Accu platform Bosch 18V uitwisselbaarheid groen en blauw

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Ik heb een blauwe Bosch schroefboormachine GSR 18-2-LI Plus met 2 stuks 2,0 Ah accu, 18V,
Ik overweeg de aanschaf van een groene Bosch heggeschaar AHS 55-20, ik krijg daarbij 1 stuks 2,5 Ah accu 18V.

Kan ik de accu's van de schroefboormachine (blauwe serie) gebruiken in de heggeschaar (groene serie) en kan ik die accu van de heggeschaar gebruiken in de schroefboormachine?
 
Laatst bewerkt:

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Bedankt voor je reactie.

Je hebt gelijk, het zijn compleet verschillende systemen.


Toch wel grappig, de merken hebben overleg over één gezamenlijke standaard, maar in eigen huis gaat Bosch intussen vrolijk door met twee series.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Gaat zoals JochemK schrijft niet passen. En dat ik ook de reden dat ik zowel BOSCH als MAKITA nog heb. Voor de MAKITA kun je je 18V accu's wel gebruiken in het tuingereedschap. Ik heb een MAKITA kantenknipper voor het gazon en wil er een heggeschaar bijnemen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Let op! Makita heeft 3 soorten accu's.
LXT = uitwisselbaar op meerder accumachines, breed inzetbaar.
CXT = extra lichte accu's, alleen op accuboor/slag/klopmachines
G = "commerciële" accu's, zijn licht en hebben een witte kleur, vaak verkrijgbaar bij bouwmarkten. Schroef/boor/klopmachine, decoupeerzaag en grasschaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die benaming staat niet op mijn Makita accu’s. Het zijn er van het type ‘BL’. Maar de 1,3 Ah past niet op de haakse slijper en reciprozaag. De 2 Ah wel. Begrijpelijk want dat zijn machines die behoorlijk vermogen vragen.
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Dit gaat inderdaad niet passen, wat dat betreft is Bosch wel wat minder prettig.
Ik ben juist overgestapt van Bosch naar Makita om deze reden. Nu 2 boormachines en al het tuingereedschap op de zelfde (gratis) accu.
Ook valt mij op dat een boormachine bij Makita met de zelfde specs als Bosch blauw toch een stukje goedkoper is.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
en Bosch Pro is ook niet meer wat het geweest is, veel machines komen niet meer uit DLD.

van vietnam tot de Oekraine/belarus of die hoek.....en dat merk je best wel qua afwerking in de machines.

Ik heb een paar blauwe apparaten, een GSB snoerboor, accu GWS tol, snoerboorhamer 2-28, accu GSR 12v boor en ook geklust met wat meer van dat spul (tot aan de high end accu hamerboren/boormachines).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
en Bosch Pro is ook niet meer wat het geweest is, veel machines komen niet meer uit DLD.

van vietnam tot de Oekraine/belarus of die hoek.....en dat merk je best wel qua afwerking in de machines.

Ik heb een paar blauwe apparaten, een GSB snoerboor, accu GWS tol, snoerboorhamer 2-28, accu GSR 12v boor en ook geklust met wat meer van dat spul (tot aan de high end accu hamerboren/boormachines).
Even off topic:
GKT 55 komt uit Duitsland, wordt door Mafell gemaakt
GHB's komen uit Duitsland of Zwitserland

Ik zal eens kijken waar mijn 15+ jaar oude gereedschap vandaan komt
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Even off topic:
GKT 55 komt uit Duitsland, wordt door Mafell gemaakt
GHB's komen uit Duitsland of Zwitserland

Ik zal eens kijken waar mijn 15+ jaar oude gereedschap vandaan komt

ik weet het, sommige komen nog wel in DLD uit een fabriek rollen, waaronder mijn boorhamer dus.

Ik heb dus zelf wat vergelijkingsmateriaal in bezit

zelf heb ik de MT55cc van Mafell
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat accu's niet uitwisselbaar zijn is jammer. Hoe meer verschillende type's er zijn des te minder namaak. Toch zijn er merken die wel uitwisselbare accu's hebben. Meestal binnen hetzelfde voltage.
Metabo heeft CAS daar zit ook mafel bij en een hoop minder bekende merken uit de installatie wereld. Milwaukee heeft ook uitwisselbare accu's.
Met de opkomst van de 3 d printer is het misschien ook mogelijk om adaptors te maken. Je vastleggen op een model of maat heeft ook een nadeel als er nieuwe technische ontwikkelingen komen. Dan zit je vast aan jouw dan verouderde standaard. Makita heeft jarenlang last gehad van hun uiterst sucsesvolle staafmodel accu.
Toch denk ik dat in een circulaire economie er vele zullen volgen ook Bosch.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dat accu's niet uitwisselbaar zijn is jammer. Hoe meer verschillende type's er zijn des te minder namaak. Toch zijn er merken die wel uitwisselbare accu's hebben. Meestal binnen hetzelfde voltage.
Metabo heeft CAS daar zit ook mafel bij en een hoop minder bekende merken uit de installatie wereld. Milwaukee heeft ook uitwisselbare accu's.
Met de opkomst van de 3 d printer is het misschien ook mogelijk om adaptors te maken. Je vastleggen op een model of maat heeft ook een nadeel als er nieuwe technische ontwikkelingen komen. Dan zit je vast aan jouw dan verouderde standaard. Makita heeft jarenlang last gehad van hun uiterst sucsesvolle staafmodel accu.
Toch denk ik dat in een circulaire economie er vele zullen volgen ook Bosch.

BOSCH zegt backward compatible te zijn, dus de procore modellen moeten ook werken op de oudere 18V modellen. In zowel de machines als de accu's zit electronica die dit op elkaar afstemt. De accu's zijn vergeleken met een paar jaar geleden echt veel beter en langer houdbaar geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.