Dubbelwandige trespa plantenbakken

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Dit seizoen wordt de tuin opgeknapt. Hier komen onder andere 3 verrijdbare plantenbakken van ca 125x50 x 65cm hoog. In dit topic in meerdere delen het verslag.

Bij diverse tuinprogrammas gezien dat dubbelwandig bouwen zorgt voor minder uitdroging.
Via Buurman Rotterdam (een (hout)handel met gebruikte materialen uit reststromen) aan een flinke partij 6mm trespa geraakt. 40 platen van 100x50cm voor slechts 60 euro. Gebruikt als kastplanken in een inmiddels gesloten ziekenhuis.
Als afstandhouder tussen de panelen gebruik ik (ook gebruikte) hardhouten latten van ca 25x37mm.
Het trespa zagen gaat verbazingwekkend soepel met 60tands vlakdaktand industrieel van EcoTools. Een simpel malletje zorgt voor makkelijk repetitief zagen:
IMG_20200404_154830.jpg
De zaag geleider steunt tegen het latje rechts en de zaagsnede valt precies naast de plaat OSB. Het linker latje zit parallel aan de zaagsnede op de gewenste afstand.
IMG_20200404_152956.jpgIMG_20200404_154811.jpg
Als verbinding gebruik ik 25x4mm rvs schroeven. De grootste klus is nog wel het voorboren en verzinken van alle (400?) schroefgaten. Een metaalboortje 3mm gaat goed maar het verzinken is lastig. Te snel of teveel druk zorgt voor rook. Het trespa verspaant ook lastiger als het heet wordt. Iemand nog tips?

Ter toevoeging:
Stofmasker gebruiken en zo goed mogelijk afzuigen aanbevolen bijf trespa, het blijft geperste troep.

De buitenkant van het witte trespa gaat nog omkleed worden met verticale bamboe composiet latten van ca 40x25mm en ca 3mm tussenafstand.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Trespa werkt enorm, geen idee of het ook op deze kleine stukken zo is. Maar zou liever geen risico nemen. Er zijn speciale trespa schroeven met een grote kop. De bedoeling is om met 6 mm een gat te boren. Hierdoor kan het trespa vrij bewegen onder de kop van de schroef.

trespa-schroef.png
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Die speciale trespa-schroeven heb ik al eens eerder gebruikt voor een ander projectje. Redelijk prijzig volgens mij (0,25 euro per stuk?). Helaas voor mij geen optie omdat ik de koppen graag wil verzinken zodat de bamboe latten strak tegen het trespa aan zitten. Ik neem de gok met het trespa dus voorlopig maar...
Op het plaatje een bovenaanzicht hoe de trespa tegen een balkenframepje zit en hoe daar het bamboe weer tegenaan komt.
Plantenbak bovenaanzicht.jpg

Zijn er nog tips betreft verzinken in het (harde) trespa?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Trespa werkt enorm, geen idee of het ook op deze kleine stukken zo is. Maar zou liever geen risico nemen. Er zijn speciale trespa schroeven met een grote kop. De bedoeling is om met 6 mm een gat te boren. Hierdoor kan het trespa vrij bewegen onder de kop van de schroef.

Volgens mij is Trespa hard en vormvast en zet weinig uit. Hij kan alleen snel breken als je niet zorgvuldig mee omgaat.

De gaten kun je met een verzinkboor gaan verzinken, wel verzinkboor toepassen die ze voor staal ook gebruiken. Daarnaast de schroeven niet te hard aandraaien.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Trespa zet behoorlijk uit en krimpt onder invloed van temperatuur.
Per 2,50 m lengte zijn voegen van 6 mm niet voldoende, dan gaat je boei rond staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Foexie

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik heb dus verkeerd verondersteld, bedankt voor de info. Overigens ik ben blij dat ik nu weet, want ik zou binnenkort bij iemand gaan helpen met Trespa platen tegen de berging onder bij de dakrand.
Overigens op internet heb ik tegenstrijdigheden gevonden, wat uitzetting betreft.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
De regel is 10 mm voeg tussen twee platen, en zeker bij grotere lengtes is dat niet overbodig. Bijvoorbeeld bij platen van 3,5 m lang. Ik denk dat het op je bloembakken wel goed gaat, het zijn redelijk korte stukken in een lichte kleur, dat scheelt al heel veel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Een meter vijfentwintig is een behoorlijk afstand. Zou halverwege beide zijde aan elkaar verbinden met een verbindingsstuk. trespa schroeven 20 euro per honderd dus ja goedkoop is anders. Mischien een idee om tussen het bamboe en trespa laten ventileren. Of de bamboe volledig verlijmen op de trespa.

Zou denk zelf kiezen voor één laag trespa. De hoeken met alu hoekprofiel en popnagels verbinden. Dan twee tussenschotten toepassen van boven iets lager zodat ze niet opvallen. Bodem hoger er in leggen met hoekprofiel (stijfheid) zodat je minder aarde nodig hebt. Buitenzijde trespa horizontaal drie afstands latten plaatsen waarop je het bamboe kan lijmen/schroeven/nieten.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Dank voor de vele reacties. Erg fijn dat er wordt meegedacht!

