Salontafel in boomstam

Bouwe1

Nieuw lid
27 mrt 2020
2
0
Beste Forumleden ,

Ik heb hier een salontafel gemaakt uit boomstam.
Hebben jullie een idee welk soort hout dit is?
De tafel heeft een zwaar gewicht.
Er zaten wat kringen op van gebruik , ik heb heel de tafel afgeschuurd met P120 - P180 - P220.

Nu is mijn vraag hoe ik deze tafel het beste kan behandelen? Ze dient voor binnen te staan.
Een olie op basis van? Of beter kiezen voor beits of lak?
Ik heb hier niet zoveel ervaring in , daarom deze vraag. Wil me er toch graag wat in verdiepen ;)
Graag had ik ook geweten welke soort olie , beits of lak.

Dank bij voorbaat!

Mvg,
Joren Bouwen

Bijgevoegd fotos van de tafel :
 

Bijlagen

  • IMG_20200321_152558.jpg
    IMG_20200321_152558.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 207
  • IMG_20200321_152606.jpg
    IMG_20200321_152606.jpg
    99 KB · Weergaven: 203

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat is op basis van deze foto's net zo moeilijk als de vraag welke plantjes er onderaan je muur groeien.

Het is in ieder geval een tropische houtsoort - die hebben door het gelijkmatige klimaat vaak minder duidelijke jaarringen dan hout uit onze regio.

Wat wil je met de tafel bereiken? Hoogglans, glans of dof? Moet het perfect bestand zijn tegen hete koffie, vilstiftschrijvende kinderen en hondennagels, of krijgt deze een rustig leven?

Je schrijft 'niet zoveel ervaring' - denk je dat je zou kunnen lakken, of liever niet?
 

Bouwe1

Nieuw lid
27 mrt 2020
2
0
Ik ben zeer handig dus lakken zal allemaal wel lukken.
De tafel gaat meer gebruikt worden als decoratie, dus geen hete koffie of andere vloeistoffen.
De bedoeling is gewoon op een mooie look te krijgen aan de tafel. Maar wil wel de structuur behouden.
En op de plantjes kan ik u gerust ook een antwoord geven, want dit is wel mijn kennis.

Mvg

- - - Updated - - -

Eerder dof denk ik dan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.