Mal voor beton voet.

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Karangetang, ik weet niet hoe jij eea leest, maar ik ben het helemaal met je eens en bestrijd je verhaal dus niet. Ik verbaas me alleen over de insteek van de TS. Die wil geen advies, maar een adresje, niet heel nuttig voor een forum. Dat is een gevalletje even de bouwhandel bellen en advies vragen.

Wat betreft de Gemeente geeft TS aan dat hij iets niet mag van de Gemeente en dat is dus niet aan de orde. De Gemeente bepaalt dit niet bij vergunningsvrije bouwwerken en mag formeel zeker niet adviseren. TS kan uiteraard wel kijken of er lokaal sonderingen beschikbaar zijn de archieven, dat is zondermeer verstandig en eigenlijk gewoon noodzakelijk.

En ik heb een actief architectenbureau, 2 bouwbedrijven en (had) een meubelmakerij, als het dan toch op credentials aan gaat komen......
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Nog maar een keer: ik woon één eiland lager dan AHK. Mijn schuur bestaat half uit plaatfundering met vorstrand en de andere helft (carport) staat op drie poeren. AHK wil een zwevende houten vloer, dus een plaatfundering is dan niet aan de orde. Bij mij staat dus 3x6 m dak puur en alleen op 3 poeren van 20x20. En dat staat al ruim 7 jaar prima. Een schuur van 4x6 m kan dan prima op pak hem beet 10 poeren.

De klei is hier gewoon knetterhard en verweekt nauwelijks.

Oh, en ik heb waterbouw gestudeerd in Delft. Bouwkunde vinden we daar een cursus. :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Superkees, ook jij kunt totaal niets zeggen over de haalbaarheid zonder sonderingen te hebben gezien, zeker in een delta kunnen flinke verschillen voorkomen. Dat had jouw "cursus" je moeten leren.
Hier wat info over je ondergrond: https://www.zeeuwsbodemvenster.nl/themas/civiel/zettingsgevoeligheid, ben benieuwd hoe lang het recht blijft staan zonder drukverdeling. Misschien is er het geluk dat er een zandrug onderzit, dat is waarschijnlijk simpel te onderzoeken, zie Karangetang zijn verhaal.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Had die cursus toch maar even gevolgd superkees vers uit delft hebben de meeste een jaar of 4 nodig om een beetje in de bouw thuis te raken. :)
Op een strokenfundering kan je prima opstortjes maken zodat het er ovengronds exact het zelfde uitziet als bij een fundering op poeren.
maar dan wel een stuk steviger en stabieler

Wat de klei betreft ben ik het met je eens dat de ene de andere niet is dat heb ik een paar pagina's terug ook al een keer aangegeven.
hier in de Beemster staat een groot deel van de stolpen ook op staal.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Emilio,

De Gemeente bepaalt dit niet bij vergunningsvrije bouwwerken en mag formeel zeker niet adviseren. TS kan uiteraard wel kijken of er lokaal sonderingen beschikbaar zijn de archieven, dat is zondermeer verstandig en eigenlijk gewoon noodzakelijk.



Eens, we zitten op een lijn
:eek:

Echter niet adviseren wel kennis delen en een beetje ouderwetse ambtenaar met lokale kennis wil je altijd el iets vertellen over de grondgesteldheid in jou locatie tenminste dat is mijn ervaring , 20 jaar gelden dat wel. er is zeker veel veranderd in deze doe maar wat je wil cultuur ..

 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Karangetang, het hangt naar mijn ervaring tegenwoordig erg af van welke ambtenaar je treft en of het een klein dorp is of iets overkoepelends. Daarbij moet je je altijd realiseren dat een ambtenaar meestal geen bouwer is en vaak ook niet van de hoed en de rand weet.
Enn....ouderwets mag iets dan zijn, maar dat wil niet zeggen dat het een slecht gebruik is.... :)
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Wat een verhalen zeg. In ieder geval allemaal bedankt voor jullie waardevolle antwoorden. Het betreft geen vergunningsvrije bouw. Lang verhaal. De poeren/buizen/kokers (geef het beestje een naam) komen op 60-80cm diepte. Op die diepte zit ook zand. Over de bouw probeer ik jullie op de hoogte te houden.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik verbaas me alleen over de insteek van de TS. Die wil geen advies, maar een adresje, niet heel nuttig voor een forum. Dat is een gevalletje even de bouwhandel bellen en advies vragen.

Wellicht voor jou niet nuttig maar wellicht voor anderen wel. Ik (en wellicht die anderen ook) zijn inmiddels wijzer geworden waar deze kokers verkrijgbaar zijn.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
tja, zou toch maar eens een deskundige consulteren het oppervlak van je voet heeft een veel te klein oppevlak om
op het zand te steunen maar veel succes in Flakkee nogmaals. Wij zijn door onze verhalen heen .
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
tja, zou toch maar eens een deskundige consulteren het oppervlak van je voet heeft een veel te klein oppevlak om
op het zand te steunen maar veel succes nogmaals . Wij zijn door onze verhalen heen .

Het is allemaal geregeld. Zowel een constructeur als architect zijn benaderd en hebben het uitgezocht.

Nogmaals bedankt allemaal.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Had die cursus toch maar even gevolgd superkees vers uit delft hebben de meeste een jaar of 4 nodig om een beetje in de bouw thuis te raken. :)
Op een strokenfundering kan je prima opstortjes maken zodat het er ovengronds exact het zelfde uitziet als bij een fundering op poeren.
maar dan wel een stuk steviger en stabieler

Wat de klei betreft ben ik het met je eens dat de ene de andere niet is dat heb ik een paar pagina's terug ook al een keer aangegeven.
hier in de Beemster staat een groot deel van de stolpen ook op staal.

