Opknappen antieke kist

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hoi,
ik heb recent een antieke kist van de zolder van mijn grootmoeder gehaald. Die was eigendom van mijn overgrootmoeder, die ze gebruikt heeft om te verhuizen. De kist is dus minstens honderd jaar oud. Hier zijn enkele foto's van de staat waarin ze zich nu bevindt:

IMG_20200403_124754.jpg

IMG_20200403_124816.jpg

IMG_20200403_124855.jpg

IMG_20200403_124914.jpg

De buitenkant is toch wel aan een opknapbeurt toe (binnenkant ziet er goed uit). Daarom dacht ik volgende stappen te ondernemen:
- afstoffen en reinigen met mild detergent
- afschrapen met schraapstaal
- opschuren met korrel 220
- een laagje schellak als "sealer"
- afwerken met antieke bijenwas (=bijenwas met een kleurtje bij)

Is dat een goed plan volgens jullie? Of zouden jullie het anders doen? Mijn redenering om eerst een laagje schellak aan te brengen is omdat de antiekwas dan overal gelijkmatig zou kleuren. Zoals je kan zien op de laatste foto is de huidige afwerkingslaag helemaal in stipjes, die duidelijk voelbaar zijn. Zou het kunnen dat iemand de kist opnieuw heeft willen afwerken bovenop een bestaande laag die er niet compatibel mee was (bv. gekleurde olie boven een laag was)? Heeft iemand dit nog al gezien?

Alvast bedankt voor de suggesties.

PS: de gehaktmolen heb ik ook gevonden op zolder. Mocht iemand daar interesse in hebben, stuur ik graag wat extra foto's :eek:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Als je bij antiek de patina eraf haalt verliest het veel waarde. Op jouw manier krijg je hem als nieuw. Wil je dit?
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Bossyrangs,

Dit is een heel schone kist! Persoonlijk zou ik er eens goed over nadenken wat ik ermee zou willen doen, gebruiken als opbergkist voor linnen, om oudere spullen in op te bergen ( denk bv. aan oude schaven, gebrodeerde tafellakens, ....)of om dekens en lakens op te bergen... Aan de hand van het gebruik maar ook de houtsoort zou ik beslissen om ofwel langs de buitenkant volledig te strippen met verfafbijt en daarna met boenwas af te werken, ofwel, de buitenkant gewoon eens goed af te wassen met een ontvetter en daarna te bekijken of boemwas en/of pollitoer een leuke "touch" zou geven. Volgens de foto denk ik dat deze kist "misbehandeld" werd.... die "boebelkes" vind ik nogal raar... Zijn die hard? Is het vernis?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als je bij antiek de patina eraf haalt verliest het veel waarde. Op jouw manier krijg je hem als nieuw. Wil je dit?

Normaal gesproken zou ik zoveel als mogelijk de patina willen behouden. Maar in dit geval lijkt de afwerking niet echt geslaagd te zijn. Ik zal zien hoe ver ik wil gaan in het strippen ervan. Misschien is licht opschuren ook al voldoende.

Hallo Bossyrangs,

Dit is een heel schone kist! Persoonlijk zou ik er eens goed over nadenken wat ik ermee zou willen doen, gebruiken als opbergkist voor linnen, om oudere spullen in op te bergen ( denk bv. aan oude schaven, gebrodeerde tafellakens, ....)of om dekens en lakens op te bergen... Aan de hand van het gebruik maar ook de houtsoort zou ik beslissen om ofwel langs de buitenkant volledig te strippen met verfafbijt en daarna met boenwas af te werken, ofwel, de buitenkant gewoon eens goed af te wassen met een ontvetter en daarna te bekijken of boemwas en/of pollitoer een leuke "touch" zou geven. Volgens de foto denk ik dat deze kist "misbehandeld" werd.... die "boebelkes" vind ik nogal raar... Zijn die hard? Is het vernis?

We zouden de kist graag gebruiken als verkleedkoffer. Dus dan lijkt herbehandelen toch het beste. De boebelkes zijn inderdaad hard, en laten makkelijk los door te krabben met vingernagel. Ik overweeg ook nog om enkel af te krabben, lichtjes op te schuren en dan bijenwas.

Grijze pad (3M) en een zeepsopje. Inwrijven met was/terpentijnmengsel (+sinasolie?). Eventueel met fijne staalwol. Uitwrijven met zachte doek.

Tip: op YouTube — Thomas Johnson Fine Furniture Restoration.
https://www.youtube.com/channel/UCd8v3SbzGP9_wuSOr_xk_eA

Ha ja, ik ken zijn kanaal. Heb al enkele van zijn filmpjes gezien. "I think it looks pretty good" :) Ik denk dat Thomas in dit geval ook de afwerking zou strippen? Daarna wellicht tungolie met klein beetje kleursel in. Enig idee welk kleursel er compatibel is met tungolie? Ik heb nog Fiebing's lederkleurstof en tungolie staan. Zou dat goed mengen?
Ik zal eens zien of ik de stipjes al weg krijg met synthetisch schuurpad en wat zeep. Heb nu wel enkel de rode scotch brite liggen, niet de grijze.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Je eigen lijstje is prima. Als je daadwerkelijk met de "oude" schraapstaal werkt is het niet nodig op te schuren, noch hoef je hem in de was te zetten na 2-3 lagen kwastpolitoer
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik ben vandaag een stapje verder in het opknappen van deze antieke kist. Hier nog eens een foto van hoe ze was:

IMG_20200517_145625.jpg

Ik heb eerst het stof met perslucht weggeblazen, en vervolgens alles gereinigd met een sopje van soda en een schuurpad (rode scotch brite). Er kwam heel veel vuil vanaf:

IMG_20200517_170251.jpg

En dit is dan het resultaat na reinigen:

IMG_20200517_170158.jpg

Het deksel is al veel verbeterd hierdoor, maar de vreemde afwerking met bubbels is helaas nog altijd niet weg:

IMG_20200517_170231.jpg

Dus ik ga helaas toch met een schraapstaal de afwerking grotendeels moeten verwijderen.
Ik heb ook gemerkt dat de 'poten' aangetast zijn door houtworm. Die zal ik ook moeten vervangen, want 1 ervan is echt rot:

IMG_20200517_153450.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.