Hoe verwijder je de kikker van een Dictum / bedrock (no4) schaaf?

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Hallo,


Ik heb een 2ehands Dictum no4 op de kop getikt.
Nu ben ik er achter gekomen dat ik niet weet hoe ik de kikker er uit kan halen, of dat hij misschien vast zit. Ik wil het niet forceren, dus ik dacht dat ik even hier zou vragen of iemand het misschien weet.

Ik heb Dictum al gemaild om te kijken of ze een (digitale) handleiding voor me hadden, maar kennelijk krijg je die alleen bij een (directe) aankoop.

Beschrijving van wat er gebeurd:

Ik kan de twee kikkerschroeven los (naar links) draaien, maar niet helemaal er uit. Na een paar rotaties voelt het alsof je ze weer vast draait.

Voor dat dat gebeurd, in de 'losse zone kan je de kikker wel verstellen.

Ik heb geprobeerd de kikker dan licht te wrikken, maar dat baat niet.


Online zijn er niet echt veel filmpjes te vinden, en degene die ik tegenkwam tonen meestal niet hoe de kikker verwijderd kan worden.

Ik kwam een Duits filmpje tegenwaarin er wel word beschreven dat je de schroeven los moet draaien (niet duidelijk hoe ver, of dat ze later weer vast draaien), maar mijn Duits is niet heel geweldig.


Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik weet dus niet of het mijn onkunde is, of dat ik een miskoop heb. (Ik gok het eerste).


20200402_131010.jpg
20200402_130952.jpg
(sorry, zelfs als ik de fotos roteer en opnieuw upload, dan worden ze nog steeds anders gepost.)
 
Laatst bewerkt:

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Dat is heel vriendelijk, maar ik woon wel in Amsterdam, dus niet echt om de hoek.
(En 'je' mag.)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Volgens mij is de Dictum een Quangsheng Luban / Qiangsheng Luban No 4 die onder de eigen naam wordt verkocht. Deze wordt ook onder andere namen verkocht, zoals de Woodriver no 4. Ik dacht dat Juuma ook dezelfde schaven waren (de Axminster Riders zijn andere schaven). Misschien kun je een handleiding van die modellen vinden.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Misschien is het niet de bedoeling om de kikker te verwijderen. Ik zie inderdaad ook geen filmpjes waarin iemand dit doet (ook niet voor de merken Juuma, Luban, Quangsheng, Peaktool etc.). Ik zou gewoon eens vragen aan Dictum zelf of de kikker gedemonteerd kan worden. Hiervoor moet je klikken op "Do you have any questions concerning this product" op de productpagina:
https://www.dictum.com/en/dictum-planes-baed/dictum-smoothing-plane-no-4-sk4-blade-703331

Uit nieuwsgierigheid: waarom zou je de kikker willen verwijderen? Om er 1 met andere hoek in te monteren? Anders zie ik niet direct een reden. De passing zal wel goed zijn, en zo te zien is het ook niet om schoon te maken.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb een Peaktool nr4 en krijg de kikker er wel vlot uit.

Op de twee pennen die de kikker vasthouden zie je een puntslag staan, die geeft aan waar er een boring zit in de gladde pen.
Draai de twee schroeven een stuk achteruit en je kan de pennen er zo uitliften, deze hebben een gladde schacht met een uitsparing waar de top van de schroeven inpast.
De schroeven dienen dus om de pennen te fixeren in de juiste positie. Omdat zowel de boring als de punt van de schroef conisch lopen worden de pennen bij het vastzetten automatisch aangetrokken en zit de kikker muurvast.

Als een en ander niet duidelijk is maak ik wel wat foto's van de hele zooi.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Het begint er op te lijken, ook na het bekijken van wat Luban en Lie-Nielsen (volgens mij het zelfde systeem) videos, dat er toch misschien iets mis is met de scroeven die in de pennen gaan, want wanneer ik de scroeven los draai blijven de pennen muur vast zitten.
Tuoh, mocht je de tiid en de zin hebben om een foto of twee te maken van de positie waarin je de kikker er uit kan tilllen, dan zou ik dat zeer waarderen.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Misschien is het niet de bedoeling om de kikker te verwijderen. Ik zie inderdaad ook geen filmpjes waarin iemand dit doet (ook niet voor de merken Juuma, Luban, Quangsheng, Peaktool etc.). Ik zou gewoon eens vragen aan Dictum zelf of de kikker gedemonteerd kan worden. Hiervoor moet je klikken op "Do you have any questions concerning this product" op de productpagina:
https://www.dictum.com/en/dictum-planes-baed/dictum-smoothing-plane-no-4-sk4-blade-703331

Uit nieuwsgierigheid: waarom zou je de kikker willen verwijderen? Om er 1 met andere hoek in te monteren? Anders zie ik niet direct een reden. De passing zal wel goed zijn, en zo te zien is het ook niet om schoon te maken.

Om te kijken of de schaaf in een 'normale' staat is, en om te begrijpen hoe een bedrock schaaf werkt.
Ik ben alleen maar bekend met het Bailey systeem.
En mocht er ooit houtstof onder kunnen komen, dan lijkt het me handig.
 

tuoh

Oud hout
Zo, de schaaf even gedemonteerd, het is trouwens een Luban.
4 hele toeren per schroef is voldoende om de pennen er uit te nemen.

Alle onderdelen op een hoopje.
08FEE64B-85D4-4853-926C-23733CABA9CF_1_105_c.jpg

Wat dichterbij bezien.
80580E9A-85C5-4CF0-834C-2764EDE443C4_1_105_c.jpg

En terug in schaafmodus.
84A1C22E-F661-400D-8157-B3E1DB098F75_1_105_c.jpg
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Heel erg bedankt.
Ik denk dus dat de vorige eigenaar iets heeft gedaan waardoor de pennen vastblijven zitten.
Ik zal het een berichtje sturen.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Nevermind, ik was te voorzichtig.
Ik weet nog niet waarom, maar als de kikkerschroeven vastgedraaid zitten draaien ze een een slag of 2 stroef. Op dat moment kan je de kikker nog niet bewegen.
Daarna draaien een slag of 4 heel makkelijk. Op dat moment kan je de kikker verschuiven.
Dan draaien ze weer heel stroef, voor een slag of 6, en zo stroef dat het voelde alsof je ze weer aan het vastdraaien bent. Uiteindelijk kan de kikker dan verwijderd worden.

Het feit dat er een hele stroeve periode zit na het moment dat je de kikker kan bewegen leek op een probleem, maar bleek het uit eindelijk niet te zijn.

Ik ga later (ik had even een werk pauze ingelast) even kijken waarom dat misschien zo kan zijn.

Bedankt voor alle hulp en ideeën, iedereen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.