40mm of 50mm afzuigslang?

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Goedendag allemaal,

Ik zou graag jullie mening/advies willen hebben over het volgende.
In mijn “werkplaats” heb ik een starmix shopvac staan. Deze heeft standaard intern 40mm slang. Nu wil ik een betere afzuiging gaan maken met verschillende punten, deze worden natuurlijk afgesloten door een blast gate. Als basis wil ik de starmix houden want die is nog zgan, daarvoor wil ik een cyclone hebben maar deze heeft 50mm poorten. Is het verstandiger om de pvc leidingen en slangen op 40mm te houden vanwege dat het origineel ook 40mm is of zeggen jullie van ik zou lekker naar 50mm gaan? Niet dat ik straks met 50mm te weinig aanzuig kracht heb.
Ik zal wat gegevens opgeven/schatten. Het leidingwerk zal bestaan uit totaal 6m pvc en 4m flexibele afzuigslang. Zoals aangegeven zullen de verschillende punten gecontroleerd worden door blast gates. De leidingen gaan via het plafond en dan recht naar beneden naar de werkbank met zaagtafel en opklapbare werkblad met 1 punt.
De starmix is een 1400w IS AR-1425 EHP https://www.toolstation.nl/starmix-is-ar-1425-ehp-nat-droogzuiger/p39874
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb ongeveer dezelfde starmix als jij hebt, en ik heb er 40mm pvc voor gebruikt. Ik kon met een beetje moeite de pvc buis in de slang schuiven. Ik heb niet een heel lang stuk pvc, ikdenk een meter of 2 totaal. Ik heb er wel zo'n 6 meter slang aan hangen. De zuigkracht is meer dan voldoende. Ik merkte niet echt verschil in zuigkracht tussen de originele slang en mijn creatie.

Maar nu was er laatst een discussie in een ander draadje, en daar werd gezegd dat je beter 60mm buis kan gebruiken, omdat dit de grootste aansluiting is van de stofzuiger als je de koppeling van de machine haalt. En dat de zuigkracht dan nog beter zou zijn. Ik kan het draadje zo even niet meer vinden, maar misschien weet iemand dat nog?
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Okee bedankt voor de link. Wat ik eruit heb begrepen is dat het niet om de diameter van de slang gaat maar om de diameter van de shop vac dus het moet 50mm worden en geen 40mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.