Robinia burl

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Schaaltje met natuurrand en voet in robinia burl, steeltje is wengé.
Hoogte 205mm, diameter +/- 140mm.
Afwerking Verbeterde Deense Olie.

DSC_9736.jpg

DSC_9734.jpg

DSC_9731_01.jpg
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Voorop gesteld:
Qua techniek is het een schitterend object. Strak en mooi afgewerkt,

En dan ben ik toch de zeikerd, die er niks mee kan.
Maar waarom dan niet, zal je vragen.

Nou: het is een hinken op twee gedachten, twee stijlen.
De eerste gedachte is die burl, met zijn ruwe buitenkant, die je graag wil laten zien.
De tweede gedachte is, dat er een steel en een dan ook een voet aan moeten, en die krijgen dan een vorm, die nog uit de tijd van Victoria stamt, om het maar eens zo uit te drukken.
Alleen toen gebruikten ze misschien wel burls, vanwege het mooie hout, maar niet met een buitenste rand. Ook die was perfect rond.

Maar troost je, het is mijn mening, en die is vaak heel anders dan die van anderen.
En misschien is dit commentaar een aanleiding om je eens te gaan verdiepen in vormgeving, het hoe en waarom is een voorwerp mooi en spannend.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
BeRo, ik waardeer uw mening en kennis over vormgeving, maar zoals je zelf reeds aangaf: smaken ................ kleuren..................??
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste PaulRT,

Toch nog even een aanvulling op mijn commentaar. Misschien kan je er wat mee.
Het gedeelte udat ui de wrat gemaakt is, is goed van vorm. Daar valt niets op aan te merken.
Dan wil je dat deel terecht aandacht geven, door het los te maken van de vloer. Dat doe je met een vrij dikke steel uit een andere houtsoort. en die steel heeft ook een eigen vorm. a Daardoor wordt de aandacht weggetrokken van het mooie bovendeel, waar het je om begonnen is. Als de steel korter was geweest en iets dunner, en bovendien ook nog eens dezelfde kleur had gehad, dan gaat de aandacht weer uit naar het bovendeel. En dan vraagt ook de voet nog om aandacht, door het bewerken en de massa. Anderen hebben daar ook opmerkingen over gemaakt. Als de voet de vorm van het bovendeel gespiegeld had gevolgd, dus een gladde slingervorm, en dunner zou zijn, is het veel meer een geheel.
Probeer het maar eens uit met een tekening. De steel had zelfs een schijfje kunnen zijn met een ronde buitenkant, zoals een goudse kaas, maar dan veel kleiner natuurlijk.

Ik wens je nog heel veel draaiplezier toe.

M.h.gr.
Bert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.