Hulp bij bouw afdak

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Beste allen

Ik wil achter in mijn tuin een nieuw afdak maken maar heb nog wel enkele vragen
Ik voeg er even een paar foto's bij van de bestaande situatie\
1.jpg2.jpg3.jpg


4.jpgMan1041 (3)_LI.jpg5.jpg

Het is de bedoeling om een plat dak te maken dat tot in de 2e dakpan van de schuur hoog wordt.
Het vorige afdak wat er zat kwam met golfplaatjes net onder de pannen van de schuur en was net altijd iets te laag
Achteraan is het de bedoeling dat de constructie op de muur rust, en tussen muur en voorkant aan beide zijden 2 staanders komen, dus 4 staanders douglas 15×15 en de muur.
Hoe los ik het op de muur op?
Moet ik er eerst een balk als ligger erop leggen en dan op de hoeken 2 staande stukken recht op maken, om aan de goede hoogte te komen en hoe anker ik dit aan de muur?
De muur is enkelsteens en in de rechterhoek achterin kan ik geen staander zetten ivm een deur.
De staanders rechts midden en voor komen vrij van de schuurmuur te staan dit ivm de bestaande dakgoot.
En Hoeveel en wat moet ik allemaal schoren?
Is dit mogelijk zo te realiseren'of denk ik verkeerd en moet ik het helemaal anders aanpakken?
Graag hulp/advies...

Mvr. Gr: Eric
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Je geeft zelf al een mogelijke oplossing.
Gewoon aan beide zijden 2x 2palen per zijde met een ligger erop waar de dakbalken op komen te liggen.
Nog wat korbelen tussen staanders en liggers en klaar. Je hebt de muur niet nodig als structureel element.
Het kan wel, maar hoeft niet als je toch met in totaal 4 staanders gaat werken.
 

tuoh

Oud hout
Omdat de dakbalken altijd de kortste afstand moeten overspannen zouden de draagjukken evenwijdig met het schuurtje moeten komen te staan.
Die worden dus 4,5m breed, en steunen op twee staanders per zijde.
De staanders zet je naar binnen, dwz, de staanders worden een 80cm terug gezet te rekenen van het kopeind van de ligger.
Dit geeft een overspanning tussen de twee standers van een 2,9m.
Als je tuinpoort breder is dan deze maat, zet je op die hoek de staander vlak naast de scharnieren van de tuinpoort. Een ligger mag gerust een deel oversteken op de staander.
In elk juk komen telkens twee korbelen, en de dakbalken ter hoogte van de standers krijgen ook korbelen naar de staanders toe ( mag enkel aan één zijde zijn)
Zo staat je afdak stabiel in beide richtingen zonder enige verbinding met de bestaande infrastructuur.
Liggers best 70 x 180mm hoog, en dakbalken minimaal 45 à 60 x 150mm hoog.

Je kan ook opteren om per juk drie staanders te plaatsen, twee op elke hoek en eentje in het midden, maar aan de tuinpoort gaat de ligger altijd moeten oversteken op de staander.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Deze week begonnen met de staanders op maat te maken en de gaten er onderin te boren en de plaatjes erop geschroefd.
Ze staan er inmiddels op!
DSC01663.jpgDSC01664.jpgDSC01665.jpg

Ook al 1× in de Lazuur gezet en de koppen even afgeschermd voor te veel regenwater.
Inmiddels ook al begonnen de liggers op maat te maken en in te kepen... Alles met het handje.

DSC01670.jpgDSC01666.jpgDSC01669.jpg
Deze zullen eerdaags geplaatst worden.

Ik heb nog een vraag over de isolatie: Er blijven zo wie zo 2 zijden los van de overkapping, wel met de mogelijkheid er later 2 glazen schuifwanden er voor te maken.
Op de ringbalken schroef ik de gordingen en daar bovenop komen de douglas halfhoutsrabat delenzodat je van onderen tegen het mooie douglas hout kijkt.
Daar bovenop komen Pir platen, 2 zijdig aluminium, van 3cm dik.
Moet ik daar nog een dampwerende of remmende folie op leggen??
En komt deze dan op de douglas planken(dakbeschot) of boven op de Pir.
Als dakbedekking is gekozen voor EPDM.
Wie weet daar antwoord op?
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Dampdichte folie onder de PIR is dan het uitgangspunt. De dampspanning zal uiteindelijk niet hoog zijn in het gebruik maar voor die paar euro aan folie zou ik het risico niet lopen
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Erik vriend, hoe gaat het.
Ik ben ook bezig met een overkapping, en ik vroeg me af wat jij gebruikt hebt om het vergrijzen tegen te gaan.

Hoest met de beitel trouwens.
Gr Danny
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Oei... beetje laat met reageren, maar hier gaat alles goed!
Beiteltje heeft zijn werk goed gedaan bij het bouwen met dat mooie douglas hout.
Het vergrijzen ben ik tegengegaan met Remmers HK Lasur in douglas kleur.
2 Keer erop smeren en je bent er de eerste 3 a 4 jaar vanaf...
Kostte me ongeveer €48,- per 2,5 liter.
Ben nu bezig in de garage om een stuk bij de werkbank en het bord aan te maken, zodat ik mijn zaagtafel er ook onder kwijt kan en mijn Makita systainers in een kast op de werkbank kan maken!
Was hier vanwege de drukte al een tijdje niet meer geweest maar ga nu even weer rondsnuffelen om op de hoogte te blijven.
Ik hou je project in de gaten, tenminste ik ga er vanuit dat er hier wel wat over gepost is...!

Groet Eric
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.