Vers uit Delft al lang niet meer. En wat de Beemster betreft (ook nog een jaar in die hoek gewerkt), het is daar één en al veengebied. De stolpen die daar gebouwd zijn op klei, zijn waarschijnlijk gebouwd in het stroomgebied van de voormalige rivier de beemster.

Superkees, ook jij kunt totaal niets zeggen over de haalbaarheid zonder sonderingen te hebben gezien, zeker in een delta kunnen flinke verschillen voorkomen. Dat had jouw "cursus" je moeten leren.
Hier wat info over je ondergrond: https://www.zeeuwsbodemvenster.nl/th...gsgevoeligheid, ben benieuwd hoe lang het recht blijft staan zonder drukverdeling. Misschien is er het geluk dat er een zandrug onderzit, dat is waarschijnlijk simpel te onderzoeken, zie Karangetang zijn verhaal.

Hij gaat geen huis bouwen, maar een houten schuur. Er bestaat ook nog zo iets als gezond verstand en gevoel voor de materie. Daarbij durf ik de stelling aan dat ik als waterbouwkundige meer feeling heb met ondergrond dat dat een architect of bouwkundige dat heeft. Sonderingen voor een schuur is helemaal over de top. Tenzij je er op voorhand al kiest voor een fundering op palen. Tot de jaren 60 werd op klei veelal gewoon op staal gefundeerd.

Voor voor iedereen die voor het dilemma staat, een makkelijke praktijk test: neem een houten paal met een doorsnede van 8 cm en sla die met een voorhamer de grond in (zonder boren). Sla je de paal kapot, in plaats dat die de grond in gaat, dan weet je dat de draagkracht voldoende is voor wat poeren. Ik krijg hier nog geen azobe paal weg geslagen zonder boren.

En dan nog iets: stel je zet palen onder zo'n, schuur, dan zijn 4 heipalen van 20x20 cm al overkill. Onder een complete rijtjeswoning zitter misschien hooguit 10 palen (fundering wordt gedeeld met het huis er naast). Een schuurtje van 4x6 heeft alleen al qua volume slechts de inhoud van 1/5 van een rijtjeswoning. Heel voorzichtig weegt het schuurtje slechts 1/10 van een rijtjeswoning. 1 paal in pleistoceen zand (de zandlaag waar de meeste palen in worden geslagen) is dan al voldoende om het schuurtje te dragen. 10 poeren op klei zijn het dan ook wel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
in de Beemster vind je weinig tot geen veen aan de oppervlakte
je zal wel in de war zijn met de omringende polders zoals de Zeevang en de Wormer die veel hoger liggen en wel grotendeels veen zijn.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Dan heb je dus een vergunning en daarvoor een tekening, berekeningen etc. laten maken lijkt me, of mis ik iets?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
stel je zet palen onder zo'n, schuur, dan zijn 4 heipalen van 20x20 cm al overkill.

Had hier iemand het dan over heipalen??

6 van die schoeven is we genoeg, of stort een bewapend vloertje dat zakt echt niet zo znel naarbeneden

maar eerst een kuil graven daar een kartonnen koker en dan weer aanvullen dan ben je al je kleefkracht wel kwijt sla dan maar een paar paaltjes in de grond

Ik schreef al: we gaan naar een "doe maar waar je zin in hebt samenleving" ...
ik snap er in ieder geval helemaal geen snars meer van .....
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
in de Beemster vind je weinig tot geen veen aan de oppervlakte
je zal wel in de war zijn met de omringende polders zoals de Zeevang en de Wormer die veel hoger liggen en wel grotendeels veen zijn.

Stukje wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Beemster

Mogelijk niet aan de oppervlakte, omdat het een keer weer ondergelopen is en zee geworden is (wat voor afzet van kleideeltjes heeft gezorgd. Eronder zit gewoon veen. Ik heb in 2017 een jaar bij HHNK gewerkt voor regionale keringen. Heel Nederland tussen de duinen en Utrechtse heuvelrug heeft veen in de ondergrond. Veen ontstaat uit plantenresten in permanent natte grond. Aan de westzijde werden de veengebieden beschermd door de zandwallen van de kust. Water kwam uit de lucht en uit de rivieren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Superkees, de alwetende..... De naam is wel illustratief.... ;)

Karangetang, blijkbaar heeft TS het geluk dat er een zandlaag zit en is dat uitgezocht?
Echter zou er dan dus een vergunning moeten zijn waarin gewoon een berekening staat. Dan is het huiswerk gewoon gedaan en is er afdoende zekerheid, ben benieuwd of er op dat punt nog reactie komt....
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Zo’n schuur is normaliter vergunningsvrij. Mijn schuur plus carport van 60 m2 was ook vergunningsvrij.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi, er is nog geen vergunning. Gedoe met de gemeenten over het bestemmingsplan. Daar ga ik hier niet over beginnen aangezien het een houtbewerking forum is. Jullie horen het wel. Wel leuk om jullie zo gepassioneerd te zien reageren, doet me goed.

Goed weekend en houd jullie haaks
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Gaan we het nu eindelijk es over hout bewerken hebben ? Of gaan we de forumtitel veranderem in het "schurenbouw" forum
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.