Welk product voor afwerking binnenzijde van een massieve kast (shellac??)

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Hallo,

Dag Allemaal,

Ik ga in de komende maanden een paar kasten maken. Corpussen en deurtjes worden voornamelijk gemaakt uit yellow popular. De buitenzijde van de kasten wordt gelakt met een dekkende watergedragen lak. De binnenzijde van de corpussen zou ik liefst afwerken op een manier waarbij het hout zichtbaar blijft. Het betreft kasten in een rustiekere, landelijke stijl die samen een scheidingswand vormen (zal later foto's posten). Deurtjes kunnen eventueel aan beide zijden gelakt worden. De kasten zijn min of meer opgebouwd volgens de regels van de kunst (stijl- en regelwerk, panelenwerk in massief) (op één plaats wordt gezondigd met een stijl van een paneel die 18cm breed is, kan niet anders i.v.m. esthetische).

Heb nog nooit met shellac gewerkt, maar zou dit graag eens doen. Is dit geschikt hiervoor? Waar zouden jullie mee werken? Product mag eens droog niet meer vettig voelen of afgeven (zit een kleerkast bij). Heb goede ervaringen met rubio, maar dat ruikt in het begin niet zo lekker.....

Overweeg eigenlijk ook om het gewoon onafgewerkt te laten...

Het betreft een scheidingswand op een kinderkamer die opgebouwd is uit verschillende kasten.

Oh ja, heb een hekel aan vernis. En de regel beide zijde hetzelfde ken ik, maar ik ga ervan uit dat de constructie (gesloten kasten in panelenwerk dit wel kan opvangen, betreft een vrij stabiele houtsoort).
 
Laatst bewerkt:

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Shellac lijkt me een goede optie voor de binnenafwerking!
Het droogt snel en volledig uit (niet vettig) en bevat geen giftige stoffen.
Je kan kiezen uit verschillende tinten (enkel bleek en amber denk ik) en het is relatief goedkoop.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Ik heb een oostenrijkse zitbank afgewerkt met hardwax. Ideaal voor meuels af te werken. Geeft een prachtige finish en is makkelijk te verwerken. Kijk maar eens op Youtube!

Succes ermee, Ernie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.