Lintzaag,

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
Hallo,

Laat ik me even voorstellen:ben van beroep chauffeur,woonachtig in Oudehaske (vlak bij Joure),ben bezig met het afbouwen van mijn werk, en ga in september van dit jaar met pensioen, Heb dus verschillende hobby,s zoals fotografie modelbouw/treinen,houtbewerking,etc dus vervelen ga ik mij sowieso niet.
Zit dus al een drietal jaren op dit forum,en de vraag die ik wil stellen is als volgt:heb bij mijn machines een lintzaag van het merk Elektra Beckum,(behoort volgens mij nu bij Metabo),en nu begon hij ineens scheef te zagen ,wat nog niet eerder is voorgekomen,bij nader onderzoek blijkt dus dat bij de bovenste geleider een breuk zit /zat,en nu dus is gebroken.
Heb dus al zitten sneupen her en der voor onderdelen ,en tot nog toe geen resultaat.
Is er iemand die een adres heeft waar ik eventueel nog de benodigde onderdelen kan betrekken,of misschien is er iemand op het forum die iets heeft liggen,uiteraard tegen kostprijs.IMG_0142.jpgIMG_0145.jpgIMG_0146.jpgIMG_0149.jpgIMG_0152.jpg

Foto,s bijgevoegd voor een idee waar het om gaat,heb dus zitten denken om met loctite te lijmen,maar heb daar niet veel vertrouwen bij.
Machine is dus al een jaar of 10,maar om hem nu weg te doen vind ik ook zoiets.


bvd MWRV,
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dit is (denk ik) een Servische of Sloveense machine (geen EB). Je kunt bij deze site eens proberen - https://www.rem-maschinen.com/ - of ze reserveonderelen hebben. Het onderdeel lijkt van een soort ZAMAK, een legering die in de loop van jaren brosser wordt en "zomaar" breekt (hoewel 10 jaar nog niet zo oud is; de machine is van 2010 zie ik)

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb vaker gehad dat materiaal van dit soort legeringen deformeert en uit elkaar valt.
Dus denk ik dat lijmen maar kortstondig goed gaat.
Onderdelen van oude Metabo machines zijn som moeilijk verkrijgbaar (heb ik ondervonden).
Maar het is te proberen bij Kruis Rotterdam bij een gelijkwaardige Metabo lintzaag, even in de tekeningen snuffelen.
https://www.kruis.nl/onderdelen/metabo/

Of bij deze:
https://www.powertoolspares.com/metabo/metabo-stationary-former-elektra-beckum/bandsaws

Veel succes, :).
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Als je er echt niet meer uit komt, dan stuur je mij het kapotte onderdeel per post. Dan maak ik een nieuwe voor je.
Dat moet me lukken met hulp van mijn metaalfreesbank.
Kosten? Ik vind het leuk om iemand te helpen en je stuurt dan maar een flesje witte droge wijn ;-)
Bij interesse stuur je maar een PB.
Groeten, Jan
 

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Als je er echt niet meer uit komt, dan stuur je mij het kapotte onderdeel per post. Dan maak ik een nieuwe voor je.
Dat moet me lukken met hulp van mijn metaalfreesbank.
Kosten? Ik vind het leuk om iemand te helpen en je stuurt dan maar een flesje witte droge wijn ;-)
Bij interesse stuur je maar een PB.
Groeten, Jan

Held!
Dit is het mooie aan dit forum
 

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
Hallo,

Mag ik ten eerste jullie bedanken voor de reactie,op mijn vraag.
Ja ,nu je het zegt ,lijkt het wel een kloon van Metabo,cq Elektra Beckum.
Had al even bij Kruis gezien ,maar weet eigenlijk niet ,met welk type ik dit moet vergelijken,misschien iemand hier een idee over.
Even op het aanbod van Jan te reageren ,vind ik een zeer leuk gebaar,en als het bij de vorige opties niets wordt ,hoop ik dat ik dan alsnog een beroep op je mag doen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Hallo,

Mag ik ten eerste jullie bedanken voor de reactie,op mijn vraag.
Ja ,nu je het zegt ,lijkt het wel een kloon van Metabo,cq Elektra Beckum.
Had al even bij Kruis gezien ,maar weet eigenlijk niet ,met welk type ik dit moet vergelijken,misschien iemand hier een idee over.
Even op het aanbod van Jan te reageren ,vind ik een zeer leuk gebaar,en als het bij de vorige opties niets wordt ,hoop ik dat ik dan alsnog een beroep op je mag doen.
Mijn lintzaag was een kloon van een HUVEMA, en die werd ook veel gekloond toen. Ik heb een driewieler met zelf bij gemaakte schuurschijf, zoals HUVEMA hem leverde. De mijne heeft de mooie merknaam "Shopmaster" Ooit een keer de motor moeten vervangen ook. Daar heb ik mezelf gered met een reservemotor die bij de meeste Chinese fabrikanten kunt bestellen.
 

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
[FONT=&quot]https://www.powertoolspares.com/metabo/009002510010-bas-260-swift-bandsaw-1.m/009002510010/spares,heb bij deze site gezien,en volgens mij is dit het onderdeel wat ik zoek.
Is dus van Metabo bas 260,iemand hier nog een mening over,zal ook nog eens bij Kruis zien nu,is nadeel bij Kruis dat je niet kunt retourneren,dus je moet echt goed weten of het idd het juiste onderdeel is[/FONT]
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Dit lijkt me een vrij simpele zaaggeleiding. Je zou hem kunnen vervangen door een met lagertjes. Van bijvoorbeeld axminster.
 

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
Hallo,vervangen door 1 met lagertjes is een goede optie,en heb al op de site van Axminster gezien,maar daar zitten volgens mij niet de juiste bij.
Een nieuwe module zou ook iets zijn ,maar op deze site ook niet de juiste.
Maar de steun blijft natuurlijk kapot.
Zag op de andere sites wel iets in wat er op lijkt,maar ben daar een beetje huiverig voor ,in het geval het niet past.
En om dit weer aan te passen is ook zoiets.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik gok dat in het ene gat een asje met een lagertje zit en in het andere gat het asje waarmee het spul aan je machine hangt. Kan je een foto posten waarop het onderdeel op de machine zit? Dan is het makkelijker in te schatten wat een bruikbare vervanger zou kunnen zijn.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik schreef al:
“Onderdelen van oude Metabo machines zijn som moeilijk verkrijgbaar (heb ik ondervonden)”

Ik had een onderdeel dat op voorraad zou zijn besteld en betaald maar kreeg daarna de melding dat het niet meer op voorraad was.
Toen in Duitsland besteld met hetzelfde resultaat en zo ook in Engeland.
Wel drie keer mijn geld terug gehad.
Toen heb ik het onderdeel maar zelf gerepareerd en het werkt nog steeds goed.

Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.