Gezocht: Zwarte / verbrande / zeer vergrijsde plank

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Ik ben op zoek naar een mooie oplegplank voor bovenop ons inbouwreservoir op het toilet. Het hele toilet is in zwart / wit stijl, vandaar dat deze oplegplank dat ook moet zijn. Het enige wat ik zo 123 kan vinden is een zwart gelakte steigerplank, maar dat vind ik dus niet mooi.

Wat ik dus zoek:
2 planken; lengte 1 meter, minimaal 170mm breed en ongeveer 20mm dik.
Stijl:
- Shou shougi ban (zwart gebrand)
- zeer vergrijsd oud hout
- een ander mooi zwart alternatief met mooi hout

Iemand die dit heeft liggen of kan leveren? Of misschien een tip waar ik dit kan krijgen zonder dat ik 60 euro verzendkosten moet betalen voor 4 meter plank?

Alvast bedankt.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
zelf branden! haal een plank bij de bouwmarkt en een brander als je deze nog niet hebt en branden maar.

Dit was inderdaad nog een vraag die ik vergeten was te stellen.
Hier had ik al aan gedacht, echter is er een bepaald houtsoort waar dit het beste bij gaat? Of juist niet bij gaat?
 

Steeneik

Nieuw lid
27 dec 2016
17
1
Je kunt eikenhout ook "zwarten" met een azijn-staalwol oplossing, is hier op het forum ook genoeg over te vinden of effe googlen!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik heb shou sugi ban toegepast op douglas hout voor het maken van een poort deur. Daarna geborsteld waardoor de structuur van het hout goed naar voren komt. Je borstelt dan wel de verkoolde laag grotendeels weg, dus het hout wordt dan meer bruin dan zwart.
Je kan de verkoolde laag er ook op laten zitten en deze afwerken zodat deze laag niet gaat afgeven.
Dit voorbeeld is geborsteld en daarna voorzien van lijnolie.


thumbnail_20200205_161856.jpg
Bekijk bijlage 95552
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Als echt wat unieks wil neem dan de ebbenhouten planken van masave. Je moet er wel wat voor over hebben :p. Second best eiken zwart maken met ijzerazijn. Beide opties zijn hierboven al aangegeven.
Hout verkolen en dan met epoxy afwerken is ook nog een optie. Succes
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Nog een optie: zwart kleuren met een kleurstof. Ik denk hierbij aan Ecoline, Fiebing's kleurstof voor leder of Oost-Indische inkt. Na de kleurstof wel nog beschermingslaagje aanbrengen. Met Fiebing's heb ik heel goeie ervaringen met toepassing op hout.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik kwam toevallig gisteren een filmpje tegen van blacktail studio die gebrande plankjes met epoxy afgewerkt heeft gemaakt.
Hij was ook al bezig met een tafel.

 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dit was inderdaad nog een vraag die ik vergeten was te stellen.
Hier had ik al aan gedacht, echter is er een bepaald houtsoort waar dit het beste bij gaat? Of juist niet bij gaat?

Het kan nagenoeg bij elke houtsoort, alleen het effect zal bij elke soort anders zijn. Dus het ligt er een beetje aan wat voor oppervlakte je wilt. Maar proberen met een goedkoop stuk vuren kan natuurlijk altijd. Experimenteren hoort erbij!
Overigens heb je ook wel zwarte beits meen ik, is nog simpeler dan branden of eiken zwart maken. Maar zal weer minder diep zwart worden.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Een forumlid is inmiddels 2 mooie veeneik planken aan met maken. Ik word dus voorzien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.