keuze vlak van diktebank voor maken trap

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Beste mede houtbewerkers,

ik sta voor enkele keuzes, ik zou een trap willen maken naar de zolder en nog een van het gelijkvloers naar de eerste verdieping. ik heb al gekeken naar webshops met trap bouwpaketten maar dat is duur en ik vind mijn ding niet. nu kan ik perfect zelf de trappen maken, zijn twee rechte trappen.
nu ben ik op zoek naar een vlak en dikte bank combinatie op 230 volt waar ik het hout mee kan schaven. zijn er mensen die me in de richting van een merk kunnen duwen ?

IK kan de machine later nog gebruiken voor andere dingen te maken.

Mvgr
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Het ligt ook een beetje aan je budget en wat voor grootte machine je wilt... Er zit een flink verschil tussen een HBM 8" en een Hammer bijvoorbeeld. Traphout schaven kan met beide, maar waar zit je aan te denken?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Het is moeilijk om te zeggen wat het beste is zonder jouw budget te weten en te weten wat je na de trap er mee wilt doen. Maar toch een poging. Als je niet opziet tegen het opknappen van een machine, dan een Inca of een Kity, want dan heb je kwaliteit voor relatief weinig geld. Een Scheppach HM1 of HM2 kan ook, maar ik vind die machines minder goed dan de Inca of Kity, Met iets meer budget kan een Elektra Beckum HC260 ook. Wil je niet opknappen, dan kom je uit bij nieuwe machines. Voor relatief weinig geld heb je de HBM in 8” of 10”. Hoewel die machines niet slecht zijn, hebben ze wel wat nadelen. Heb je meer budget, dan is de Metabo HC260 (of het Record Power PT260) een optie. Maar dan zit je gelijk al aan €900 - €1100.
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Hoi,
alvast bedankt voor de reacties. budget rond de 1000 euro. trapbomen en treden zijn al snel 20 cm breed dus die moet ik doo de dikbank krijgen.
@ L.N. ik had jij overzicht van vlakbanken al bekeken dat dat was wel uitgebreid.

daarna kast tafeltjs, als je kan schaven kan je veel he.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Mij bevalt de Record Power pt260 wel, al gebruik ik hem weinig (op de werkplaats veel betere machines en veel meer ruimte voorhanden, dus waarom zou ik thuis gaan werken?). Voordeel: zeer degelijk gebouwd. Nadeel: ombouwen van vlak naar vandikte en vv is enigszins omslachtig. Nieuw nog te koop bij baptist, tweedehands ook redelijk goed vindbaar.

Ik heb mijn keuze voor deze machine gebaseerd op het voornoemde topic van L.N. (en deels de beschikbaarheid op MP).
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik had ook een paar trappen op het programma staan en heb toen gekeken naar geschaafd vuren. Viel alles mee in prijs. Heb al eerder trappen gemaakt de zoldertrap dicht met opgedikt populieren multiplex vd praxis. En de trap in de woonkamer ook dicht met berkenmultiplex als treden vd Bouwmaat. Deze wel dubbellagig. Had toen geen schaafbank nodig wel een bovenfrees.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hout geschaafd laten brengen, dat werkt prima.
Als de tredes 20 cm breed zijn, wat weinig is, wordt de boom al vlug 28 cm.
En bomen van >3,50 m schaven op een klein bankje is een uitdaging.
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Hout geschaafd laten brengen, dat werkt prima.
Als de tredes 20 cm breed zijn, wat weinig is, wordt de boom al vlug 28 cm.
En bomen van >3,50 m schaven op een klein bankje is een uitdaging.

hier in belgie is het moeilijk om en houtshop of andere zaak te vinden die je vlak en recht kan leveren. velen steken het gewoon in de vierzijdige schaafbank.

20 cm was trouwens een schatting.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Hoi,
alvast bedankt voor de reacties. budget rond de 1000 euro. trapbomen en treden zijn al snel 20 cm breed dus die moet ik doo de dikbank krijgen.
@ L.N. ik had jij overzicht van vlakbanken al bekeken dat dat was wel uitgebreid.

daarna kast tafeltjs, als je kan schaven kan je veel he.

