Mal voor beton voet.

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Goedenavond,


Ik ben van plan een werkplaats te bouwen. Nu ben ik aan het zoeken voor een goede fundering en dacht ik aan beton poeren maar dan wat anders als bij de bouwmarkt. In Amerika gebruikt men vaak Quickcrete mallen van gewaxt karton. Enig idee of deze ook in Nederland verkrijgbaar zijn? Ik kwam ze niet tegen.

D0A713D6-4E9A-44AD-9154-E196B46A0BB7.jpg


Bedankt.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Hangt er ook van af wat voor een type fundering je wil maken. Gebaseert op druk of op kleefkracht (zals bij hijpalen dan gaat het meer om de schuifweerstand terwijl een fundering op staal meer berust op de druk van een vlakke voet.
Dan is zo'n buis niks en zou ik gewoon vierkane houten kistjes timmeren
Dus meld eerst wat is de grond gesteldhied zit je op zandgrond, veengrond , kleigond ?
Zelfs bij een klein schuurje de fundering is belangrijk, later zal je mogelijk balen van vezakkingen
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik zit op kleigrond. De schuur wordt plusminus 4 bij 5/6 meter. Een houtskeletbouw met een houten op vloer op circa 20cm boven het maaiveld.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
In Nederland kan je ook kartonnen bekistingen kopen.
maar dan moet je wel naar een professionele leverancier bouwmarkten hebben dat soort spul niet.

een stuk stevig folie dat je 4 lagen oprol en daarna vastplakt met ducktape gaat ook prima.
kan er ook makkelijk af en worden hergebruikt als je geen haast hebt

persoonlijk zou ik voor een stroken fundering gaan in kleigrond.
Die paaltjes hebben de weinig oppervlak voor een knap draagvermogen
in de us bouwen ze woningen een stuk minder degelijk dan wij
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Dit heet kolombekisting, o.a. Gerrijn uit Mijdrecht verkoopt dit. Alternatief is misschien (oude) pvc buis bij een aannemer of loonbedrijf kopen?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dit heet kolombekisting, o.a. Gerrijn uit Mijdrecht verkoopt dit. Alternatief is misschien (oude) pvc buis bij een aannemer of loonbedrijf kopen?

Of emmers vullen met beton en een grondanker. Wegen 20kg en zijn mooi op hoogte te stellen op een goed bed van zand en vorstvrije diepte.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Ik heb gewoon gaten gegraven en volgestort. Kleine gaten met een grondboor uit de bouwmarkt (eigenlijk voor paaltjes) en grotere gewoon met kleine schop uitgegraven. Lukte bij mij zelfs om het taps te doen. Onderin een tegel en klaar. Was wel voor een relatief licht tuinhuis.

Voor wat het waard is....
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
lijkt me persoonlijk niet zo duurzaam. Gegalvaniseerd staal van 2mm dik, hoe lang gaat dat goed in vochtige grond in Nederland?

Als het goed gegalvaniseerd is heeft het weinig te vrezen van vocht.

Het wordt breed gebruikt in Europa, ik weet niet of er verschillen zijn behalve de lengte tussen de hobby en prof versie.

Je kunt het waarschijnlijk relatief makkelijk verwijderen indien nodig en het materiaal hergebruiken? Het is volgens mijn bescheiden mening duurzamer dan beton:confused:
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Als het goed gegalvaniseerd is heeft het weinig te vrezen van vocht.

Het wordt breed gebruikt in Europa, ik weet niet of er verschillen zijn behalve de lengte tussen de hobby en prof versie.

Je kunt het waarschijnlijk relatief makkelijk verwijderen indien nodig en het materiaal hergebruiken? Het is volgens mijn bescheiden mening duurzamer dan beton:confused:

zo lang de bescherm laag intact is klopt dat. Maar je hoeft maar een stuk steen tegen te komen en je hebt minimaal een kras. En als roest eenmaal begint is het einde zoek. Voor onder een pergola of schutting zou ik het nog aandurven, aangezien dit meestal geen 20 jaar staat. Maar voor schuren of andere gebouwen zou ik voor beton gaan.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hier in Oosterwold Almere staan er erg veel tiny houses op deze palen, en sommige tiny houses zijn 2 lagen van 40m2.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Stroken fundering mag helaas niet van de gemeente. Het zullen deze palen worden. Dit zal mijn inziens stevig genoeg worden. Uitgraven en een bekisting van betonplex maken is ook nog een optie die ik open hou.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Uit nieuwsgierigheid kan je ook aangeven waarom dat niet mag?

de palen zijn het probleem niet die kunnen 20* zoveel gewicht hebben als jouw schuur.
waar het om gaat is dat je dat huisje nu maar op een heel klein stukje van de ondergrond plaats.

aan de andere kant als je het net zo bouwt als op je eerst foto kan je het makkelijk opkrikken als het toch mocht zakken.
(iets wat in de us ook vrij normaal is)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.