loopbakfiets voor kleinzoon

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Zonder foto's is het niet gebeurd, dus onder dat motto wil ik ook mijn projecten graag laten zien. Forummers die de FOG volgen hebben het project misschien al gezien.

Het eerste project dat ik sinds twee jaar heb opgepakt is een bakfiets voor onze kleinzoon. Volgende week wordt hij 1 jaar, en van voor zijn geboorte was ik al bouwtekeningen aan het verzamelen. Ik was alleen nog niet in staat om een project aan te pakken.

Inmiddels is er in huis een en ander gereorganiseerd en heb ik een van de oude kinderkamers tot hobbyruimte gebombardeerd. Daar ben ik begonnen met deze loopbakfiets:


Het ontwerp gaat uit van vuren en MDF, ik heb besloten alles van beuken te maken. Bij de plaatselijke G***A heb ik twee meubelpanelen gekocht, en met deze software heb ik de verschillende onderdelen over de panelen verdeeld. Maxcut is een gratis programma, waarvoor je wel iedere maand dat je het gebruikt een nieuwe key moet aanvragen. Ik vind het een uitkomst. Toen ik voor mijn vrouw 'kunstkisten' (een modulair kisten'systeem' om keramiek in te vervoeren) bouwde moest ik zo'n 350-400 panelen inplannen, en dan is het handig als zo'n stukje software die hoeveelheid met een minimum aan verlies over 10 platen kan verdelen.

Als 'aanmoediging' had ik van mijn vrouw voor dit project een Festool Domino gekregen. Zo kon ik alle verbindingen met domino's en lijm maken, alleen de verbinding tussen de bak en de achterwagen bestaat uit een M8 slotbout met zelfborgende moer.

Om te beginnen heb ik een hulpstuk uitgedacht om met de OF1010 cirkels te kunnen frezen, voor de wielen en de achterkant van de zitting. Er bestaan wel cirkelhulpstukken, maar ik liep al een tijdje met een idee rond om er zelf een te maken op basis van het geleiderailhulpstuk van de OF1010.

Als je die aan de onderkant bekijkt zitten er 4 cilindervormige uitstulpingen in het gietwerk, die echter niet door en door geboord zijn naar de bovenkant. De binnenmaat ervan was 3,5mm. Ik heb zo'n cilindertje doorgeboord met een 3.2mm boortje, en er vervolgens een M4 draad in getapt. Daarin gaat een M4 schroef, die er voortaan blijft zitten. Bij gebruik van de geleiderail schroef ik deze iets terug, maar nu laat ik de schroef aan de onderkant een paar mm uitsteken.


Om de cirkeldiameter goed te kunnen instellen gebruik ik de fijnafstelling die bij mijn (tweedehands) OF1010 zat. Ik weet niet of deze standaard wordt meegeleverd.


Ik kon hier gewoon de RVS staven gebruiken om de geleider aan de frees te bevestigen. Als ik grotere cirkels wil maken kan dat makkelijk, door een paar langere staven van 8mm aan te schaffen.

Ruw afstellen met de duimstok, daarna fijnafstellen op een stukje MDF afval, gaatje van 4mm in het middelpunt boren en dan kunnen de wielen gezaagd worden.




Wordt vervolgd.

Attached files
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De wielen bestaan uit twee uitgefreesde cirkels van 18 mm dik en 150 mm doorsnede.


Deze heb ik op elkaar gelijmd. Om de laatste randjes op de lijmnaad weg te werken heb ik de asgaten in de samengestelde wielen geboord met een 22mm speedboor (boor in de kolomstandaard) en daarna de wielen een voor een een tijdje onder een hoek van zo'n 30 graden op de bandschuurmachine laten draaien. Door de hoek 'slipten' de wielen t.o.v. het schuuroppervlak zijdelings weg, en zo werden de wielen perfect rond. Tot slot de zijkanten met een afrondfrees met kogellager in de 'freestafel' afgerond.

Wordt vervolgd

Attached files
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Dat ziet er mooi uit tot nu toe! De vele foto's en uitleg maken het erg makkelijk om de vorderingen te volgen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb voor m'n OF1400 ook een hulpstuk gemaakt om cirkels te maken. Het bestaat uit een strip hout met in het midden een schroefje dat net door het hout steekt en is voorzien van een puntje. Twee kleine blokjes voorkomen het zijdelings wegglijden. Het werkt als een zonnetje.

Attached files
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Zoals gemeld ga ik de bakfiets helemaal met domino's in elkaar zetten. Dit wordt mijn eerste domino project, en ik kan alvast verklappen dat er een paar :shock: oops momenten waren.

Wat heel erg belangrijk is bij het gebruik van de domino is de diepte-instelling. Ik had al lang alles wat los en vast zat gelezen over de Domino, projecten ermee en een aanvullende handleiding die ervoor is geschreven en wordt gepubliceerd door Festool USA.

Zo zou ik als gewaarschuwd mens wat fouten kunnen vermijden. Mooi niet. Het begon met een te grote diepteinstelling bij het frezen van een van de zijkanten. Gelukkig waren de meubelpanelen zo gunstig gebruikt dat ik nog een derde zijpaneel kon zagen. Ik nam me voor alle instellingen te dubbelchecken.

Toch ging het nog een keer mis, nu met de achterwand.



Er was niet meer genoeg hout voor nog een achterwand, dus dat moest met wat creativiteit worden opgelost. Ik heb twee latjes over de achterwand gelijmd. Achteraf ziet dat er ook nog leuker uit.





