Hulp bij determinatie, hout ruikt naar citroen/toiletverfrisser

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Gisteren een paar stukken hout van de buurman gekregen, waaronder appel. Ze lagen al een paar jaar in zijn tuin. Buitenkant is aardig rot, maar na een cm op 2 komt er vrij aardig hout onder vandaan. Er zitten ook een paar stammetjes bij, waarvan ik niet kan beoordelen wat voor houtsoort het is. Hopelijk kan hier iemand helpen. Zie onderstaande foto's. Toen ik het uiteinde met een kettingzaag afzaagde, rook ik een sterke geur die me aan citroen of zelfs toiletverfrisser doet denken. Iemand een idee?

Op de laatste foto heb ik een stuk op de draaibank tot onder het rot afgedraaid.

IMG_1610.jpg

IMG_1613.jpg

IMG_1608.jpg
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik ben zeer zeker geen expert, maar dit leek voor mij veel op kastanje.
Dat heb ik een tijd geleden gedraaid om wat uit te proberen, en dat zag er ook zo uit..

Maar ik denk dat je even moet wachten op iemand die hier meer kennis van heeft.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Citroen kan ik me weinig bij voorstellen. Bloemen/rozen zou ik onmiddellijk aan Verapok denken, maar in dit geval denk ik dat het om terpenen gaat, en dus waarschijnlijk om een naaldhoutsoort - sommige naaldhoutsoorten ruiken naar sigarenkisten (jeneverbes), sommige naar terpentijn, en sommige naar, inderdaad, een naaldbos...

Oh, en Yellow cedar/amerikaanse cypres/Chamaecyparis nootkatensis ruikt volgens sommigen naar sigarenas...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Aan de bast te zien is het, of een Thuja of een Chamaecyparis. Ik denk de laatste gezien de lichte houtskleur.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Bij mijn schoonouders stond een conifeer die af en toe met de heggenschaar werd geschoren. Dan rook de hele tuin naar citronella / muggenkaarsen.

Ik weet niet of het een thuja of een cipres was.
Kenmerken: zacht aanvoelend, geelgroene buitenkant, na het scheren donkerder groen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Dank voor jullie reacties. Aangezien deze uit een Rotterdamse achtertuin komt, vermoed ik inderdaad dat het een sierconifeer oid was. Ik ga dus mee met Jelmer en Kor: thuja of een cypres-achtige.

Bij het schillen kwam er een hele kolonie pissebedden onder bast vandaan. Ook zit de bast volledig onder de mysterieuze gaatje (zie foto 1). Ik ga het nog wat verder laten drogen en onderzoeken of het ongedierte niet veel verder dan de bast is gekomen. Sowieso maar even uit de buurt van de rest van mijn houtvoorraad houden....

Groet,
Arjaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.