Met dat budget kun je uit een aantal opties kiezen. Je kunt een nieuwe Metabo HC260 of HBM 200 kopen. Die eerste is beter gebouwd en compacter, maar de 2e is zwaarder, stabieler en van gietijzer. Of je gaat voor een 2ehands machine, waarbij je aan bv Jet JPT260 of zelfs een Hammer kunt denken. Maar dan moet je geduld hebben en jouw budget iets oprekken naar €1200 (en dan moet je nog steeds geluk hebben).

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt meet vlak/vandiktebanken. Mijn insteek is meestal om met een kwalitatief goede, maar niet te dure 2ehands machine te beginnen. Hierdoor merk je wat jouw eisen zijn en waar de limieten van de machine zit. Je kunt dan een veel beter onderbouwde stap maken naar een groter/beter model. De oude machine verkoop je dan met weinig verlies. Als je dat al weet, dan kun je natuurlijk direct de juiste machine aanschaffen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb mijn trap gemaakt zonder vlak/vandiktebank. Geschaafd constructie vurenhout (35x220 C24) van de groothandel. Bij het uitzoeken de planken globaal bekijken op kwaliteit is voldoende. Dat hout kost in verhouding tot een gekochte trap bijna niets.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Kijk eens bij Jongeneel die hadden nog breder hout als 28 cm. Kwaliteit kan ik niks over zeggen omdat ik daar nog niks vandaan heb

Ik heb wel ervaring. Voor een trap was het vurenhout wat ik had besteld niet recht genoeg (ik heb er een rek voor mijn rolsteiger van gebouwd). Daarbij: dit soort vuren is niet droog genoeg om zo binnenshuis toe te kunnen passen voor zichtwerk.

Je zou overigens een vandiktebank kunnen overwegen. Bv een Metabo DH 330 Vandiktebank. Dan moet je zelf een slede maken om het hout vlak te krijgen. En zowel aan de aanvoer als de afvoerzijde een tafelverlenging maken. Maar qua aanschaf is het goedkoper en het vlakken van een balk van 3,5 m lang op een vlakbank is evenmin eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Je kunt bij een goede houthandel wel trappenkwaliteit hout bestellen. In nederland tenminste, en dan gebruik je volgens mij geen C kwaliteit maar beter?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Er heeft hier iemand stukken van 3,5 m genoemd, maar er nergens aangegeven dat dit een eis voor de TS. Je kunt langere stukken inkorten tot de lengte die je nodig hebt voor de treden en dat maakt het schaven veel gemakkelijker. Normaal is meer kortere stukken schaven meer werk dan 1 lang stuk, maar ik vraag mij af of die ook geldt voor een stuk van 3,5 m. Dan is het goed ondersteunen en het doorvoeren zo lastig dat het meer werk is. Ik ben het er dan ook niet mee eens dat traptreden van een rechte trap niet kan op de al genoemde vlak/vandiktebanken. Het is eerder de vraag hoe breed te treden zijn en of je die door de vlak/vandiktebank krijgt. De hier genoemde machines kunnen in de meeste gevallen tot 26 cm en dat zal voor de meeste treden genoeg zijn. Als het niet genoeg is, dan kan de TS kijken naar een machine van 31 cm (eventueel tweedehands) of 2 schaafde smallere delen verlijmen. Het zal ook minder gemakkelijk zijn om goed hout van bv 31 cm breed te vinden dat droog en dik genoeg is voor treden en niet te veel kost.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als je hem alleen vlak en haaks maakt en de hoogte zaagt en ook op de vlakbank doet
zou een ouderwetse rechte trap misschien nog net gaan

een trap onder een moderne luie hoek heeft bomen van bijna 30 cm hoog.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
kijk voor de gein eens op Jongeneel (is een voorbeeld,er zullen er vast een hoop meer zijn)breedtes tot 50cm lengte 500cm Gedroogd tot 10%
Volgens mij heb je dan niet perse een vlak/vandiktebank nodig
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Ik gebruik ook vaker het traphout van jongeneel, het gelamineerd vurenhout is er in dikte 40mm, breedte 225-600mm en lengte 5 meter. Is vlak, stabiel en hoeft niet meer geschaafd te worden. Gebruik het ook wel eens voor vensterbanken,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.