Ik vond het een leuke uitdaging ook de stuurstang met domino's te bevestigen. Met de juiste diepteinstelling gingen de domino's zo'n 5mm de stuurstang in. Na het verlijmen heb ik de domino's afgezaagd en vlak geschuurd met de bovenkant van de houders voor de stuurstang.



Het in elkaar klemmen van de bak was nog wel een beetje lastig doordat de voor- en achterwand onder een hoek staan. Met de stukjes schuin afgezaagde zijwand en een paar extra lijmtangen kwam dat ook voor elkaar.



Wordt vervolgd

Attached files
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Toen kwam er nog een uitdaging. De zitting wordt haaks op twee staanders gemonteerd, en om dat met domino's te doen moeten de sleuven wel goed uitgelijnd staan. Direct nadat ik de Domino kreeg heb ik de zgn. Domino-plate besteld, die door een lid van de FOG is bedacht en wordt verkocht. Deze aluminium plaat kan op de Domino worden geschroefd en dient dan als aanslag.

De staander wordt vastgeklemd en met de domino-plate als aanslag ingefreesd.





Daarna wordt de Domino-plate verwijderd, en wordt de basis van de Domino als richtpunt genomen.





Het resultaat: de achterwagen.



Wordt vervolgd.

Attached files
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dan nu de laatste aflevering, met het (nog ongelakte) resultaat.

Vorig weekend pasten wij een paar uurtjes op onze kleinzoon. Dat was een uitgelezen kans voor een 'dry-fit' van bakfiets+kleinzoon.

Hij vond het prachtig.






Inmiddels is de bakfiets weer in een paar losse onderdelen uit elkaar genomen, zodat ik het geheel kan lakken.

Nog een vraagje: Hoe 'signeren' jullie je werkstukken?
Ik denk aan het infrezen van datum en naam met een dremel, of nog leuker, inbranden. Heeft iemand bijv. een adres om een brandmerk te bestellen? Ik zou ook een messing plaatje kunnen laten graveren en op de onderkant schroeven.

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
FOG = Festool Owners Group (een soort AA voor Festool eigenaren). Veel kennis en ovewegend een goede sfeer.

Die domino plate is overigens verrekte handig als je veel met 12 en 18 mm plaat werkt.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
rickkoorman zei:
Leuk project !! Wat is eigenlijk FOG ??

FOG staat voor FestoolOwnersGroup. Dat is een Amerikaans forum (http://www.festoolownersgroup.com) dat door Festool USA wordt beheerd. Het forum is voor een leverancier-beheerd forum ongekend open en kritisch. Als je leest hoever de klantenservice van Festool USA gaat dan snap je waarom het wat mag kosten.

Er staan kritische reviews op, maar ook tips, how-to's, WIP (Work In Progress) van leden en ook andere merken worden openlijk besproken en vergeleken.

Vorig jaar was er een forum-actie om Systainers in FOG-kleur met FOG logo te bestellen. Het zijn er zo'n 250 geworden, in allerlei maten. Ook de Domino-plate heb ik bij een lid gekocht, en een ander maakt weer interessante bench-dogs, onder meer een type waarmee de geleiderail t.o.v. een MFT-top kan worden gefixeerd, om altijd, gegarandeerd haaks te werken.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
misschien niet anoniem, maar wel verslaafden ;-) (mezelf incluis)

Ik heb nog geen MFT, maar als ik die heb komen er ook die Qwas benchdogs.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
haasjetik zei:
misschien niet anoniem, maar wel verslaafden ;-) (mezelf incluis)

Maar waar de AA helpt er vanaf te blijven, doet de FOG het tegenovergestelde!

haasjetik zei:
Ik heb nog geen MFT, maar als ik die heb komen er ook die Qwas benchdogs.


Ik ook niet, maar die komt er ook niet. Mij te veel geld. Ik zeg niet dat een MFT duur is, alleen als hobbyist kan ik er nog geen positieve draai aan geven voor mezelf. Ik ga dit concept uitvoeren. De IKEA schragen komen binnenkort binnen, die liggen al bij mijn schoonzoon in de kofferbak.

Ik heb al een Poor Mens LR32 systeem uitgedacht en voor de modulaire kisten klus in een variant in praktijk gebracht. Daarmee ga ik de gaten zelf frezen in een tafel van de maten die voor mij handig zijn. Ik moet ze ook mee heen en weer kunnen nemen naar mijn schip.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ach ja, soms is het beter aan een verslaving toe te geven dan je er met hand en tand tegen te verzetten.

Het zelfbouw project ziet er goed uit. Je moet dan wel erg precies die gaten willen maken wil je ze kunnen gebruiken voor de haaksheid. Ben zelf wel eens over een variant aan het denken; een guide rail met de parallel dingen heb ik al. De klemmen aan de onderzijde zijn lastig benaderbaar, dus daar wil ik een soort gootje voor maken. Maar goed, nou wordt het wel erg off topic. Tzt een nieuwe draad starten.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
houtenklaas zei:
rickkoorman zei:
Leuk project !! Wat is eigenlijk FOG ??

Ook de Domino-plate heb ik bij een lid gekocht, en een ander maakt weer interessante bench-dogs, onder meer een type waarmee de geleiderail t.o.v. een MFT-top kan worden gefixeerd, om altijd, gegarandeerd haaks te werken.

Benchdog = Bankhaak

Heb je een link over die MFT top?

Ken het forum wel, maar kan dat topic niet vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.