Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 25
    Nee, ik zou niet op de laser alleen vertrouwen. Geeft een hele goed 1ste orde benadering, maar zit er met een brad point bit uiteindelijk toch gauw een 0.5 mm naast.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Nee, ik zou niet op de laser alleen vertrouwen. Geeft een hele goed 1ste orde benadering, maar zit er met een brad point bit uiteindelijk toch gauw een 0.5 mm naast.
    is bij te stellen.
    https://www.youtube.com/watch?v=ZP400iBPCos

OK - ga ik ook eens proberen ;-)

Huvema en Optimum leveren prachtige machines en veel waar voor hun geld. De Bosch ken ik uit de verhalen, maar verder niet. Hij lijkt mij erg klein. Je wil met een kolomboor toch een enigszins fatsoenlijke booruitslag, afstand tot de kolom, hoogte en een beetje vermogen. Het is nou niet alsof een kolomboor nu zoveel ruimte inneemt, dus ik zou zelf eigenlijk altijd voor een enigszins fatsoenlijk maatje gaan. Zelf bezitter van de Optimum ch-16 (kan me vergissen in de exacte typeaanduiding, maar die 16 klopt). Degelijke machine, niets op aan te merken en goed betaalbaar.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ben heel tevreden met de optimum, maar moet wel zeggen dat ik een groter exemplaar heb (staand model vanop de vloer). Sterk puntje voor de bosch is misschien dat hij een boorslag heeft van 90mm. Optimum heeft in de goedkopere prijsklasse slechts 50mm. Beetje te zien wat je gaat doen.... Is qua bouw wel een geheel andere machine (doe het zelf kwaliteit vs. profi).Quantum zijn trouwens dezelfde machines onder andere marknaam, mocht je op zoek gaan.

Thanks allemaal voor de tips. Maar zoals door brt heeft de Bosch een boorslag van 90mm ten opzichte van de 50mm die de meeste in deze prijsklasse hebben. Dit vind ik zeer positief aangezien dat goed uitkomt met de Vape mods die ik ook zelf wil gaan maken.
    Wat ik vooral tegenkom op internet is dat je de PBD 40 haat of juist helemaal weg van bent. Ik hoop dit morgen zelf te kunnen ondervinden.

Het lijkt mij zelf een dinky toy. Heb zelf een grote staande huvema staan met een uitslag van meer dan 90mm.
    Toerental verander ik zelden tot nooit, en er zit geen electronica op wat kapot kan. Je hebt een veel groter bereik dan dat plastic ding, zou niks voor mij zijn in ieder geval.

Hier nog een tevreden dinky-toy gebruiker.

Ik krijg het stilaan op mijn heupen van reviews te moeten lezen gebaseerd op het staren naar een foto. Overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt bij de Bosch PBD40.

Een grote staande Huvema kost gewoon 3x zoveel. Een booruitslag van 90 mm is wel heel prettig. Ik heb ook een ding met slechts 50 mm. En daar zit ik nu toevallig mee te klooien.

Kolomboormachines zijn er in alle vormen, afmetingen en mogelijkheden.
    Alvorens op zoek de gaan naar "de" machine zou je eerst eens bij jezelf te rade moeten gaan waar je het ding voor wil gaan gebruiken.
    Gaten boren doen ze allemaal, maar welke capaciteit heb je minimaal nodig om de te verwachten klussen aan te kunnen.

Het staat nogal lullig als je eerst een machine aankoopt en dan pas tot de ontdekking komt dat, wat je wil gaan doen, niet lukt met de nieuwe aanwinst.
    De ervaring heeft geleerd dat je meestal meer gaat vragen van de machine dan waar je eerst aan had gedacht. En je gaat het ding ook meer gebruiken dan eerst gedacht.
    Hou bij de overweging tot aankoop van type X, of Y, dus al een zekere groeimarge aan.
    En kijk ook naar het gebruiksgemak. Een in de hoogte verstelbare tafel zonder tandlat is op de langere termijn geen pretje om mee te werken.
    Idem voor een zelfspannende boorkop, inplaats van dat geklooi met een sleutel, waar je meestal naar op zoek moet.
    Zo zijn er nog wel wat puntjes die gaan zorgen voor een al dan niet gebruiksvriendelijke machine.

Forum Rechten