De conclusie die ik zo langzaamaan kan trekken is dat trespa niet ideaal is gezien de werking. Ook trespa gebruiken voor dragende (buiten)constructies lijkt niet ideaal gezien de werkingsruimte die je overal moet aanhouden. Op die manier krijg je, zonder dragend frame, nooit een stijve constructie.

De platen waren zo goedkoop dat ik de wat beperkte maat voor lief genomen heb. Zie onderstaand zaagplan. Gelijke nummers is dezelfde plaat van 100x50cm. Door trespa dubbelwandig toe te passen was het idee een stijf sandwichpaneel te maken waarbij het trespa ook een dragende werking heeft. Als ik nieuw materiaal zou bestellen wordt het 1) geen trespa en 2) geen delingen halverwege een wand. Dan is een constructie zoals @JPAJS voorsteld inderdaad een optie.
Plantenbak zaagplan.jpg
Door het bamboecomposiet direct tegen het trespa te schroeven kan het trespa, ondanks de wil om te werken, weinig kanten op. De interne spanningen daar gelaten. Het trespa aan de binnenzijde wordt door de gronddruk ook tegen het frame gedrukt en al zou het bollen dan zie ik daar weinig van.

Ter lering, vermaak, en hopelijk een aantal jaar een mooie plantenbak :cool:.
 
Laatst bewerkt:

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
De eerste wanden zijn gereed, zie foto. Er komt een 18mm betonplex bodem in op ca. 12cm van de onderkant van de wanden. De 4 wielen (2 bok, 2 zwenk) worden gemonteerd op de bodem + een extra 18mm strook.
De wanden en bodem worden door hardhouten latjes verbonden. Voor de stijfheid komt er onder de bodem, halverwege de lange zijdes, nog een 10cm hoge rib van betonplex.

De vraag van vandaag: zou je watervaste houtlijm danwel buitenbeits kunnen gebruiken als alternatieve randsealer voor het betonplex. Alle gezaagde randen kunnen wel wat extra vochtbescherming gebruiken.
IMG_20200412_152736.jpg
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Thanks voor de visuele tip Kris. Dat was ook mijn plan. De onderkant van de wielplaten 10cm verzonken en dan wielen met 12cm bouwhoogte toepassen zodat het resultaat vergelijkbaar is!
Jouw plantenbakken zien er ook strak uit!
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Dat is een betonplex binnenkant met kastanje latjes erop en worteldoek erin. Voor de geinteresserden, het zijn een olijf- en een citroenboom :)

Het enige waar je rekening mee moet houden is als je hellingen hebt die je wil op en af rijden, door de lagere zijkanten en de wielen die wat naar binnen staan, kan het zijn dat je de grond raakt.

Kris
 
Laatst bewerkt:

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
@KrisG heb jij de kopse kanten van je betonplex nog behandeld? Denk nu aan 2 componenten DD-lak die ik nog heb staan. Zolang het maar lekker in de kopse vezels trekt.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Binnenkort de bamboe-composiet afwerklatten op maat afkorten. Even gezocht op de eigenschappen van het materiaal:
Het is volgens mij strand-woven bamboe (restpartij van de firma Solid Bamboo).
In deze clip is te zien dat smalle strookjes in random bossen geperst worden tot een dichtheid van 1000-1300 kg/m3. Voor zover ik kan ontdekken zit er geen extra bindmiddel zoals epoxy in en wordt er gebruik gemaakt van de aanwezige harsen (?) in het bamboe. Qua hardheid zou het tropische hardhoutsoorten verslaan en dit citaatje stelt dat het 2x zo sterk is als eikenhout:
LINK
One of the main benefits of this method is its strength. Strand-woven bamboo is two times stronger than oak and is the strongest of the bamboo flooring. This makes it extremely durable and perfect for a busy household that tends to be rough on floors.


Voor het afkorten ga ik een 100 tands blad gebruiken.(D=260mm) ik ben benieuwd hoe het blad erbij staat na 250x doorsnede 40x20mm afkorten.
Ook nog 4 balken met een kopmaat van ca. 50x80mm en 1m lang gekocht (loodzwaar) die ik als verstijver in de hoeken van de plantenbakken wilde toepassen maar dat is volgens mij niet nodig. Stevige balken voor een ander project dus!
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Het afkorten van bamboe ging prima met een 100 tands blad. 250 strookjes zijn gereed. Nu nog monteren met 2mm tussenstand.
In de onderstellen heb ik toch 2 verstijvers geplaatst en de wielen wat verder naar het midden gezet. Voelt zeer stabiel nu!
IMG-20200419-WA0004.jpgIMG-20200419-WA0003.jpgIMG_20200419_112039.jpgIMG_20200419_112102.jpgIMG_20200419_130547.jpg
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Heb je afwateringsgaten voorzien ? anders gaan je planten na een tijdje met hun voetjes in het water staan.
Ik heb gaten in het hout maar ook worteldoek ipv plasticfolie.

Kris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.