 4C334803E8


Lennaert
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Lennaert, mooi gedaan hoor.
Ik zou het oppervlak netjes afwerken met iets wat waterafstotend is zodat als er iemand een glas met een natte bodem opzet er geen kringen in komen, b.v. met parket lak (glitsa).
Heb dit jaren geleden ook gedaan met een salontafel waar kringen in waren gekomen door natte glazen. Sinsdien heb ik er geen last meer van. Maar ik weet dat niet iedereen daar een liefhebber van is, maar ik wel.
Eewig zonde toch als je daar kringen in zou zien verschijnen.
Groetjes, Ad
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Erg fraai en delciaat. Zoiets staat ook nog op mijn lijstje, ooit. :p
Mooi dat ook de nerfrichting van het blad klopt.

Wat afwerking betreft, omdat het nu uit verschillende houtsoorten bestaat moet je eerst alles homogeniseren zodat de eropvolgende afwerklagen niet verschillend worden geabsorbeerd.
Dit kan met een sanding sealer op cellulose basis, of mooier, een op schellak basis.
Beide zijn bij Baptist te verkrijgen.

Daarna kan je elke soort afwerklaag eroverheen zetten die je wilt. Van olie tot lak. Lak het het stevigst, olie het mooist. Er zijn wel compromissen te vinden zoals Danish oil. Eventueel kan je dán nog een hardere laklaagerover heen zetten.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ziet er super strak uit!
Het schaduwen met behulp van heet zand is ook erg goed gelukt.
Je zou echt niet zeggen dat het je eerste keer is.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
let ook op met afwerken dat sommige donkere houtsoorten tijdens het lakken kleur kunnen afgeven aan de lichtere (vlekken)
Sommige mensen sealen daarom eerst de donkere delen en doen daarna het geheel. ;)

vind 'm erg mooi geworden :cool:
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Bedankt voor de nuttige info en de leuke reacties.

Ik upload uiteraard nog even een foto als hij is afgewerkt :D
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Heel netjes gedaan. Om een idee te krijgen hoe het er gaat uitzien voor je een eindlaag gaat aanbrengen, ga er eerst eens effe over met een doekje met bv. wasbenzine (vochtig niet nat). Dat zal ook eventuele schuurfoutjes naar voor brengen.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
woodie zei:
Heel netjes gedaan. Om een idee te krijgen hoe het er gaat uitzien voor je een eindlaag gaat aanbrengen, ga er eerst eens effe over met een doekje met bv. wasbenzine (vochtig niet nat). Dat zal ook eventuele schuurfoutjes naar voor brengen.

Ja, dat had ik inderdaad gedaan. Dat geeft direct zo'n heel ander gezicht en dat mahonie komt dan opeens heel erg naar voren.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Moet zeggen dat ik het niet heb bijgehouden. Maar ben er iets van 3 middagen mee bezig geweest. Iets van 8-10 uur. Een uur per stukje is wel relevant denk ik. Uiteraard de wachttijd van het lijmen niet meegerekend ;)
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
knap gedaan hoor !
die "spiegels" in het mahonie hout geven echt een mooi effect .

groetjes
ruben
 

Bennyborret

Nieuw lid
17 nov 2014
8
0
Oeps dat had ik niet in de gaten. Sorry hoor.

Ik was op zoek naar informatie over inlegwerk en vond deze post.
Ik ben bezig met houten spatborden voor een Brompton aan het maken. (Het buigen is aardig gelukt, de spatborden zitten nog in de mallen)
Als houtsoort heb ik essen genomen. Een eerste proef met beuk is prima verlopen, maar beuk is niet zo best voor buitenwerk.
Op het net zijn (dure) sets te koop met inlegwerk en zo in.
Ik ben (voormalig) houtbewerker, maar met inlegwerk heb ik geen ervaring.
Al zal inlegwerk op iets dat moet worden gebogen geen sinecure zijn.

mvg

.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.