Een onderstuk +wortel van een Chamaecyparis

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb van de buurman een Chamaecyparis optusa 'Nana gracilis' gekregen, was al een oude, met een stamdoorsnede van 40 á 50cm
Het plan is om de onderkant met de kettingzaag vlak te zagen.
Daarna de onderkant uithollen zodat je een schaal krijgt.
De schors wil ik laten zitten
Ik ben eerst met een schroevendraaier zoveel mogelijk zand aan het weghalen geweest.
De zaag erin gezet, maar er zit nog veel ingesloten zand, ik heb de zaag al een paar keer geslepen en het schiet al op.

IMGP3844.jpg

IMGP3846.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Wat een bakbeest, ik zag laatst iemand die zon stuk buiten eerst schoon spuit met hoge druk water om zand ed te verwijderen, ideetje voor de volgende keer?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Chamaecyparis optas, oftewel Japanse cypress ook wel Hinoki Cypress genoemd, met zand er aan, Ik heb ook enkele keren wortel stukken gedraaid, maar altijd met water schoon gemaakt.

Ik had een groot wortelstuk (een meter doorsnee) van een Esdoorn en heb het gedraaid, maar het grootste probleem hier is dat er bijna altijd grint in gegroeid zit, heb er verschillende uit die grote moeten hakken.

Je hoeft niet veel zand tegen te komen en je hebt meteen een botte beitel, hetzelfde met stukken rots ;-))

Start met dit.jpg Maple rootburl.jpg MM grain grit and gravel.jpg.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Mooie stukjes hout, ik heb er ook zo eentje liggen in de hof (hopelijk nog niet te ver gevorderd qua schimmel). Ik ga deze ook eens wat rond zagen.
Ronny
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Vanavond weer even bezig geweest.
Ik heb hem vlak gemaakt en nog kom ik weer grond tegen.

IMGP3849.jpg

Heb hem toen omgedraaid om aan de andere kant even vlak te maken en om er een kamer in te draaien van 13cm doorsnee en 1 cm diep

IMGP3851.jpg

Ben hem aan het uithollen en kom tot nu toe veel rot tegen, maar ik zie ook mooie tekening.

IMGP3851.jpg

IMGP3852.jpg

Bevestiging van de klauw.

IMGP3853.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb, omdat het blok te groot was, er een stuk van de bast eraf moeten zagen (of was de draaibank te klein?)
Nu ga ik hoogstwaarschijnlijk de buitenkant ook draaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.