Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Mijn eerste inleg werk

Omdat ik mezelf nog niet eerder heb voorgesteld wil ik dat ook gelijk even doen.

Ik ben Lennaert en ben 1ste jaars meubelmaker op het HMC in Rotterdam.
    Momenteel loop ik stage en ben thuis ook al druk bezig met het een en ander te maken. Gelukkig heb ik een groot deel van de garage ter beschikking en heb ik onlangs al een vlakvandiktebankje gekocht. In de loop van de week ga ik mijn zaagtafel ophalen die ik dit weekend al bezichtigd heb. Foto's van mijn werkplaats gaan volgen als ik alles naar mijn wens heb :P
    Ja ja, ik heb inmiddels al aardig het hout virus, waar dit forum een grote bijdrage aan geleverd heeft.

Op school heb ik laatst een klein krukje/tafeltje moeten maken. Echter vond ik deze wat saai en wilde gaan experimenteren met inlegwerk. Ik vind het best aardig gelukt en wil deze daarom dan ook met jullie delen:

Voor het blad heb ik een stuk mahonie gebruikt. Het steeltje in van wengé.

Ik weet nog niet zo gek veel over afwerken, hoe zouden jullie het tafeltje afwerken zodat de nerf extra goed naar voren komt.

Groetjes,

Lennaert

Re: Mijn eerste inleg werk

Ziet er prachtig uit!

Hallo Lennaert

Wat een prachtig blad heb je gemaakt. Hoe dik is je fineer dat je hebt ingelegd, en welke lijm methode heb je toegepast? Sorry voor de hoeveelheid vragen maar ik heb ook wat fineer liggen maar durf er niet mee te beginnen.

Hartelijke groet hugo

Bedankt voor jullie positieve reacties :P

Ik heb massief mahonie tot ongeveer 3mm dik geschaafd. Deze in de juiste vorm gemaakt en vervolgens met de bovenfrees 2mm diep gefreesd. Zodra alles past, de randjes in een pannetje met zand donkerder gemaakt zodat het een mooie lijn geeft. Het stukje gelijmd met houtlijm en een lijmklem. Tijdens het drogen van de lijm het volgende stukje in orde maken en zo vervolg je eigenlijk heel de procedure. Uiteindelijk een hele klus van flink wat uren. Maar wel een hele leuke

Ik heb zelf deze video gebruikt als uitleg: http://www.youtube.com/watch?v=U3Q58SKDAEA&playnext=1&list=PL4F88254C3348 03E8[/video]] ... 4C334803E8

Lennaert

Lennaert, mooi gedaan hoor.
    Ik zou het oppervlak netjes afwerken met iets wat waterafstotend is zodat als er iemand een glas met een natte bodem opzet er geen kringen in komen, b.v. met parket lak (glitsa).
    Heb dit jaren geleden ook gedaan met een salontafel waar kringen in waren gekomen door natte glazen. Sinsdien heb ik er geen last meer van. Maar ik weet dat niet iedereen daar een liefhebber van is, maar ik wel.
    Eewig zonde toch als je daar kringen in zou zien verschijnen.
    Groetjes, Ad

Prachtig zeg. Wat een werk zal dat geweest zijn.

Erg fraai en delciaat. Zoiets staat ook nog op mijn lijstje, ooit. :P
    Mooi dat ook de nerfrichting van het blad klopt.

Wat afwerking betreft, omdat het nu uit verschillende houtsoorten bestaat moet je eerst alles homogeniseren zodat de eropvolgende afwerklagen niet verschillend worden geabsorbeerd.
    Dit kan met een sanding sealer op cellulose basis, of mooier, een op schellak basis.
    Beide zijn bij Baptist te verkrijgen.

Daarna kan je elke soort afwerklaag eroverheen zetten die je wilt. Van olie tot lak. Lak het het stevigst, olie het mooist. Er zijn wel compromissen te vinden zoals Danish oil. Eventueel kan je dán nog een hardere laklaagerover heen zetten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Ziet er super strak uit!
    Het schaduwen met behulp van heet zand is ook erg goed gelukt.
    Je zou echt niet zeggen dat het je eerste keer is.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Dat is een indrukwekkend stukje werk!! Strak uitgevoerd!! Dit belooft veel voor de toekomst.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

let ook op met afwerken dat sommige donkere houtsoorten tijdens het lakken kleur kunnen afgeven aan de lichtere (vlekken)
    Sommige mensen sealen daarom eerst de donkere delen en doen daarna het geheel.

vind 'm erg mooi geworden 8-)

Forum Rechten