Een eerste echt snijplank/kaasplank

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Een tijdje terug een onderzetter gemaakt om te kijken of ik houtbewerking nou echt leuk vond. Inmiddels zijn we een tijdje verder en heb ik mijn eerste echte snijplank/kaasplank gemaakt. Het schuren was nogal een klusje, gezien mijn nieuwe schuurmachine vertraagd geleverd wordt en ik dus aan de slag mocht met mijn oude veel langzamere schuurmachine :p

De plank is gemaakt van oud eiken parket waarvan ik latjes van heb gemaakt. Voor het accent ertussen heb ik Padouk gebruikt.
Er zitten zeker nog verbeterpunten in, maar ik ben heel tevreden met het resultaat. ;)

A8utcpU.jpg GcKLzF2.jpg lFGHgYd.jpg SOzTnFq.jpg uCGGpj4.jpg nxUgdbo.jpg
c6d4Uf3.jpg

fkUNXl1.jpg

330nEAL.jpg

wJdDffT.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ziet er keurig uit! Mooi zo met het accent van het roodbruine hout ertussen. Wat voor olie heb je gebruikt om 'm te behandelen?
Alleen is eik niet het meest geschikte hout voor een snijplank (ivm het looizuur). Beuken is geschikter. Maar als je het hebt liggen, is het zeker voor een eerste plank een prima keuze.

De volgende wordt een kopshouten plank?
Dat wil ik zelf ook gaan proberen, heb er al materiaal voor liggen. Maar ga er eerst een maken uit vuren om het uit te proberen :cool:
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Mooi gelukt! Nu een mooie kopshouten snijplank maken, daar worden je messen minder snel bot van.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Mooi gelukt! Nu een mooie kopshouten snijplank maken, daar worden je messen minder snel bot van.

Voor het mes maakt het niet uit — kops of langs. Voor de plank wel. Kops 'heelt' beter — visualiseer het hout als een bundel rietjes; in langs krijg je sneller happen eruit, bij kops krijg je enkel een beetje rafel. En bij bepaalde houtsoorten, zoals ahorn/esdoorn heeft kops als bij-effect dat het anti-bacteriële effect van die houtsoorten beter functioneert.

In het algemeen is kops beter qua vochtwering, als je de open vezels tenminste verzadigt met olie. Dan kan water (en de bacteriën die daarin welig kunnen tieren) niet in het hout binnendringen, de olie drukt dat er als het ware weer uit en het hout droogt op de oppervlakte sneller. Bij langshout krijg je te veel gaten in de vezels en dan is dat niet meer het geval (het lekt en blijft langer nat).

Ook: kopshouten planken maken is meer een uitdaging. Je moet flink vooruit denken, wil het allemaal goed uitpakken. Tip: op YouTube MTM bekijken (een Rus die erg knap is in planken maken).
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Iedereen bedankt voor de reacties, ik ben er zelf erg blij mee en ook met de tips die hier gegeven worden kan ik weer even vooruit.
Wat ik me wel afvraag, kan een kopse plank nu wel of niet door een vandiktebank. De antwoorden die ik daarop vindt zijn tegenstrijdig met elkaar. Hoe staan jullie hierin?

Mtm wood kende ik inderdaad, prachtige planken!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Wat ik me wel afvraag, kan een kopse plank nu wel of niet door een vandiktebank. De antwoorden die ik daarop vindt zijn tegenstrijdig met elkaar. Hoe staan jullie hierin?

Ik haal ze door de vandikte met twee 'opofferings-latten' op de einden (verlijm ik mee) — meestal wat vuren of zo. Als je niet al teveel per keer afschaaft gaat dat behoorlijk goed.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Het kan wel, maar echt minimale afname per keer. Zelf vind ik dan de vlakbank wat beter te controleren omdat je daar zelf de snelheid bepaald.
En het ligt uiteraard ook aan de scherpte van je messen. (ik heb nu een spiraal as dat werkt nog mooier dan de voorheen rechte messen)
Maar echt hele kleine stapjes schaven.. En zoals Bert zegt op de koppen breekt het hout snel uit. Dus handig om daar idd vuren of zo mee te verlijmen en schaven. Dat zaag je er op het laatste uiteraard weer vanaf .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Dat hangt ook van de van dikte bank af. De nieuwe met die vele kleine wisselmesjes gaan een stuk beter dan met gewone messen. Mijn eerste snijplank (model hakblok) was een beetje te groot. Ruim 6cm dik en ruim aan de maat. Is door een bevriende aannemer door de van diktebank gehaald. Ik dacht dat ie aan stukken eruit kwam. Dat viel erg mee. Alleen de korte kanten waren in puin. Dat was geen probleem want hij was toch te groot. En inderdaad weinig afnemen.
Verder zag ik laatst een filmpje op YT. waarin gevlakt werd met 2 liniare geleidingen en een bovenfrees. https://www.youtube.com/watch?v=RznxZaONr0g
Vrij eenvoudig te maken en tegen een redelijke prijs te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.