anti statische slang en cycloon

mea vota crafts

Nieuw lid
29 mrt 2020
1
0
hallo heb ik heb een ctl mini en een cycloon van amazon maar bij het uitzoeken van een stofzuiger ben ik veel tegengekomen over anti statische slangen maar verschillende verhalen gehoord over het belang er van. dus mijn vraag hier is hoe belangrijk is het en is het het waard om energie te steken in het antistatisch maken van mn cycloon en zo ja hoe kan ik dat dan doen?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Volgens mijn bescheiden mening is het probleem van statische electriciteit bij afzuiging voor ons hobbyisen niet echt zo in het geheel niet een probleem
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
http://cliffsgarage.tv/articles/dustExplosion.html

vooral het stuk over hoeveel stof tegelijk je eigenlijk moet afzuigen vind ik overtuigend.

Da's een mooie!

Deze discussie kwam de voorbije weken meermaals voorbij op facebook, en bijzonder veel mensen zijn hardnekkig in hun geloof in deze mythe helaas...

Zelf heb ik al 8+ jaar PVC buizen in gebruik voor mijn afzuiging, naar volle tevredenheid.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
3. The greatest danger from a home shop dust collector is poor filtration. Most (probably all) inexpensive dust collectors using filter bags still allow a tremendous amount of extremely fine dust to blow right through the filters and back into your lungs. What you really have is a large vacuum, not a dust collector.

Kijk en daarom ben ik begonnen met het maken van een echt goed werkende en betaalbare cycloon en dat lijkt aardig te lukken.
Zaterdag is het eerste exemplaar bij medelid Puff geïnstaleerd we wachten op verdere ervaringen. Eind van deze week plaats ik een eentje bij mijzelf.
De eerste waarnemingen zijn zeer goed ook het fijnere stof vewijnt in de ton onder de cycloon.
Het probleem is hard nekking want vooral bij schuren is het echt moeilijk het stof weg te vangen het dwarreld in die je werkplaats rond voor je he weet zo je longen in.
Een goede cycloon heeft een krachtige ventilator nodig en die zijn behoorlijk aan de prijs
De ventilators die veelal bij de afzuigers met stof zak worden geleverd zijn eigelijk toch nog wat aan de matige kant .
We worden nu met de neus op de feiten gedrukt. Mensen met copd en stoflongen en die hebben wij houtwerkers allemaal wel een beetje, zijn nu extra kwetsbaar.

Dus mannen: wees voorzichtig en neem de noodzakelijk maatregelen. Ook in je werkplaats en dat mag gerust met goedkope pvc pijpen.

Lees hier verder over de laatste voortgang bij de bouw van cyclonen en help mee!:

https://www.woodworking.nl/showthread.php?29212-Cycloon-voor-stofafzuiging/page5
 
Laatst bewerkt:

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Zijn er onderzoeken die meten hoeveel fijnstof een cycloon weet af te vangen? En dan bedoel ik met fijnstof het stof dat zo fijn is dat je het niet ziet, en dat het ook niet neerdwarrelt. Dit hele fijne stof is tenslotte de oorzaak van stoflongen. Ik zou verwachten dat dit soort stof als eerste erin slaagt om de bovenuitgang van de cycloon te vinden omdat het het lichtste is. Of dat in de praktijk ook gebeurt, daar heb ik geen idee van. Vandaar mijn vraag naar onderzoek.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Zijn er onderzoeken die meten hoeveel fijnstof een cycloon weet af te vangen? En dan bedoel ik met fijnstof het stof dat zo fijn is dat je het niet ziet, en dat het ook niet neerdwarrelt. Dit hele fijne stof is tenslotte de oorzaak van stoflongen. Ik zou verwachten dat dit soort stof als eerste erin slaagt om de bovenuitgang van de cycloon te vinden omdat het het lichtste is. Of dat in de praktijk ook gebeurt, daar heb ik geen idee van. Vandaar mijn vraag naar onderzoek.

Er is heel veel bekent over de werking cyclonen en er is enorm veel onderzoek naar gedaan. Ze worden veel breder toegepast dan alleen in de hout verwerkings branche
En ze kunnen wanner je het wilt en als je ze heeel goed bouwt ook in het submicon gebied worden toepast tot nog kleiner en dan kom je uiteindelijk bij de utlra centrifuge in het atomaire gebied . Een cycloon is ook een centrifuge maar dan zonder een externe aandrijving en de werking berust op centrifugaal krachten die optreden in de vortex (wervel)

Maar ik vind het cynisme dat uit de laatste bijdragen spreekt nogal ongepast ...Komt u ons dan verellen hoe we schoner kunnen werken en onze longen sparen ?
En ja achter een cycloon moet nog altijd een fijstof filter. Echter de goede zijn voor ons te duur dus wij hobysisten zijn meestal tevreden met filters die gaan tot 1 micron. En ja, dat kan (en moet eigenlijk) natuurlijk beter .
Maar een fijnstof filter zonder Cycloon ??? Dan zit die filter in een paar uur verstopt en na herhaaldelijk schoonmaken filtert die niet meer
Dus heren doe een construktieve bijdrage en vertel ons hoe we (betaalbaar) van ons stof afkomen.. we nemen het gelijk over dat beloof ik.
En duikt u dezer dagen eens de statestiek in: hoeveel mensen met longklachten liggen er juist nu in het ziekenhuis ...aan de beademing ...
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ha, fijn dat de discussie over stofexplosies weer eens oplaait:rolleyes:

Al in de beginjaren van het forum zijn hier verhandelingen over geweest, vooral in dit topic is er indertijd nogal wat over geschreven en zijn links geplaatst naar verschillende onderzoeken. Doet me toch weer bevestigen in mijn vraag: wie kent een voorbeeld van een stofexplosie bij een hobbyist of kleine werkplaats van een professional?

