Door de boren het bos niet meer zien

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Roeland, de machine uit de review is niet dezelfde als die in de andere links. De gereviewde heeft een display, de anderen niet. ik dacht het inderdaad al eens gelezen te hebben dat er 2 types van parkside zijn.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Roeland, de machine uit de review is niet dezelfde als die in de andere links. De gereviewde heeft een display, de anderen niet. ik dacht het inderdaad al eens gelezen te hebben dat er 2 types van parkside zijn.

Klopt helemaal!

Die met het display kost; 140 euro maar is op dit moment niet verkrijgbaar. Heeft 2 mechanische snelheden die electronisch regelbaar zijn met een snelspanboorkop. En een 100mm boorslag 10mm meer als de Bosch.

Die van 89 euro heeft allen elektronisch toerental regeling een een boorkop met sleutel en een boorslag van 70mm
Het eerste filmpje is van deze machine, het 2de filmpje Bosch versus Parkside is de duurdere variant met display.

groetnis, Roeland
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Voor die bijna 300 euro koop je ook een knappe aziatische boormachine, mijn staande model heeft toen 400 euro gekost en heeft me nog niet in de steek gelaten.
Hier heb ik 30mm gaten mee in staal geboord!
Dus voor hout toepassingen moet dit zeker heel bijven.
Op 1 of andere manier willen mensen hier veel overbodige luxe op een machine, regelbare toerentallen etc. Klinkt allemaal heel leuk, maar je kunt je geld maar 1x uitgeven.
Dan heb ik liever een machine met een standaard elektromotor, standaard lagers en wat meer massa.
Het hoeft niet altijd geadvanceerd of duur, wat er niet op zit kan ook niet kapot.
En een mega spindelslag maakt een machine alleen maar onnauwkeuriger.
Ik zou voor dit geld 10x eerder voor deze machine gaan:
https://www.vdhbv.nl/metaalbewerkin...drill-b14-tafelboormachine-vast-b16-230-volt/

Of zoeken naar een goede 2de hands ixion, flott oid.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
En kijk ook naar het gebruiksgemak. Een in de hoogte verstelbare tafel zonder tandlat is op de langere termijn geen pretje om mee te werken.
Idem voor een zelfspannende boorkop, inplaats van dat geklooi met een sleutel, waar je meestal naar op zoek moet.
Zo zijn er nog wel wat puntjes die gaan zorgen voor een al dan niet gebruiksvriendelijke machine.

In aanvulling op deze tips: ik heb een Maxx kolomboormachine met nul speling op de boor. Maar wel bovenstaande euvels. Daar is nog wel mee te werken. Kwalijker is dat de tafel hol is. Het is quasi onmogelijk de tafel haaks af te stellen op de as van de boor. Nu heb ik wel een tafel opgemaakt, maar toevallig wil ik een gat van 12 mm boren, en dan past de tafel plus werkstuk niet meer onder de boor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.