Schijf schuurmachine

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Ik heb hier nog een oude boormachine liggen waar ik graag een schijf schuurmachine van wil maken. Nu zijn er kant en klare adapters om in een boormachine te steken. Ik kan ze echter zo snel niet groter vinden dan met een diameter van 15cm. Wat ik toch wel aan de krappe kant vindt.

Wellicht dat iemand hier de gouden tip heeft? (Op zelf maken na :p)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat de as van een boormachine niet automatisch geschikt is voor zijdelingse belasting bij een diameter van meer dan 15 cm. Mogelijk is dat de reden dat die adapters er niet zomaar zijn. Maar als je je avontuurlijk voelt kun je altijd een cirkel multiplex op zo'n adapter plakken/schroeven, dan rond maken en balanceren en daar schuurschijven op kleven of zelfklevend klitteband op aanbrengen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Een gewone boormachine uitrusten met een grote schuurschijf, gaat als je hem echt als schijfschuurmachine gaat gebruiken, resulteren in een verwoeste boormachine. Als een boormachine wat langere tijd zijn maximale koppel moet leveren, zal door de warmteontwikkeling het anker uit elkaar vallen. Wil je het toch proberen, doe het dan buiten, want die brandlucht blijft nog heel lang in je huis hangen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een gewone boormachine uitrusten met een grote schuurschijf, gaat als je hem echt als schijfschuurmachine gaat gebruiken, resulteren in een verwoeste boormachine. Als een boormachine wat langere tijd zijn maximale koppel moet leveren, zal door de warmteontwikkeling het anker uit elkaar vallen. Wil je het toch proberen, doe het dan buiten, want die brandlucht blijft nog heel lang in je huis hangen.

+1 Mortels mixen met een gewone boormachine gaat ook heel even goed. Je ruikt meteen hoelang:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.