Fons
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Fons , boeiend te zien dat je toen, 2019, hier als "Guest" opereerde en nu Moderator bent ! Inmiddels 11 jaar verder, met (nog) een goed geheugen.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Wat statische elektriciteit bij pvc buizen betreft, daar kan ik een mooi staaltje van oplepelen.

bij een van de vroegere bedrijven waar ik gewerkt heb bevond het hele netwerk van metalen buizen van de afzuiging zich in de kelder onder de werkplaats.
Idem voor de cycloon en de stofbunker. Voordelen van deze opstelling: geen buizen kriskras door het atelier, minder afzuiglawaai, etc..

Er was ook een nadeel aan verbonden, die stofbunker moest om de paar maanden geruimd worden. Dit werd gedaan met een vrachtwagen met oplegger en daarop een zware afzuiggroep.
Omdat de stofbunker een kleine 20m van de parkeerplaats lag moest er altijd een stel grote PVC buizen (250mm) gelegd wordt nvan bunker naar vrachtwagen.
En, om die grote bunker (100m3) leeg te halen moest de "Chinees" van dienst die PVC buis regelmatig verleggen om alle hoeken en kanten van de bunker te kunnen bereiken.

De EERSTE ervaring had al geleerd dat manueel verleggen een no go was, Je kreeg forse klappen van de opgebouwde statische elektriciteit.
Daarom werd dat ding altijd verschoven met een schop. Op het moment dat de schop zowel de buis als de grond raakte kreeg je kleine bliksemschichten van soms wel 200mm lang.
Ondanks de stoffige omgeving is de grote klap nooit gekomen:p Het mengsel was niet rijk genoeg om te ontsteken.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ja hier ook smul van dat soort verhalen, spreekt tot de verbeelding en 100m3 (!!!) stof is ook wel iets anders dan onze vuilniszakjes vol.
Het verhaal illustreerd heel goed wat er eigenlijk aan de hand is:
De plastic buis laad zich op tot een hoog potentiaal..en zoals Tuoh mooi beschrijft vonken kan je trekken tot 20 cm, niet mis.
Dat potentiaal is dan ten opzicht van de aarde bijvoorbeeld .
Maar in de buis is helemaal geen sprake van een potentiaal verschil! daar is het potentiaal verchil gewoon nul en zal er dus nooit een ontladig ontstaan.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik bedoel mijn bericht zeker niet cynisch, Karangetang. Ik was gewoon benieuwd naar hoe het zit. Ik ben wel kritisch, en zal je uitleggen waarom. Soms merk ik dat er vooroordelen of vermeende kennis rondgaan, zoals dat nu ook veel rond corona gebeurt, of dat mensen de beperkingen van op zichzelf hele goede oplossingen vergeten. Zo heb ik in het verleden mensen horen beweren dat ze geen last meer hadden van fijnstof omdat ze een cycloon hadden. Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht. Als nu blijkt dat je een cycloon kan bouwen die zelfs heel fijn stof kan afvangen zou dat fantastisch zijn, maar puur door de wetten van de fysica lijkt mij zoiets lastig (zonder extreem te investeren). Goed, ik ben geen natuurkundige, en zal alleen maar blij worden als ik ongelijk heb.

Er is veel kennis over fijnstof, maar soms moet je om bovenstaande redenen kritische vragen stellen om de zin uit de onzin te filteren. De link van Jurriaan bevat heel veel goede informatie, dank daarvoor dus! Dit plaatst heel goed in perspectief waar je cyclonen wel en niet voor kan gebruiken.

Overigens is een fijnstoffilter zonder cycloon wel mogelijk (niet ideaal), maar je moet wel een vorm van voorafscheiding hebben. Een gangbare afzuiging op de machines (met fijnstoffilter) en daarnaast een los luchtfilter die ook het fijnste stof weet te filteren werkt op zich prima. Dat losse filter heb je toch ook nodig om stof af te vangen dat je met handgereedschap maakt. Maar een cycloon is altijd een goed idee, dat zal je mij niet horen tegenspreken! Mijn excuses als ik anders overkwam.

Ik hoop dat we met elkaar af en toe ook een beetje kritisch naar elkaar mogen blijven!
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Overigens is een fijnstoffilter zonder cycloon wel mogelijk (niet ideaal), maar je moet wel een vorm van voorafscheiding hebben.


Het ging hier eigenijk over het explosie gevaar dat er niet is: dat is inderdaat een spook verhaal.
Maar kijk hier even naar het citaat hier boven: Voorafscheiding is nodig en dat kan niet beter dan met een cycloon
En ja achter de cycloon is een filter aan te raden .

Een filterkast die de lucht in de ruimte extra filtert is ook aan te raden omdat er nu eenmaal al bij de geringste activiteit
al is het maar een klein schuurpapiertje fijnstof de ruimte in dwarreld en dan zomaar in je neus en in je longen komt.

Maar alles hangt ook af van af watje er voor over hebt, niets is voor niets en zeker de filters kunnen heel duur zijn zeker als
ze voldoen aan de
Hepa normen. Het wordt dan voor hobyisten gewoon te duur.

Dure filters bloodstellen aan grote hoeveelheden grof stof vol spaanders en stukjes hout
overleeft zon filter niet echt, zijn goede werking is dan snel voorbij

De goedkoopste stof maatregel is een goed masker ...maar daar moet je wel van houden, ik vind het ondingen.

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.