Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Een onderstuk +wortel van een Chamaecyparis

Ik heb van de buurman een Chamaecyparis optusa 'Nana gracilis' gekregen, was al een oude, met een stamdoorsnede van 40 á 50cm
    Het plan is om de onderkant met de kettingzaag vlak te zagen.
    Daarna de onderkant uithollen zodat je een schaal krijgt.
    De schors wil ik laten zitten
    Ik ben eerst met een schroevendraaier zoveel mogelijk zand aan het weghalen geweest.
    De zaag erin gezet, maar er zit nog veel ingesloten zand, ik heb de zaag al een paar keer geslepen en het schiet al op.

IMGP3844.jpg

IMGP3846.jpg

Jeetje wat een groot ding.

Succes nog.

Gr Danny

Wat een bakbeest, ik zag laatst iemand die zon stuk buiten eerst schoon spuit met hoge druk water om zand ed te verwijderen, ideetje voor de volgende keer?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Chamaecyparis optas, oftewel Japanse cypress ook wel Hinoki Cypress genoemd, met zand er aan, Ik heb ook enkele keren wortel stukken gedraaid, maar altijd met water schoon gemaakt.

Ik had een groot wortelstuk (een meter doorsnee) van een Esdoorn en heb het gedraaid, maar het grootste probleem hier is dat er bijna altijd grint in gegroeid zit, heb er verschillende uit die grote moeten hakken.

Je hoeft niet veel zand tegen te komen en je hebt meteen een botte beitel, hetzelfde met stukken rots ;-))

Start met dit.jpg Maple rootburl.jpg MM grain grit and gravel.jpg.
    Have fun and take care.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Hinoki — dat is waarmee men in Japan tempels bouwt. Inmiddels al zo zeldzaam dat vergelijkbaar hout (zelfde genus, geloof ik) uit Korea geïmporteerd wordt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Mooie stukjes hout, ik heb er ook zo eentje liggen in de hof (hopelijk nog niet te ver gevorderd qua schimmel). Ik ga deze ook eens wat rond zagen.
    Ronny

Vanavond weer even bezig geweest.
    Ik heb hem vlak gemaakt en nog kom ik weer grond tegen.

IMGP3849.jpg

Heb hem toen omgedraaid om aan de andere kant even vlak te maken en om er een kamer in te draaien van 13cm doorsnee en 1 cm diep

IMGP3851.jpg

Ben hem aan het uithollen en kom tot nu toe veel rot tegen, maar ik zie ook mooie tekening.

IMGP3851.jpg

IMGP3852.jpg

Bevestiging van de klauw.

IMGP3853.jpg

Ik heb, omdat het blok te groot was, er een stuk van de bast eraf moeten zagen (of was de draaibank te klein?)
    Nu ga ik hoogstwaarschijnlijk de buitenkant ook draaien.

Forum Rechten